نقش وکیل مالیاتی و مشاور مالیاتی در توسعه کسب و کارها

رپرتاژ آگهی: با توجه به تغییرات قوانین مالیاتی و پیشرفت سامانه های برخط سازمان امور دارایی، عدم دریافت مشاوره مالیاتی، هزینه های جبران ناپذیری بر کسب و کار ها و شرکت ها گذاشته است. قبلا سیاست های بودجه نفتی دولت به نحوی بود که کسب و کارها معمولا بر اساس اطلاعات شخصی غیرتخصصی خود اقدام می کردند و معمولا مشکل جدی ای هم پیش نمی آمد اما بررسی های دنیای اقتصاد به نقل از موسسه حقوقی اترس، بیانگر تغییرات مهم در رویکردهای اخذ مالیات می باشد.

وکیل مالیاتی کیست ؟

وکیل مالیاتی وکیل دادگستری است ،که در زمینه حقوق مالیات تخصص دارد و در مراجع داخلی سازمان امور دارایی و در دیوان عدالت اداری از حقوق قانونی افراد در مقابل اداره دارایی دفاع می کند. گفتنی است که در مراجع دولتی مانند سازمان مالیاتی و مراجع حل اختلاف اداره کار، وکالت مدنی (محضری)، نیز پذیرفته می شود و افرادی که وکیل دادگستری نیستند نیز می توانند از مودیان مالیاتی دفاع کنند اما اگر همین پرونده نیاز به طرح شکایت در دیوان عدالت اداری داشته باشد، صرفا وکیل دادگستری می تواند به عنوان وکیل مالیاتی وارد دفاع شود.

مالیات امری حقوقی است یا حسابداری؟

حقوق مالیات دو وجه دارد. یک وجه حقوقی و یک وجه حسابداری. از آنجا که حقوق مالیات مجموعه قوانین و مقرراتی است که به واسطه آن از اشخاص، مالیات دریافت می شود به حقوق مربوط می شود و با توجه اینکه دراین حوزه اسناد مالی و دارایی بررسی می شود، با زمینه حسابداری هم دارد.

به همین خاطر هست در رشته مالیات هم وکلای دادگستری و هم حسابداران هست، به عنوان وکیل مالیات فعالیت می کنند.

چرا توصیه می شود، وکیل مالیاتی از وکلای دادگستری انتخاب شود؟

همانطور که اشاره کردیم در مراجع داخلی سازمان امور دارایی، هر شخصی که وکالت مدنی بگیرد، میتواند در جلسات حاضر شود، اما استفاده از وکیل دادگستری که متخصص مالیات باشد، مزیت هایی مهمی دارد. وکیل مالیاتی ای که وکیل دادگستری است، یک حقوقدان است که می تواند قوانین و مقررات مالیاتی را به درستی تفسیر کرده و به نفع موکل خود از آن استفاده کند چراکه با توجه به اینکه تمرکز اخذ مالیات بر اساس قوانین و مقررات است، وجه حقوقی بودن مالیات غالب است.

از سوی دیگر دفاع از حقوق موکل در مراجع قانونی مالیاتی، ماهیت دادرسی ای دارد و دفاعیات شفاهی و کتبی مستلزم برخورداری وکیل از فن دفاع و تجربه در دادگاه هاست که از این منظر وکیل دادگستری، می تواند در مقام یک وکیل مالیاتی عملکرد بهتری داشته باشد.

وکیل مالیاتی خوب چه ویژگی هایی دارد ؟

وکیل مالیاتی خوب چه ویژگی هایی دارد ؟

برای یک وکیل و مشاور متخصص مالیاتی خوب می توان ویژگی هایی را درنظر گرفت که توجه به آن، تصمیم گیری برای انتخاب را راحت تر می کند. جدای اینکه از نظر ما، ضرورت دارد، امور وکالت مالیاتی را صرفا به وکلای دادگستری متخصص مالیاتی سپرد، به جز عضویت وکیل در کانون وکلای دادگستری، اوصافی دیگری برای وکیل مالیاتی در نظر گرفت.

دانش تخصصی در حوزه مالیات:

حقوق مالیات از قوانین، مقررات، بخش نامه ها و آرای وحدت رویه و سایر مقرره ها، تشکیل شده است. وکیلی که در حوزه مالیات فعال است، میبایست اشراف کامل بر تمامی مقرره های موجود داشته باشد تا بتواند مشاوره مالیاتی خوبی داشته باشد و از حقوق موکل خود دفاع کند.

