یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام



سودگیری معامله‌گران با تداوم رشد
دیروز، شاخص کل بورس با رشد ۲۷۲ واحدی (معادل ۴/ ۰ درصدی) در ۶۳ هزار و ۷۱ واحد متوقف شد. به این ترتیب، برای دومین روز متوالی شاهد کانال‌شکنی شاخص در مدار صعودی بودیم. ارزش معاملات نیز همچنان در سطوح بالایی قرار دارد، این موضوع در کنار تعداد بالای معاملات (۵۹ هزار مرتبه) بار دیگر به حضور پررنگ‌تر حقیقی‌ها اشاره دارد. مطابق با انتظارات پس از رشد قیمتی سهام در روزهای اخیر، افزایش عرضه به خصوص از سوی حقوقی‌ها، در پی شناسایی سود مشاهده می‌شود، این موضوع باعث شده که باوجود رشد قیمت‌ها در ساعات ابتدایی معاملات در ادامه، ‌فشار عرضه کاهش نسبی قیمت‌ها را رقم بزند. این موضوع رشد امروز قیمت‌ها و شاخص را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. با این حال، انتظار می‌رود خوش‌بینی‌های موجود،‌ عامل چیره شدن سمت تقاضا بر عرضه پس از تعدیل نسبی قیمت‌ها باشد.

بازار ارز



ثبات دلار در شرایط فشار قیمتی
دیروز، هر دلار آمریکا بدون تغییر به نرخ ۳۴۶۰ تومان معامله شد. انتظار تقویت سمت عرضه و همچنین افزایش پایه پولی کشور پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی بر قیمت ارز فشار آورد. شنبه نیز، رئیس بانک مرکزی به اعمال نرخ واحد ارز از ابتدای سال ۹۵ اشاره کرد. در حالی که فاصله قیمتی نرخ ارز در بازار آزاد و مبادله‌ای ۴۶۰ تومان است، انتظار می‌رود که نرخ‌ها در هر دو بازار تا حدودی تعدیل شود. این عوامل بر شدت پیش‌بینی‌های فعالان بازار به افت قیمتی افزوده است. در نتیجه این موضوع افت قیمت دلار تا سطح ۳۴۵۰ تومانی نیز شاهد بودیم. با این حال، افزایش تقاضا در قیمت‌های پایین بار دیگر موجب تعدیل نرخ دلار شد (رشد تا سطح ۳۴۶۰ تومانی). با وجود فشار ناشی از عوامل مزبور همچنان احتمال افزایش تقاضای ارز مانند آربیتراژ در قیمت‌های پایین وجود دارد.


بازار سکه



واکنش متاخر سکه به دلار
دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی مواجه شد. در شرایط تعطیلی بازارهای جهانی، قیمت اونس ثابت بود. از سوی دیگر، پیش‌تر به بی‌تفاوتی سکه نسبت به افت قیمت دلار در ساعات پایانی معاملات شنبه اشاره شد، در شرایط نوسانات اندک دلار در روز گذشته، اثر افت مزبور را در سکه شاهد بودیم. علاوه بر کم واکنشی سکه نسبت به بازارهای اثرگذار، شروع ماه محرم نیز در روزهای اخیر عامل تعمیق حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) است. در این شرایط، فاصله ۱۳ هزار تومانی قیمت سکه نسبت به ارزش ذاتی (بر اساس نرخ دلار و قیمت اونس)، احتمال افت بیشتر قیمت سکه را کاهش می‌دهد. همچنین، بیش از نیمی از کارشناسان کیتکو به ادامه روند صعودی طلای جهانی خوش‌بین هستند. از طرفی نوسانات شدید دلار نیز دور از انتظار است.


بازار طلای جهانی



تداوم تردید‌ها نسبت به افزایش «نرخ» بهره
اونس طلا با رشد هفتگی ۸/ ۱ درصدی مواجه شد. با تضعیف احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، پنج‌شنبه، اونس به بالاترین قیمت در سه ماه گذشته رسید. اما با تقویت شاخص دلار و همچنین افزایش عرضه همراه با شناسایی سود، روز جمعه قیمت اونس تا حدودی تعدیل شد. زمان نهایی افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو همچنان مهم‌ترین عامل اثرگذار بر اونس است. آمارهای اقتصادی دوگانه این کشور و همچنین، چشم‌انداز ضعف اقتصاد جهانی، تردید‌ها از افزایش نرخ بهره آمریکا (سیاست انقباضی) را افزایش داده است. بنابراین، انتشار آمار تولید ناخالص داخلی چین (امروز) و همچنین اظهارات اعضای فدرال رزرو در روزهای آینده می‌تواند اونس را با نوساناتی همراه کند. در نظرسنجی هفتگی کیتکو از ۱۵ کارشناس، ۸ کارشناس روند صعودی، ۵ کارشناس حرکت نزولی و ۲ نفر روند خنثای اونس در هفته جاری را پیش‌بینی کرده‌اند.


بازار اوراق مسکن



جهش از کف
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد ۵/ ۳درصدی به قیمت ۶۵ هزار و ۴۹۷ تومان معامله شدند. به این ترتیب، مطابق با انتظارات پس از ریزش قیمتی این اوراق تا سطح کف قیمتی در پایان هفته گذشته، جهش ۹/ ۶ درصدی این اوراق در دو روز معاملاتی ابتدای هفته رقم خورد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، جذابیت سود این اوراق در قیمت‌های پایین عامل استقبال متقاضیان مسکن به این وام بوده است. همچنین، دریافت سریع‌تر این وام نسبت به وام‌های رقیب (با سپرده‌گذاری یک ساله در صندوق سپرده یکم بانک مسکن) نیز از عوامل حمایتی قیمت «تسه»ها محسوب می‌شود. در حالی که تقاضا در بازار مسکن در فصل پاییز نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافته است، اما با توجه به ارزیابی کارشناسان از مناسب بودن قیمت‌های خرید مسکن در شرایط فعلی همچنان تقاضا برای وام خرید مسکن را شاهد هستیم.


بازار نفت



جدال متعادل عوامل مثبت و منفی
هر بشکه نفت خام آمریکا با افت ۸/ ۴ درصدی به قیمت ۲۶/ ۴۷ دلار معامله شد. آمارهای نامناسب اقتصادی چین و انتظار کاهش رشد تقاضا در سال ۲۰۱۶ بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) و چشم‌انداز مازاد عرضه همچنان از عوامل فشار بر قیمت نفت هستند. این عوامل، افت قیمت نفت را در معاملات هفته گذشته رقم زدند. در این میان اما، روز جمعه گزارش بیکرهیوز به تداوم کاهش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا اشاره کرد، این موضوع در کنار پیش‌بینی اداره انرژی اطلاعات آمریکا (EIA) از کاهش تولیدات شیل از عوامل حمایتی از قیمت نفت بودند. با توجه به نوسانات اندک قیمت نفت در سطوح کنونی، چشم‌انداز کاهش عرضه شیل، مانع از ریزش شدید قیمت نفت می‌شود. با وجود انتظار برای کاهش تولیدات شیل، همچنان چشم‌انداز مازاد عرضه با تقویت احتمال افزایش تولید اوپک وجود دارد.