قبل از پیوند قلب چه تست هایی صورت می پذیرد؟

 این تست‌ها برای این انجام می‌شود که مطمئن شوید نیازمند پیوند یک قلب هستید یا خیر. همچنین این بررسی‌ها به منظور شناسایی مشکلات دیگر در جاهای دیگر بدن است که ممکن است باعث ایجاد اختلال در روند عمل پیوند و قبول پیوند توسط بدن شوند و خطرناک باشند.

آزمایشات زیادی مورد نیاز است و هر مرکز دارای تجهیزات ویژه‌ای است. تیم مراقبتی شما تمام جزئیات در مورد آزمایشات مورد نیاز را در اختیارتان قرار خواهند داد.

ارزیابی روانی اجتماعی

برخی از مسائل روانی و اجتماعی که در پیوند عضو دخیل هستند عبارتند از استرس، مسائل مالی و حمایت خانواده یا سایر افراد دیگر. این عوامل تا حد زیادی می‌توانند شما را تا پس از عمل پیوند قلب تحت تاثیر قرار دهند.

آزمایش خون

به منظور بررسی سلامت عمومی، گروه خونی و تطبیق بافت، به آزمایشات خون زیادی نیاز خواهید داشت.

گروه خونی

گروه خون برای پیدا کردن یک اهدا کننده مناسب ضروری است. این فقط یک آزمایش خون ساده است. گروه‌های خونی به چهار دسته تقسیم می‌شوند:  A، B، AB  و O. گروه خونی توسط ژن‌ها تعیین می‌شود. که از والدین به فرد منتقل می‌شود. اهدا کننده باید دارای یک گروه خونی سازگار با شما باشد.

تطبیق بافت

تیم پیوند قلب، خون بیمار را بررسی می‌کنند تا از تطبیق بافت مطمئن شوند، و از عدم وجود آنتی بادی در خون فرد گیرنده علیه بافت دیگر اطمینان حاصل کنند. در صورتی که خون شما دارای چنین آنتی بادی‌هایی باشد، نمی‌توان عمل پیوند را انجام داد. و این خود مشکلی است که باعث محدود شدن گزینه‌های پیوندی مناسب می‌شود.

 عفونت و سلامت عمومی

خون هم برای بررسی عفونت و بیماری‌ها (به عنوان مثال  HIV، هپاتیت  B، هپاتیت  C) بررسی می‌شود، و هم برای اطمینان از سلامت عمومی بیمار.

تست‌های آنتی بادی

پزشک باید وجود هرگونه آنتی بادی در خون که باعث اختلال در عمل پیوند می‌شود را بررسی کند. در صورتی که قبلا بارداری، پیوند یا انتقال خون داشته‌اید، آنتی بادی‌ها در پاسخ به تحریک توسط بافت‌های غریبه ساخته می‌شوند. و زمانی که این آنتی‌بادی‌ها تشکیل شوند، از بین بردن آنها بسیار دشوار است.

این آنتی بادی‌ها خطر عدم پذیرش را در برخی پیوند‌های قلب افزایش می‌دهند. در صورتی که بدن شما دارای این آنتی بادی‌ها باشد، تیم مراقبتی شما را از وجود آن و نحوه تاثیر آن بر عمل پیوند، مطلع خواهد کرد.

آزمایشات قلب

الکتروکاردیوگرام و اشعه X قفسه سینه

الکتروکاردیوگرام (EKG  یا  ECG) یک روش برای ضبط فعالیت الکتریکی قلب و تأثیر آن بر عملکرد و کارایی قلب است. الکترودهای که در سراسر قفسه سینه قرار می‌گیرند، ایمپالس‌ها را به یک دستگاه منتقل می‌کند که تصویری گرافیکی از فعالیت قلب تولید می‌کند. یک اشعه ایکس قفسه سینه استاندارد برای نشان دادن اندازه نسبی و موقعیت قلب و ریه‌ها انجام می‌شود.

تست ورزش قلب

در تست ورزش، بیمار باید روی تردمیل راه برود تا زمانی که به ضربان قلب مورد نظر برسد، یا تا زمانی که بیماری فرد باعث شود که از حرکت بازایستد، بدین وسیله پزشک قادر به ارزیابی میزان آسیب به قلب و اندازه‌گیری ظرفیت عملکردی آن خواهد بود.