تجربه امور مالیاتی:

در کنار قوانین و مقررات، رویه هایی در مراجع قانونی مالیاتی حاکم است که جز با داشتن تجربه کافی وکیل امور مالیاتی، حاصل نمی شود. همچنین مشاور مالیاتی متخصص، می بایست تجربه لازم در تعیین استراتژی مناسب دفاع، زمان صحیح توافق با اداره دارایی و یا ادامه رسیدگی قانونی، دفاع شفاهی و کتبی را داشته باشد.

ارائه گزارش مناسب:

یکی از دغدغه ای افراد این است که آنطور که نیاز دارند، از برخی وکلا گزارشات را دریافت نمی کنند. افراد می خواهند، از اقدامات انجام شده و برنامه های بعدی وکیل مالیات خود مطلع شوند. در نتیجه ارائه گزارش مناسب یکی از ویژگی های مهم در این انتخاب به شمار می رود.

پیگیری مستمر پرونده مالیاتی :

آمارها نشان می دهد، یکی از مهمترین عوامل موفقیت در بیشتر پرونده ها، پیگیری های مستمر و موثر است. به عنوان مثال سازمان امور دارایی برای برخی اظهارنظرها که می تواند منجربه توافق خوبی با مودی شود، مواعد مشخصی دارد که گاهی اوقات به دلیل مشغله فراوان کارمندان ممکن است، فرصت قانونی از بین برود. در این مثال وکیل خوب مالیاتی با پیگیری ها موثر می تواند، از حقوق موکل خود دفاع کند.

شفافیت با موکل :

از مهمترین وظایف و ویژگی های اساسی یک وکیل حرفه ای مالیات، شفافیت است. شما حق دارید، با یک تحلیل و پیش بینی واقع گرایانه از نتیجه و ریسک های آن، پرونده را به وکیل بسپارید.

چگونه بهترین وکیل مالیاتی را انتخاب کنیم؟

با تاکید بیشتر دولت برای درآمدهای مالیاتی و لزوم شفافیت در دریافت ها و پرداخت ها، انتخاب یک وکیل مالیاتی مناسب، اهمیت پیدا می کند. برای انتخاب بهترین وکیل مالیاتی، می توان از روش های مختلفی کمک گرفت که برخی از قابل اطمینان ترین روش ها را معرفی می کنیم.

۱-اعتماد به تجربیات خوب شخصی:

در صورتیکه قبلا ، از مشاوره مالیاتی یک وکیل استفاده کردید و رضایت دارید، بهتر است، پرونده ها و موضوعات بعدی خود را با ایشان پیش ببرید و از تغییر وکیل خودداری کنید.

۲- پرسش و جو از نزدیکان:

یکی از راه های قابل اعتماد انتخاب بهترین وکیل مالیاتی، کسب اطلاع از نزدیکان است. وقتی شخصی تجربه خوبی از همکاری با یک شخصی که مشاوره مالیاتی میدهد را دارد، میتواند معرفی مفیدی داشته باشد.

۳-مراجعه به موسسات حقوقی مجاز:

موسسات حقوقی مجاز، موسساتی تخصصی هستند که از کانون وکلای دادگستری مجوز دارند. کانون وکلا به عنوان یک نهاد رسمی، با احراز توانمندی و شایستگی ها، به افراد واجد صلاحیت مجوز تاسیس موسسه حقوقی می دهد و بر عملکرد آنها نظارت می کند.

تشخیص بسیاری از ویژگی های یک وکیل خوب، مانند تشخیص میزان تجربه و دانش تخصصی، برای افراد آسان نیست.  بنابراین یکی از راه های مناسب، مراجعه به موسسات حقوقی مجاز برای دریافت خدمات تخصصی مالیاتی مانند مشاوره مالیاتی است.

وکلای متخصص مالیاتی در موسسه حقوقی اترس

موسسه حقوقی اترس که مجوز کانون وکلای دادگستری مرکز را دارد، دارای دپارتمان تخصصی مالیات می باشد که اعضای آن وکلای دادگستری ای هستند که متخصص و مدرس دانشگاه در حوزه مالیات هستند و به صورت تخصصی مشاوره مالیاتی می دهند. دپارتمان تخصصی مالیات اترس، علاوه بر وکلای متخصص، از حسابداران خبره استفاده می شود تا تلفیق دانش مالی در کنار حوزه های حقوقی، بهترین دفاع را فراهم آورد.

متقاضیان می توانند از طریق تلفن ۹۱۳۰۴۸۰۰-۰۲۱ از خدمات مالیاتی اترس استفاده کنند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.