برای مقابله با این مشکل دیرینه، گود منتاشه، وزیر منابع معدنی و انرژی آفریقای جنوبی، در سپتامبر ۲۰۲۰ برنامه‌‌‌‌هایی را برای مرحله جدیدی از تدارکات تولید برق در این کشور برای تامین ۱۱۸۱۳ مگاوات ظرفیت اضافی تا سال ۲۰۳۰ ترسیم کرد. با این حال، از آنجا که بعید بود اولین برق تولیدی اضافی تا اواسط سال ۲۰۲۲ به جریان بیفتد که به دلیل اختلافات در مورد خرید اضطراری برق به دلیل اتهامات فساد در صنعت برق، تاخیرهای بیشتری را در این خصوص شاهد بودیم، در کوتاه‌مدت نیز نیاز به کاهش بار بیشتری برای جلوگیری از فروپاشی کامل شبکه غیر‌قابل اجتناب است. این در حالی است که رئیس‌‌‌‌جمهور رامافوسا در اقدامی ‌‌‌‌غافلگیرکننده در ۱۰ ژوئن ۲۰۲۱ تسهیل مقررات صدور مجوز برای تولید برق را از یک مگاوات به ۱۰۰ مگاوات و در سال ۲۰۲۲ اعلام و مقرر شد که تا سال ۲۰۲۴ انرژی‌‌‌‌های تجدیدپذیر بیشتری وارد شبکه شود.

وضعیت فعلی

در آفریقای جنوبی، تقریبا ۸۵‌درصد یا ۴۲‌هزار مگاوات برق کشور از طریق نیروگاه‌‌‌‌های زغال سنگ سوز تولید می‌شود. به‌‌‌‌‌‌‌‌رغم نگرانی‌‌‌‌های زیست‌‌‌‌محیطی، زغال‌‌‌‌سنگ همچنان بخش اعظم انرژی آفریقای جنوبی را برای دهه آینده تامین می‌‌‌‌کند، اگرچه سهم انرژی‌‌‌‌های تجدیدپذیر به سرعت رشد خواهد کرد. آفریقای جنوبی چهاردهمین تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه‌‌‌‌ای در جهان است و به دنبال بهبود عملکرد ضعیف زیست محیطی خود است. بر اساس گزارش اکونومیست در ماه مارس۲۰۲۱، پس از سقوط شدید در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، انتظار می‌‌‌‌رفت مصرف انرژی با میانگین نرخ رشد سالانه۰.۳‌درصد در دوره پیش‌بینی‌‌‌‌شده (۲۰۲۱ تا۲۰۳۰) بهبود یابد.

ابزار دولتی

ایسکوم، شرکت برق دولتی یکپارچه، تقریبا ۹۵‌درصد برق مصرفی در آفریقای جنوبی و همچنین سهم قابل‌توجهی از برق تولید شده در قاره آفریقا را تولید می‌‌‌‌کند و به بوتسوانا، لسوتو، موزامبیک، نامیبیا، سوازیلند و زیمبابوه می‌‌‌‌فروشد. آفریقای جنوبی دارای یک نرخ برق‌‌‌‌رسانی قابل قبول است که در میان بالاترین نرخ‌ها در این قاره است، با برق‌‌‌‌رسانی روستایی حدود ۶۶درصد، در حالی که برق‌‌‌‌رسانی در مناطق شهری تقریبا ۹۳‌درصد است.

مداخله دولت

دولت آفریقای جنوبی برنامه‌‌‌‌هایی را برای تفکیک ایسکوم به سه نهاد مجزا که مسوول تولید، انتقال و توزیع هستند، اعلام کرد. این اقدام به دلیل نیاز فوری برای پرداختن به سطوح بدهی قابل‌توجه شرکت آب و برق انجام شد که گزارش شده است که به ۲۵۴ میلیارد راند آفریقای جنوبی رسیده است. راماکگوپا، وزیر برق این کشور، در ۵ نوامبر اعلام کرد که برنامه‌‌‌‌های دقیقی برای حداقل ۳ گیگاوات ظرفیت تولید جدید گاز سوز دارد. آفریقای جنوبی در چند سال گذشته به دلیل ادامه مشکلات در نیروگاه‌‌‌‌های قدیمی ‌‌‌‌زغال‌‌‌‌ سنگ سوز شرکت دولتی ایسکوم دچار خاموشی و کمبود برق شده است.

