سیرک به جای فوتبال!

گروه ورزش- «سیرک مهم‌تر از بازی ملی». خبرگزاری فرانس‌پرس در آستانه دیدار چین‌تایپه و ایران، با این تیتر به توصیف شرایط موجود پرداخته. به گزارش خبرگزاری فرانسه از آسیای شرقی، برگزاری سیرک بزرگ مسکو در استادیوم «ژونگ شان»، باعث خشم سرمربی تیم‌ملی چین‌تایپه شده است. فرانس‌پرس به نقل از «توشیاکی ایمای» می‌نویسد: «شرم‌آور است» خشم سرمربی ژاپنی تایوان به آن دلیل است که در سال‌های گذشته، تمام بازی‌های تیمش در ورزشگاه ژونگشان انجام شده اما برگزاری یک سیرک، وضعیت را تغییر داده. فرانس‌پرس در ادامه گزارش خود می‌آورد: «گرچه ایمای امیدوار است طلسم گلزنی تیمش را بشکند ولی مهم‌ترین مانع در این راه زمینی است که بازیکنان تایوان با آن بیگانه‌اند».

بنابر اعلام فدراسیون فوتبال چین‌تایپه، بازی امروز مقابل ایران در ورزشگاه «مونیسکال» برگزار می‌شود. این زمین واقع در کالج فیزیک تایپه است که شرایط بهتری نسبت به چمن ژونگ شان دارد. خبرگزاری فرانسه می‌نویسد: «اینکه برگزاری بازی ایران و چین‌تایپه به خاطر سیرک مسکو به ورزشگاه دیگری منتقل شده، برای ایمای ناراحت‌کننده است. بازیکنان او در زمینی بازی خواهند کرد که در آن تمرین نکرده‌اند».

در عین نارضایتی توشیاکی ایمای، فرانس‌پرس به نقل از «پیم وربیک» سرمربی کره جنوبی، می‌افزاید: «بدتر از این نمی‌شد. به جرات می‌توانم بگویم زمین ژونگ‌شان افتضاح بود. اما برعکس چمن مونیسکال شرایط بسیار خوبی دارد».

با این حال کیفیت چمن مونیسکال برای ایمای راضی‌کننده نیست. بازیکنان تایوان به بازی در زمین «ناهموار» ژونگ‌شان عادت دارند و این تغییر زمین ممکن است به برنامه‌‌های تایوان ضربه بزند.

به عقیده خبرگزاری فرانس‌پرس این می‌تواند نمونه‌ای دیگر از کم‌توجهی به فوتبال تایوان باشد. «برای مربی که باید پول کفش بازیکنان خود را از جیبش بدهد، حرکت اخیر ورزش تایوان نوعی بی‌مهری تلقی می‌شود». و در ادامه گزارش سرمربی ژاپنی چین‌تایپه تمام گله‌های خود را بیرون می‌ریزد. او به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «در شهر مدرنی مثل تایپه (مرکز تایوان) یک ورزشگاه مجهز وجود ندارد در حالی که اینجا ساختمان مدرنی مثل «تایپه ۱۰۱» ساخته شده است. امکانات فوتبال در اینجا شرم‌آور است.»

فرانس‌پرس در پایان گزارش خود به وضعیت نابسامان تایوان در آستانه دیدار امروز اشاره می‌کند. این خبرگزاری معتقد است، چین‌تایپه به هیچ عنوان قدرت خلق شگفتی در مقابل ایران را ندارد.

به نظر می‌رسد پیش‌بینی فرانس‌پرس از بازی امروز دو تیم در ورای نتایجی که قبل‌ها رقم خورده، شکل گرفته. در ۳۸سال گذشته ایران همواره حریف آسیای‌شرقی خود را با نتایج جالب شکست داده است. اولین بازی دو تیم به ۳۸سال پیش بازمی‌گردد، به ۱۳ مه ۱۹۶۸ که ایران در تهران ۴ بر صفر چین‌تایپه را شکست داد. بعدها در ۲۵ژوئن سال ۱۹۹۳ دو تیم بار دیگر مقابل هم قرار گرفتند. در آن سال، آسیا درگیر برگزاری رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی ۱۹۹۴ آمریکا بود. ایران در این مسابقات در بازی رفت و برگشت با نتیجه مشابه ۶ بر صفر تایوان را شکست داد. آخرین بازی دو تیم هم در ۲۲ فوریه ۲۰۰۶، چند ماه قبل، در تهران برگزار شد.

دیداری که ایران مثل اولین بازی تاریخ دو تیم، ۴ بر صفر حریف آسیای شرقی خود را از پیش رو برداشت. حال دو تیم پنجمین بازی تاریخ خود را در حالی برگزار خواهند کرد که چین‌تایپه قصد دارد طلسم ناکامی گلزنی در رقابت‌های مقدماتی جام‌ملت‌ها را بشکند. نکته اینجا است که آنها در این ۳۸سال هم هرگز نتوانسته‌اند توپی از خط دروازه ایران رد کنند در حالی که «تیم‌ملی» ۲۰بار دروازه چین‌تایپه را گشوده است. توشیاکی ایمای می‌گوید: «دوست نداریم بدون گل‌زده از رقابت‌های مقدماتی کنار رویم». تایوان در بازی‌های گروه B، وضعیتی اسفناک داشته. شکست ۸ بر صفر برابر کره‌جنوبی در شروع. باخت مشابه ۴ بر صفر مقابل ایران و سوریه، تنها زاویه‌ای از مشکلات فوتبال تایوان است. آنها در بین تیم‌های جهان در رده ۱۵۴ قرار دارند و هر سال نسبت به سال گذشته پسرفت زیادی داشته‌اند. حتی «هونگ وی» و «چن جوی تی» دو بازیکن گلزن چین‌تایپه هم در باتلاق ناکامی گرفتار شده‌اند. آمار گل‌های ملی آنها در یکسال گذشته رکود داشته. با این شرایط آیا نباید ایران را برنده بازی امروز دانست؟