روزهای نفسگیر

دنیای اقتصاد: به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال در شرایطی عجیب و کم‌سابقه قرار گرفته است؛ یک وضعیت «خاص» و پر از مساله که به‌تدریج همه را کلافه می‌کند. اخیرا امیر عابدینی که خودش یکی از مسوولان عالی‌رتبه فدراسیون فوتبال به‌شمار می‌رود، به صراحت از مهدی تاج انتقاد کرده و گفته بود او به دلیل مشغله‌های فراوان نتوانسته شعارهای اولیه‌اش را پیگیری کند. این موضوع را خیلی راحت و با یک نیم‌نگاه می‌شود فهمید. در حال حاضر مجموعه مدیریتی فوتبال ایران با انبوهی از گرفتاری‌ها دست به گریبان است؛ طوری که از یکسو هنوز تکلیف مهم‌ترین مسائل اقتصادی فدراسیون مثل برند پوشاک مورد استفاده تیم‌های ملی به‌طور قطعی روشن نشده و از سوی دیگر ماجرای ادامه همکاری کارلوس کی‌روش با فوتبال ایران همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با این همه اما مشکلات موجود در مسیر برگزاری مسابقات لیگ برتر هم برای فدراسیون تبدیل به «قوز بالای قوز» شده؛ جایی که وضعیت داوری مسابقات در یکی، دو هفته اخیر به شکل وحشتناکی بحث‌برانگیز بوده و باعث ایجاد حاشیه‌های پرشمار و کم‌نظیری شده است. فقط به‌عنوان مثال و مشتی از خروار می‌توان به این نکته توجه کرد که این هفته در مسابقات لیگ برتر هم پنالتی اشتباه داشتیم، هم ترک زمین را دیدیم و هم پس گرفته شدن پنالتی را!

ماجرای اهواز

در روزی که بیشتر نگاه‌ها به بازی پرسپولیس و صبا در قم دوخته شده بود، ورزشگاه غدیر اهواز به محلی برای عجیب‌ترین حاشیه‌ها تبدیل شد. پیام حیدری، داور دیدار فولاد خوزستان و سیاه‌جامگان در دقیقه ۷۸ ضربه ایوب والی و برخورد توپ به مدافع سیاه‌جامگان را ضربه پنالتی تشخیص داد. تصمیمی که برای خداداد عزیزی غیرقابل تحمل بود. عزیزی پس از سوت بحث‌برانگیز داور، تصمیم عجیبی گرفت و از بازیکنان این تیم خواست تا زمین مسابقه را ترک کنند. نعیم سعداوی، سرمربی فولاد خوزستان و مسوول برگزاری بازی در کنار تیم داوری برای دقایقی با عزیزی صحبت کردند تا این سرمربی تصمیم خود را عوض کند اما او حاضر به پذیرش این موضوع نبود. بعد از گذشت دقایقی سعداوی سرمربی فولاد به عزیزی گفت که به ساسان انصاری (زننده ضربه پنالتی) می‌گوید که توپ را به بیرون بزند. تصمیمی که با مخالفت عزیزی روبه‌رو شد تا همچنان این سرمربی بر مواضع قبلی خود پافشاری کند اما دقایقی بعد داور مسابقه با مشورت داور چهارم، ضربه پنالتی را وتو کرد تا بازی با «دراپ بال» آغاز شود! بعد از لغو پنالتی فولاد، هواداران این تیم ورزشگاه را روی سر خودشان گذاشتند و کار به جایی کشید که کلی صندلی شکسته شد. در پایان مسابقه، مسائلی مثل استعفای سعداوی و احتمال کناره‌گیری فولاد خوزستان از مسابقات لیگ مطرح شد که بعید است خیلی جدی باشد. جالب اینجاست که سیاه‌جامگان با خداداد عزیزی، هفته قبل هم یک گل هند عجیب از سایپا خورده بود که آن هم کلی جنجال به دنبال آورد!