آزمون‌های عملکرد ریه

با تنفس در یک لوله متصل به مانیتور می‌توان وجود هرگونه آسیب تنفسی ناشی از بیماری قلبی را مشاهده کرد. این آزمایش به منظور اندازه‌گیری میزان عملکرد ریه استفاده می‌شوند.

کاتتریزاسیون قلب

در این فرآیند یک کاتتر وارد شریان یا رگ در کشاله ران یا گردن شده و از طریق آن به سمت قلب هدایت می‌شود. فشار در بطن‌های قلب نیز برای تعیین مقاومت به جریان خون اندازه‌گیری می‌شود. قبل از انجام این آزمایش، مصرف داروی کمادین را متوقف کنید و شش ساعت قبل از آزمایش چیزی نخورید. اگر از انسولین یا هیپرگلیسمی خوراکی استفاده می‌کنید، باید قبل از آزمایش، با متخصص پیوند قلب مشورت کنید. برخی بیماران باید برای انجام این آزمایش از شب قبل در بیمارستان بررسی شوند. در صورت لزوم به بستری شدن پزشک به شما اطلاع خواهد داد.

اسکن‌های قلب

الکتروکاردیوگرام و اشعه X قفسه سینه

الکتروکاردیوگرام (EKG  یا  ECG) روشی برای ضبط فعالیت الکتریکی قلب و تأثیر آن بر عملکرد و کارایی قلب می‌باشد. الکترودهای که در سراسر قفسه سینه قرار می‌گیرند، ایمپالس‌ها را به یک دستگاه منتقل می‌کند که تصویری گرافیکی از فعالیت قلب تولید می‌کند. یک اشعه ایکس قفسه سینه استاندارد برای نشان دادن اندازه نسبی و موقعیت قلب و ریه‌ها انجام می‌شود.

اسکن هسته‌ای قلب

اسکن هسته‌ای قلب، دریافت خون کافی توسط قلب، وجود آسیب یا بافت اسکار و یا تجمع مواد غیرطبیعی در عضله قلب را نشان می‌دهد. بر خلاف تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) و توموگرافی کامپیوتری (CT)، که نشان دهنده ساختار جریان خون به اندام‌ها و ارگان‌ها هستند، اسکن هسته ای قلب اطلاعات بیشتری در مورد نحوه عملکرد ارگان‌ها و بافت‌ها ارائه می‌دهد.

اکوکاردیوگرافی

با استفاده از سونوگرافی، می‌توانیم اندازه، شکل و حرکت دریچه‌ها و بطن‌های قلب را بررسی کنیم. در این آزمایش هیچ درد یا ناراحتی وجود ندارد.

سونوگرافی شکم

در این آزمایش، امواج صوتی برای بررسی وضعیت کبد، کیسه صفرا، کلیه‌ها و شکم مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حالی که ممکن است داروها را با چند جرعه آب مصرف کنید، نباید به مدت شش ساعت قبل از آزمایش چیزی بخورید. در صورتی که دیابتی هستید، باید حتما به متخصص قلب اطلاع داده و با وی مشورت کنید و دستورالعمل‌های خاص را دریافت کنید.

این آزمایشات به ما در آگاهی از میزان بیماری قلبی و هرگونه شرایط پیچیده‌ای که ممکن است در سایر قسمت‌های بدن وجود داشته باشد، کمک می‌کنند. گاهی متوجه وجود شرایطی می‌شویم که انجام عمل پیوند را بسیار خطرناک می‌کند. این شرایط ممکن است شامل یک عفونت سیستمیک، فشار بالای ریه یا عارضه‌هایی باشد که باعث می‌شود نتوانید از مهار کننده‌های ایمنی یا داروهای ضد رد پیوند استفاده کنید. در حالی که اصولا برای پیوند قلب، انجام این آزمایشات توصیه می‌شود، ممکن است متخصص قلب برای شرایط خاص شما، انجام آزمایشات دیگر را توصیه کند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.