یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

صعود آرام شاخص

دیروز شاخص کل بورس پس از سه روز نزولی، با رشد ۱۱۲ واحدی (۱۳/ ۰ درصدی) همراه شد. خوش‌بینی‌ها به رشد سودآوری پالایشی‌ها با افزایش ۶/ ۳ درصدی نرخ ارز مبادله‌ای از ابتدای تابستان در کنار افزایش اختلاف قیمت بنزین و نفت جهانی در هفته‌های اخیر از این نمادها حمایت کرد؛ اما نامشخص بودن نرخ‌گذاری پالایش و پخش عامل تداوم تردید است. گزارش‌های دوگانه فلزی‌ها در کنار کم‌نوسانی قیمت‌های جهانی از برخی نمادهای فلزی‌ معدنی‌ حمایت کرد. اما کاهش قیمت سنگ‌آهن به دلیل کاهش تولیدات فولاد محتمل است. «آپ» با گزارش مناسب شهریور دومین نماد اثرگذار بر رشد شاخص بود. روز گذشته مجددا ارزش معاملات خودرو افزایش داشت و شاهد حمایت حقوقی‌ها از «خساپا» بودیم. همچنان روند ورود نقدینگی می‌تواند بر این گروه اثرگذار باشد. قیمت‌های جهانی و گزارش‌های یک‌ماهه نیز اثرگذار هستند.

بازار ارز

بازگشت دلار به کانال ۳۹۰۰ تومان

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 8 تومانی به نرخ 3908 تومان معامله شد. پس از روند کم‌نوسان دلار زیر سطح 3900 تومان، روز دوشنبه مجددا دلار بالاتر از سطح مزبور قرار گرفت. در روزهای اخیر همه‌پرسی کردستان با رشد تقاضای محافظه‌کارانه و رشد تقاضای آربیتراژی از طرف مناطق مرزی عامل حمایت از دلار شد. علاوه بر این، کم‌نوسانی نرخ دلار در سطح 3890 تومانی خوش‌بینی‌ها را به دلار تقویت کرد. علاوه بر این چشم‌انداز رشد تقاضای تجاری در ماه‌های آبان و آذر (برای تسویه معاملات ارزی شرکت‌ها با نزدیک شدن به پایان سال میلادی) در کنار حمایت عوامل بنیادین با پیشی گرفتن واردات از صادرات در ماه‌های اخیر عامل نیز حمایت از دلار شد. با وجود این چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها با هدف کاهش نوسانات دلار، با تقویت تردید میان معامله‌گران مانع از رشد قابل توجه دلار است.

بازار سکه

رشد با احتیاط سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۶ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۴۸ هزار تومان معامله شد. رشد نرخ دلار و اونس طلا تا حدی از قیمت سکه حمایت کرد. در بازار طلای جهانی، با وجود روند کم‌نوسان طلا در سطح ۱۲۹۰ دلاری، اما با بازگشت ریسک ژئوپلیتیک با تهدید کره‌شمالی مجددا اونس طلا بالاتر از ۱۳۰۰ دلار قرار گرفت. با وجود این چشم‌انداز افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو فشار بر طلا را حفظ کرده است. سخنرانی جنت یلن می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد. در بازار ارز نیز رشد تقاضای آربیتراژی در کنار خوش‌بینی‌ها به حمایت عوامل بنیادین دلار را بالاتر از ۳۹۰۰ تومان بازگرداند. با وجود این کاهش تقاضای مناسبتی در محرم در کنار تردیدها نسبت به بازارهای اثرگذار با کم‌واکنشی سکه حباب(بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را اندکی تخلیه کرد.

بازار طلای جهانی

بازی طلا در مرز ۱۳۰۰ دلار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1300 دلار معامله شد. با وجود رشد اونس طلای جهانی در ساعات پایانی معاملات روز دوشنبه بالاتر از سطح 1310 دلاری اما روز سه‌شنبه فروکش ریسک‌های ژئوپلیتیک در کنار رشد شاخص دلار اونس طلا را به‌صورت مقطعی زیر سطح 1300 دلاری بازگرداند. تهدیدهای اخیر کره شمالی علیه آمریکا عامل حمایت از طلا شد. اما اظهارات نماینده نیویورک فدرال رزرو از حذف موانع رشد نرخ تورم پیش‌ از سخنرانی جنت یلن در کنار تقویت احتمال یک بار افزایش نرخ بهره در دسامبر در نشست اخیر فدرال رزرو فشار را بر طلا حفظ کرد. این عامل در کنار افت یورو به کف 5‌هفته با کاهش کرسی‌های حزب آنگلا مرکل، رشد یک درصدی شاخص دلار را در دو روز اخیر رقم زد. علاوه بر اظهارات جنت یلن، آمارهای اقتصادی آمریکا بر طلا اثرگذار هستند.

بازار اوراق مسکن

تداوم کم‌نوسانی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۴/ ۰ درصدی همراه شدند. با کاهش تقاضای فصل رونق (تابستان) شاهد روند نزولی قیمت «تسه»ها در هفته‌های اخیر هستیم. موضوعی که در روزهای اخیر حمایت کف ۷۶ هزار تومانی از قیمت اوراق تسهیلات را شکست. مدیر دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن با توجه به استقبال ۲۴۰ هزار متقاضی برای دریافت وام صندوق یکم بانک مسکن، چشم‌انداز کاهش زمان انتظار برای دریافت و افزایش زمان بازپرداخت به ۲۰ سال و کاهش نرخ سود تسهیلات یک تا ۲ درصد را اعلام کرد. امری که با تقویت قدرت خرید متقاضیان در کنار رشد تعداد پروانه‌های ساخت چشم‌انداز خروج مسکن از رکود را تقویت کرده است. افزایش جذابیت وام رقیب (صندوق یکم بانک مسکن) می‌تواند با کاهش تقاضای «تسه»ها در کنار کاهش نرخ سود بانکی در سطح کلان قیمت «تسه»ها را تا حدی تعدیل کند.

بازار نفت

حمایت عوامل از نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 9/ 51 دلار معامله شد. چشم‌انداز کمبود عرضه در سال‌های آینده از سوی موسسه ترافیگورا و سیتی‌گروپ در کنار نگرانی‌ها از اختلالات عرضه در خاورمیانه عامل حمایت از قیمت نفت شد. پیش‌تر ترکیه تهدید به بستن خط لوله‌های کردستان به ترکیه (هاب صادراتی) کرد. بنابراین رای به استقلال کردستان با تشدید احتمال اختلالات عرضه به میزان 500 تا 600 هزار بشکه در روز رشد قیمت برنت به سقف 26‌ماهه (08/ 60 دلار) را به دنبال داشت. در کنفرانس اوپک سنگاپور چشم‌انداز رشد تقاضای نفت به میزان 6/ 1 تا 7/ 1 میلیون بشکه در روز به ویژه برای تولید فرآورده‌های نفتی اعلام شد. سیتی‌گروپ با توجه به تولید لیبی، نیجریه، ایران، عراق و ونزوئلا با بیشترین ظرفیت و کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای احتمال کمبود عرضه در سال 2018 را پیش‌بینی کرد.