یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

غلبه احتیاط بر بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت اندک ۷ واحدی ( کمتر از ۰۱/ ۰ درصدی) برای چهارمین روز متوالی نزولی شد و در سطح ۷۷ هزار و ۷۰۷ واحدی ایستاد. روز گذشته غلبه فضای احتیاطی برآیند صفر شاخص و کاهش ۱۰درصدی حجم و ارزش معاملات را نسبت به میانگین دی رقم زد. همچنان نگرانی‌ها از شوک منفی بازگشایی سایر نمادهای بانکی، نامشخص بودن سیاست‌های خارجی ترامپ، اثر سیاست‌های تجاری وی بر قیمت جهانی کالاها، همچنین ریسک‌های بلندمدت‌تر از جمله نزدیک شدن به انتخابات ۹۶، چشم‌انداز تقویت مداخله دولت برای کنترل دلار و جذابیت بالاتر دارایی‌های کم‌ریسک‌تر عوامل ابهام در بازار هستند. همچنان در فضای احتیاطی روز گذشته، سطوح بالای قیمت جهانی محصولات پتروشیمی و پایین‌تر بودن نسبت P/ E گروه مزبور نسبت به بازار، عامل حمایت از این گروه شد. در گروه خودرویی نیز همچنان سطوح تکنیکال از نمادها حمایت کردند.

بازار ارز

کاهش نوسانات دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۳ تومانی به نرخ ۳۸۶۲ تومان معامله شد. در ۶ روز معاملاتی اخیر شاهد نوسان نرخ دلار در سطح ۳۸۵۰ تا ۳۸۸۰ تومانی بودیم. پس از رسیدن نرخ دلار به کف ۳۸۰۰ تومانی، افزایش تقاضا با شناسایی کف عامل حمایت از نرخ دلار شد. همچنان با وجود کاهش فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، کاهش حمایت عوامل بنیادین مانع از رشد قابل توجه نرخ دلار شد. در هفته‌های اخیر کاهش ارزش جهانی دلار با افت تقاضای آربیتراژی عامل فشار بر نرخ دلار شد. موضوعی که روز گذشته نیز افت نرخ حواله‌ای درهم را به سطح ۱۰۵۹ تومانی رقم زد و با توجه به نرخ ثابت برابری درهم و دلار، عامل فشار بر دلار شد. این عوامل روز گذشته نوسانات نرخ دلار را محدود کرد. اما همچنان به نظر می‌رسد سطح ۳۸۵۰ دلاری از نرخ دلار حمایت می‌کند.

بازار سکه

انتظار سکه برای سیگنال طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۴ هزار تومانی همراه شد. نوسان اندک نرخ دلار در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی نوسانات اندک قیمت سکه را رقم زد. اونس طلای جهانی اولین افت هفتگی در سال ۲۰۱۷ را ثبت کرد؛ تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران در کنار چشم‌انداز سیاست‌های تورم‌زای ترامپ و تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، حمایت سطح ۱۲۰۰ دلاری اونس طلا را شکست. در هفته جاری آمارهای اشتغال و جلسه فدرال رزرو بر اونس طلا تاثیرگذار خواهد بود. در بازار ارز نیز روز گذشته شاهد کاهش نوسانات دلار بودیم. کاهش تقاضای آربیتراژی در کنار کاهش فعالیت معامله‌گران فردایی نوسانات دلار را نزدیک سطح ۳۸۵۰ تومانی رقم زده است. اما همچنان انتظار حمایت سطح ۳۸۵۰ تومانی دلار در کنار چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی سکه حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را نزدیک ۹۰ هزار تومان حفظ کرده است.

بازار طلای جهانی

چشم‌انداز نزولی طلا در 2017

اونس طلای جهانی با افت هفتگی ۵/ ۱ درصدی برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ نزولی شد. بازگشت شاخص دلار از کف ۷ هفته‌ای، تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران با عبور شاخص‌های بازارهای سهام آمریکا از سطوح روانی با گزارش‌های مالی مناسب و سیگنال‌های اجرایی شدن وعده‌های انتخاباتی ترامپ شامل نوسازی زیرساخت‌ها و کاهش مالیات، حمایت سطح ۱۲۰۰ دلاری اونس طلا را شکست. چشم‌انداز تقویت افزایش نرخ بهره عامل فشار بر اونس طلا است. بانک جهانی با توجه به چشم‌انداز افزایش شاخص دلار، رشد نرخ‌های بهره واقعی و کاهش تقاضای محافظه‌کارانه، میانگین قیمت ۱۱۵۰ دلاری را برای اونس طلا در سال ۲۰۱۷ و میانگین ۲۰۱۸ را ۱۱۳۸ دلار پیش‌بینی کرد. کاهش تقاضای فیزیکی از سوی چین به دلیل تغییر سلیقه مصرف‌کنندگان و هند به دلیل محدودیت‌های اعمال شده دولت و ترغیب به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه (بازار رقیب) از دیگر عوامل فشار بر اونس طلا هستند.

بازار اوراق مسکن

روند متفاوت حرکت «تسه»ها در بهمن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۹/ ۰درصدی همراه شدند. از ابتدای بهمن شاهد رشد قیمت «تسه»ها هستیم؛ موضوعی که حرکت اوراق را در بازه ۷۲ تا ۷۵ هزار تومانی رقم زده است. اما رشد قیمت «تسه»ها در روزهای ابتدایی بهمن، بر‌خلاف روند حرکت اوراق در ماه‌های اخیر است؛ به‌صورتی که در دی و همچنین آذر افت ۵ درصدی قیمت «تسه»ها در ۱۰ روز ابتدایی رقم خورد. رسیدن قیمت «تسه»ها در میانه دی به کف ۱۳ ماهه، همچنین نگرانی‌ها از تشدید نوسانات قیمت مسکن در بلندمدت با رشد هزینه‌های ساخت‌و‌ساز و آمارها از افزایش تعداد معاملات مسکن در دی نسبت به آذر، بازگشت «تسه»ها را از کف ۷۰ هزار تومانی رقم زد. اما همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود، مانع از رشد قابل توجه تقاضا است.

بازار نفت

دورنمای نفت در 2017

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۴/ ۱ درصدی، به قیمت ۱۷/ ۵۳ دلار معامله شد. خوش‌بینی‌ها به تعهد حدود ۸۰ درصدی اعضای اوپک و غیراوپک به توافق از قیمت نفت حمایت کرد. با وجود این نشانه‌های بازگشت تولیدات شیل، با توجه به رشد (۱۵ موردی) تعداد دکل‌های نفتی مانع از رشد قابل توجه قیمت نفت است. گزارش بانک جهانی، میانگین قیمت نفت برای سال ۲۰۱۷ را با ۲۹ درصد افزایش نسبت به میانگین ۲۰۱۶، در سطح ۵۵ دلار پیش‌بینی کرد. در این گزارش، کاهش سمت عرضه به خصوص در نیمه دوم ۲۰۱۷، به دلیل تعهد نسبی تولیدکنندگان به کاهش ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز عامل اصلی حمایت از قیمت نفت عنوان شده است. اما همچنان با بازگشت تولیدات شیل به ویژه در ۳ ماه پایانی سال، قیمت نفت را در سال ۲۰۱۸، حدود ۶۰ دلار پیش‌بینی کرده است.