وزیر کشتیرانی هند گفت که کشورش آماده سرمایه‌گذاری بیش از ۲/ ۱۵ میلیارد دلاری برای اجرای پروژه‌هایی در ایران است به شرطی که تهران شرایط بهتری از جمله گاز ارزان‌تر پیشنهاد دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، نیتین گادکاری، وزیر کشتیرانی هند گفت: هند آماده سرمایه‌گذاری بیش از ۲/ ۱۵ میلیارد دلاری برای اجرای پروژه‌هایی در ایران است که از جمله می‌توان به توسعه کامل بندر چابهار اشاره کرد. هند یکی از معدود کشورهایی است که در طول تحریم‌های غرب، روابط تجاری خود با ایران را ادامه داده است.

دهلی‌نو دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از پکن است.

گادکاری در کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما آماده سرمایه‌گذاری عظیم در ایران هستیم و این عمدتا بستگی به قیمت پیشنهادی گاز از سوی ایران دارد... قیمت گاز یک مساله مهم است. با کاهش تحریم‌ها، دهلی نو امیدوار است با اجرای پروژه‌هایی شامل پروژه‌های اوره و پتروشیمی، نقشی بزرگ‌تر و قوی‌تر در توسعه ایران ایفا کند. گادکاری گفت: ایران برای ساخت کارخانه تولید اوره در خاک این کشور قیمت گاز ۲.۹۵ دلار در هر واحد حرارتی را پیشنهاد داده، در حالی که قیمت مدنظر هند، ۱.۵۰ دلار در هر واحد حرارتی است. وی افزود: ساخت یک کارخانه در ایران و وارد کردن اوره از آنجا به هند به دهلی نو کمک خواهد کرد تا بخشی از ۱۲.۱۳ میلیارد دلار یارانه‌ای را که پرداخت می‌کند صرفه‌جویی کند و قیمت اوره مصرفی را برای کشاورزان به نصف کاهش دهد.

اگر قیمت گاز منطقی باشد، آنگاه تمام سازمان‌های هند می‌توانند با کمک هم این پروژه را در منطقه انحصاری اقتصادی (چابهار) پیش ببرند و بیش از یک تریلیون روپیه سرمایه‌گذاری در آنجا انجام خواهد گرفت.