ظرفیت جدید

راماکگوپا در یک کنفرانس خبری در مورد وضعیت انرژی کشور گفت: یکی از مواردی که اولویت دارد، تولید حدود ۳۰۰۰ مگاوات برق گازی است. مقامات دولتی گفته‌اند که برای پشتیبانی از شبکه برق این کشور به ۶ گیگاوات ظرفیت جدید تولید برق نیاز است. برنامه‌‌‌‌های دولت شامل پروژه‌‌‌‌هایی است که مقامات آن را «تاسیسات سیار» ۲ گیگاواتی می‌‌‌‌نامند. در این طرح یک نیروگاه سیکل ترکیبی جدید یک گیگاواتی در نزدیکی کوئگا، در منطقه کیپ شرقی برنامه‌ریزی شده است. راماکگوپا گفت که این پروژه‌‌‌‌ها در مراحل تدارکات و مجوز هستند. همچنین طرحی برای ساخت یک نیروگاه گازی سیکل ترکیبی ۳ گیگاواتی در خلیج ریچاردز وجود دارد، اگرچه این پروژه با چالش‌‌‌‌های قانونی از سوی گروه‌‌‌‌های محیط‌‌‌‌زیستی مواجه شده است.

طرح منابع یکپارچه آفریقای جنوبی (IRP)

برنامه توسعه ملی دولت آفریقای جنوبی (NDP) یک طرح اولیه توسعه زیرساخت‌‌‌‌ها تا سال ۲۰۳۰ است. برنامه NDP چارچوبی را برای آینده تولید برق در آفریقای جنوبی تعیین می‌‌‌‌کند، در حالی که سیاست‌‌‌‌های انرژی در آفریقای جنوبی عمدتا توسط طرح منابع یکپارچه (IRP) وزارت منابع معدنی و انرژی (DMRE) هدایت می‌شود. طرح IRP تخمین DMRE از رشد تقاضای برق است و اینکه چه نوع تولید انرژی باید برای برآورده کردن میزان تقاضا، همراه با ظرفیت تولید، زمان‌بندی و هزینه ارائه شود. طرح منابع یکپارچه یک طرح توسعه زیرساخت برق مبتنی بر تعادل عرضه و تقاضای برق با کمترین هزینه، با در نظر گرفتن امنیت عرضه و محیط‌زیست (به حداقل رساندن انتشار منفی و مصرف آب) است. این طرح در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ به ظرفیت تولید حدود ۲۹۵۰۰ مگاوات الکتریسیته اضافه کند که توسط انرژی‌‌‌‌های تجدیدپذیر هدایت می‌شود (به ویژه ۱۴۴۰۰ مگاوات از باد و ۶۰۰۰ مگاوات از فتوولتائیک خورشیدی).

جهت‌گیری سیاست

در نتیجه، دولت یک بسته تدارکاتی را در سپتامبر ۲۰۲۰ اعلام کرد که نشان‌دهنده تلاش‌‌‌‌های این کشور در تسریع عمده اهداف تعیین شده در آخرین برنامه منابع یکپارچه آفریقای جنوبی است. این روشی بود که دولت برای پاسخگویی به مشکل کمبود مداوم برق در کشور اتخاذ کرد و با اعلام مرحله جدی تدارکات تولید برق به مجموع ۱۱۸۱۳ مگاوات پیش‌بینی شده بود. براساس این رویکرد بخش عمده‌‌‌‌ای از ظرفیت جدید شامل انرژی‌‌‌‌های تجدیدپذیر ۶۸۰۰ مگاوات، گاز ۳۰۰۰ مگاوات، زغال‌‌‌‌سنگ ۱۵۰۰ مگاوات، ذخیره‌‌‌‌سازی پمپی ۵۱۳ مگاوات است.