اعتراض اصفهانی‌ها

سپاهانی‌ها این هفته هم یک مساوی بد در خانه دادند تا برای کسب سهمیه آسیایی نیز کم‌امید شوند. با این وجود آنها هم به داوری بازی تیم‌شان برابر نفت آبادان معترض بودند. در لحظات پایانی بازیکنان سپاهان اعتقاد به برخورد توپ به دست رضا نورمحمدی مدافع صنعت نفت آبادان داشتند که البته داور مسابقه ترجیح داد بازی دنبال شود؛ هر چند بازیکنان سپاهان تلاش زیادی برای متقاعد کردن او به نشان دادن نقطه پنالتی داشتند. دیروز باشگاه سپاهان هم نامه‌ای را برای کامرانی‌فر، رئیس دپارتمان داوری به نگارش درآورد که در بخشی از آن آمده بود: «تصمیمات اشتباه تیم داوری در دیدارهای اخیر تیم فوتبال فولاد مبارکه سپاهان بیش از پیش مسوولان، دست‌اندرکاران و هواداران باشگاه را نگران کرده است. تیمی که با سازوکاری جدید و جوانگرایی خود در مسیری تازه گام برداشته، با تصمیمات اشتباه و ادامه‌دار تیم داوری قربانی شده و همه امید و انگیزه‌های خود را دچار چالش می‌بیند.»

داستان تراکتور

از همه عجیب‌تر اما داستان تراکتورسازی تبریز است؛ باشگاهی که مدیرعاملش نه به رئیس دپارتمان داوران و نه به رئیس کمیته یا حتی رئیس فدراسیون، بلکه مستقیما به شخص وزیر ورزش نامه می‌نویسد و از داوری‌های تیمش گله می‌کند! تراکتورسازی که اخیرا در کورس قهرمانی شش امتیاز از پرسپولیس عقب افتاده، مدعی است از ناحیه تصمیمات داوری ضرر کرده. آنها بعد از دربی تبریز که به محرومیت سه بازیکن‌شان از مسابقه هفته بعد با پرسپولیس انجامید، به شیوه‌های مختلف به داوری دیدار اعتراض کرده‌اند که در عجیب‌ترین نمونه، مصطفی آجورلو در نامه‌ای به سلطانی‌فر خواهان برگزاری عادلانه مسابقات لیگ برتر شد! در بخشی از این نامه می‌خوانیم: «در مقطع کنونی من وظیفه‌دارم از حق مردم آذربایجان و هواداران تراکتورسازی دفاع کنم و اجازه ندهم به آنان ظلم روا شود. از همین رو مایلم نگرانی خود را از دیدار هفته آینده پرسپولیس و تراکتورسازی و متعاقب آن سایر دیدارهای لیگ برتر تا پایان فصل اعلام کنم. فضا به‌گونه‌ای پیش می‌رود که من اکنون از اینکه فدراسیون فوتبال عملکرد خود در قبال این باشگاه را اصلاح کند، ناامید شده‌ام از همین رو از جنابعالی که نماینده دولت در ورزش هستید می‌خواهم تمهیداتی برای اصلاح امور به کار ببندید.»

چه باید کرد؟

آشفته‌بازاری که به وجود آمده، تصمیم‌گیری صحیح و انجام واکنش منطقی را برای فدراسیون فوتبال سخت کرده. آنچه مسلم است اما اینکه با ادامه شرایط موجود و انفعال مجموعه مدیریتی فوتبال ایران نمی‌توان به آینده خوش‌بین بود. شرایط هفته به هفته سخت‌تر و اعتراضات ساختارشکنانه‌تر می‌شود. در وضع فعلی به نظر می‌رسد کنترل خشم معترضان و برخورد جدی با کسانی که نظم مسابقات را به هم می‌زنند اهمیت زیادی دارد و البته در کنار آن باید به وضع داوری کشور هم سروسامانی داد. انتخاب داوران باتجربه‌تر و توجیه آنها در مورد اهمیت مسابقات، احتمالا می‌تواند شرایط را کمی بهبود ببخشد.