کاهش بهای نفت در هفت ماه نخست سال منجر به از دست دادن نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار درآمد شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از المانیتور، شمار فزاینده‌ای از تحلیلگران و سرمایه‌گذاران می‌گویند کاهش رشد اقتصادی چین دومین مصرف‌کننده نفت جهان و افزایش احتمالی تولید نفت خام ایران در دوره پس از تحریم‌ها، بازار انرژی را که همین حالا با عرضه بیش از تقاضا روبه‌رو‌ است تهدید می‌کند.

برای ایران که به دلارهای نفتی به‌عنوان منبع اصلی درآمد وابسته است، کاهش بهای نفت در هفت ماه نخست سال منجر به از دست دادن نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار درآمد شده است. برای مقابله با این وابستگی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران قول داده است نظام مالیات این کشور و نیز صادرات غیرنفتی را توسعه دهد.

ایران علاوه بر ذخایر عظیم هیدروکربن خود، ازجمله ۱۰ کشور نخست در زمینه منابع زیرزمینی و معدنی نیز هست. این ذخایر نیز بسیار گسترده و متنوعند و تاکنون بیش از ۶۸ عنصر زیرزمینی در ایران اکتشاف و شناسایی شده است که ارزش تقریبی آن یک تریلیون دلار تخمین زده می‌شود. با این حال به رغم این ثروت عظیم زیرزمینی این ذخایر نقشی کوچک در اقتصاد ایران به عهده دارند.

محمد‌رضا نعمت‌زاده، وزیر صنایع و معادن ایران در اظهاراتی اعلام کرده است بخش معدن تنها یک درصد تولید ناخالص داخلی ایران را شامل می‌شود. وی گفت: بخش معادن ظرفیت این را دارد که سهم خود را در اقتصاد ایران سه برابر کند. با این حال ایران با چالش‌های عمده‌ای برای توسعه این صنعت روبه‌رو‌ است. کارشناسان می‌گویند بخش معادن ایران و صنایع مرتبط به خوبی توسعه نیافته‌اند و باید کارهای زیادی در این زمینه صورت گیرد.