یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

پنجمین سقف‌شکنی شاخص در تابستان

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۲۷ واحدی (۱۵/ ۰ درصدی) با ثبت پنجمین کانال‌شکنی در تابستان، در سطح ۸۳ هزار و ۱۲ واحدی ایستاد. در شرایط تعطیلی بورس فلزات لندن (LME) افت اندک قیمت فلزات از جمله فولاد و روی رقم خورد. اما مس، نزدیک سقف‌ نوسان داشت. افت شاخص دلار از قیمت جهانی کالاها و رشد نرخ دلار از صنایع صادرات‌محور حمایت کرد. اصلاح گروه‌های بزرگ‌تر و نزدیک شدن نمادهای کوچک‌تر به کف‌های تکنیکال، حرکت معامله‌گران به سمت گروه‌های کوچک‌تر و رشد ۴/ ۰ درصدی شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را رقم زد. با وجود فروکش موج مثبت خودرویی‌ها با تداوم تردیدها نسبت به زمان بازگشایی «خساپا»، گزارش آمارهای فروش مناسب خودروسازان در مرداد، عامل حمایت از نمادهای قطعه‌سازان شد. همچنان ریسک پایداری قیمت جهانی کالاها و تسویه اعتباری‌ها می‌توانند بر بورس اثرگذار باشند.‌

بازار ارز

غلبه احتیاط بر بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با افت 6 تومانی به نرخ 3853 تومان معامله شد. شناسایی سود میان معامله‌گران در کنار افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در نرخ‌های پایین‌تر، دلار را پس از 8 روز صعودی، با افت همراه کرد. پس از روند کم‌نوسان نرخ دلار نزدیک سطح 3810 تومانی، دلار در مسیر صعودی قرار گرفت و رشد 50 تومانی از 22 مرداد تا روز یکشنبه رقم خورد. افزایش تقاضای مسافرتی با نزدیک شدن به پایان تابستان، رشد تقاضای ارز از سوی زائران و افزایش تقاضای آربیتراژی با رشد نرخ حواله‌ای درهم و از سوی مناطق مرزی، عوامل حمایت از دلار بودند. علاوه بر اینکه عبور دلار از سطح 3850 تومانی، افزایش تحرک معامله‌گران فردایی را نیز به دنبال داشت. با وجود احتمال افزایش عرضه صرافی بانک‌ها در صورت حمایت کف 3850 تومانی، تشدید نوسانات صعودی دلار محتمل است.

بازار سکه

رشد سکه با سیگنال طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی همراه شد. رشد طلای جهانی در شرایط افت نرخ دلار از قیمت سکه حمایت کرد. در بازار طلای جهانی با افت بازارهای سهام و افت شاخص دلار، اونس طلا نزدیک مرز ۱۳۰۰ دلاری نوسان داشت. اما همچنان سطح مزبور در مقابل رشد طلا مقاومت می‌کند. آمارهای اقتصادی آمریکا هفته جاری می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد. در بازار ارز نیز شاهد تقویت احتیاط پس از روند صعودی نرخ دلار پس از ۸ روز بودیم. اما همچنان سطح ۳۸۵۰تومانی از نرخ دلار حمایت کرد. در روزهای اخیر چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی سکه و رشد نرخ دلار، افزایش ۱۲ هزار تومانی قیمت سکه را در ۴ روز رقم زد. اما تردیدها به پایداری رشد بازارهای اثرگذار حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به ۴۰ هزار تومان کاهش داده است.

بازار طلای جهانی

طلا در مرز ۱۳۰۰ دلاری

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1298 دلار معامله شد. افت شاخص دلار به کف 15‌ماهه و افزایش ریسک‌گریزی معامله‌گران طلا را به سقف 1300 دلاری نزدیک کرد. با وجود مقاومت سطح 1300 دلاری در بازار معاملات نقدی، در بازار معاملات آتی طلا در میانه معاملات روز دوشنبه بالاتر از سطح 1300 دلاری نوسان داشت. موضوعی که می‌تواند بر بازار نقدی نیز اثرگذار باشد. با عدم ارائه سیگنالی برای تضعیف ارزش یورو از سوی رئیس بانک مرکزی اروپا و چشم‌انداز خروج از سیاست‌های انبساطی در سپتامبر، یورو مجددا به سقف 2 سال و نیم اخیر رسید. کاهش رقابت‌پذیری شرکت‌های اروپایی با رشد ارزش یورو، بازارهای سهام این کشور را منفی کرد. همچنین توفان هاروی نیز افت بازارهای سهام آمریکا را رقم زد. در هفته جاری آمار مهم نرخ تورم و اشتغال آمریکا بر طلا اثرگذار هستند.

بازار اوراق مسکن

سیگنال‌های مثبت مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۳/ ۰درصدی به قیمت ۷۶ هزار و ۶۶۰ تومان معامله شدند. با وجود افت قیمت «تسه۹۴۱۲» با اختلالات معامله، قیمت پایانی سایر «تسه»ها در سطح ۸۰ هزار تومان قرار گرفت. با وجود افت قیمت «تسه»ها از ۸۰ هزار تومان تا سطح ۷۷ هزار تومان در روزهای ابتدایی شهریور، انتشار آمار معاملات مسکن در مرداد، با تقویت خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضا، مجددا قمیت اوراق را بر مسیر صعودی قرار داد. به گزارش «دنیای اقتصاد» آمارهای دفتر برنامه‌ریزی و مسکن رشد ۲۳ درصدی تعداد معاملات مسکن تهران در مرداد را نسبت به تیر نشان داد و تعداد معاملات به بالاترین سطح از خرداد ۹۳ (سقف ۳۹ ماهه) رسید. با توجه به تامین مالی بخشی از تقاضای «خانه‌اولی»ها از سوی صندوق یکم بانک مسکن، رشد قابل توجه «تسه»ها دور از انتظار است.

بازار نفت

عامل «هاروی» بر بازار نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 47 دلار معامله شد. توفان هاروی قیمت بنزین را به سقف 2 ساله رساند. اما توقف فعالیت پالایشگاه‌های منطقه تگزاس، با ظرفیت پالایش 6/ 5 میلیون بشکه در روز نفت خام، نگرانی از مازاد عرضه نفت را تشدید کرد. در ماه‌های اخیر صادرات نفت آمریکا به یک میلیون بشکه در روز رسید که یک‌سوم آن از سوی خلیج مکزیک (منطقه توفان‌زده) انجام می‌شد. این عامل در کنار کاهش تولیدات شیل در این منطقه، می‌تواند اثرات توفان را در هفته‌های آتی بر بازار نشان دهد. کاهش تولیدات لیبی به میزان 400 هزار بشکه در روز از قیمت نفت حمایت کرد. طبق گزارش «پلاتس» به نقل از منابع آگاه احتمال تمدید توافق تولیدکنندگان نفت به مدت 3 ماه وجود دارد که نشست بعدی در 22 سپتامبر می‌تواند تصویر روشن‌تری ارائه دهد.