معاون وزیر نفت و رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران تاکید کرد که قبل از تحریم‌ها ۲/ ۱۴ درصد سهم بازار اوپک در اختیار ایران بود که در سال‌های اخیر دیگران آن را اشغال کردند، اما ایران سهم خود را از بازار نفت پس می‌گیرد. به گزارش خبرگزاری فارس،‌ منصور معظمی گفت: به دلیل تحریم‌های ظالمانه که در سال‌های اخیر اعمال شد، سهم بازار ایران توسط دیگران اشغال شده است.

بنابراین اولین اولویت پس از تحریم این است که به سمت افزایش صادرات برویم. برآورد ما این است که در گام نخست بتوانیم حدود ۵۰۰ هزار بشکه، توان صادراتی‌مان را افزایش دهیم و پس از آن در یک دوره زمانی کوتاه‌مدت مثلا تا ۶ ماه بعد از آن می‌توانیم ۵۰۰ هزار بشکه دیگر به حجم صادرات بیافزاییم. رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده توان صادراتی ایران در ۶ ماه پس از لغو تحریم‌ها به میزان یک میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد و با توجه به شرایط فعلی امیدوار هستیم در این فاصله زمانی صادراتمان به دو میلیون بشکه در روز برسد. وی ادامه داد: در این راه با شرایط ویژه‌ای مواجه هستیم، اما بحث ما این است که قبلا در اوپک یک سهمیه مشخصی داشتیم و حالا هم سهم خود را می‌خواهیم.

اما این بازار سهم ما است. معظمی افزود: به لحاظ توانمندی و از نظر مجموعه شاخصه‌ها مثل توان تولید، جمعیت، تولید ناخالص ملی، سابقه حضور در صنعت نفت و... در اوپک شرایطی داریم که بسیار خاص و برتر محسوب می‌شود. بنابراین تلاش ما بر این است که ابتدا سهم بازار گذشته را دوباره به دست بیاوریم و پس از آن به سمتی برویم که سهم جدیدی از بازار بگیریم. این اولین اقدامی است که بعد از لغو تحریم‌ها در دستور کار وزارت نفت قرار دارد. در حال حاضر برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی برای پیگیری امور در دوران پس از تحریم انجام شده و بر همین اساس اولویت اول افزایش صادرات خواهد بود که کارهای اجرایی آن نیز شروع شده است. معاون وزیر نفت در پاسخ به این سوال که افزایش صادرات در شرایط فعلی با چه چالش‌ها و دشواری‌هایی همراه خواهد بود، گفت: طبیعی است که با دست انداز و چالش مواجه باشیم. می‌خواهیم سهم خود را در بازاری افزایش دهیم که موضوع عرضه و تقاضا در آن بسیار شکننده است و شرایط خاص خودش را دارد.

این چالش‌ها قطعا مسیر بازارگشایی وجود دارد، اما ما هم برنامه ریزی خود را برای این کار داریم و از سهم خود در بازار نمی‌گذریم تا بتوانیم به هدف افزایش یک میلیون بشکه‌ای صادرات طی ۶ ماه برسیم.