غیرت خالی دیگر معجزه نمی‏‌کند

این تراکتور واقعا «بهترین» است؟

اگر قرار باشد از خود تراکتور شروع کنیم، این تیم نمایش ناامیدکننده دیگری ارائه داد که حسابی جای بحث دارد. این سومین شکست تراکتور در آغاز فصل جدید فوتبالی به شمار می‌‌آمد. آنها پیش از این با نتایج ۳بریک و یک‌بر‌صفر به سپاهان و پرسپولیس باخته بودند. اگر شکست سنگین ۷بریک در آخرین بازی فصل گذشته را هم به این فهرست ضمیمه کنیم، می‌‌رسیم به ۴ باخت پیاپی و ۱۴ گل خورده که به معنای واقعی کلمه «اسفبار» است. خب البته تراکتور در پنجره تابستانی تغییرات زیادی داشته و شاید زمان ببرد تا بازیکنان با هم هماهنگ شوند، اما نمی‌توان مشکلات ساختاری تراکتور را هم کتمان کرد؛ تیمی که به سادگی فراوان به تیم‌‌های حریف موقعیت گل می‌دهد، اما خودش به سختی و با مشقت فرصت می‌‌سازد.a از سوی دیگر عالم و آدم می‌‌دانستند تراکتور نامتوازن بسته شده و در خط حمله خالی از ستاره است، اما عجیب آنکه محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه تبریزی خیلی هم از دستپخت خودش ابراز رضایت می‌‌کرد و می‌‌گفت این مجموعه، بهترین تیم تاریخ لیگ برتر ایران است!

هر چه هست در عمل شاهد داستان دیگری هستیم و اگرچه لازم است از قضاوت‌‌های شتاب‌‌زده بپرهیزیم، اما با ادامه این رویکرد حقیقتا کار سختی است که در لیگ هم آینده روشنی برای تراکتور متصور باشیم. مخصوصا که به نظر می‌‌رسد نظم و انضباط هم در این باشگاه خدشه‌‌دار شده؛ چنان که امیرحسین حسین‌‌زاده، بازیکن تازه‌‌وارد تبریزی‌‌ها بعد از باخت به پرسپولیس علیه برخی همبازیانش مصاحبه کرد و پاکو خمز هم اظهارات او را «بزدلانه» دانست، اما در کمال تعجب دیدیم که این بازیکن برابر شارجه در ترکیب اصلی سرخ‌پوشان قرار گرفت! انتظار یک جلسه تنبیه ساده برای او، واقعا زیاد بود؟ خب حالا که بازی کرد، چه گلی به سر تیم زد؟

پاشنه آشیل خمز   

از سوی دیگر شکست برابر شارجه در پلی‌‌آف لیگ قهرمانان آسیا، طرفداران این نظریه که «پاکو خمز مرد بازی‌های بزرگ نیست» را در دست بالا قرار داد. اگرچه مربی اسپانیایی تیم خوبی ساخته و اواخر فصل گذشته هم نتایج درخشانی گرفت، اما هر زمان نوبت مصاف‌‌های حساس با رقبای گردن‌‌کلفت رسیده، شاهد ناکامی او بوده‌‌ایم. خمز دو بار پشت سر هم در تبریز به پرسپولیس باخت که واقعا نتایج بدی بودند، آن شکست ۷ گله وحشتناک را برابر استقلال تجربه کرد و مقابل همین تیم از جام حذفی هم اوت شد، شکست برابر سپاهان در آغاز فصل جدید و حالا هم این باخت تلخ در دروازه ورودی لیگ قهرمانان آسیا را هم به فهرست اضافه کنید تا بدانید داریم از چه چیزی حرف می‌‌زنیم.

شارجه؛ چهار برابر گران‌‌تر!  

در نهایت اینکه دیگر واقعا باید بپذیریم استانداردهای فوتبال حرفه‌‌ای امروز تغییر کرده است و نمی‌توان به ضرب و زور غیرت ایرانی و لشکرکشی هواداران مشتاق و این‌طور چیزها، نتیجه گرفت. اینکه گزارشگر بازی بارها در طول مسابقه به اهمیت حضور تماشاگران اشاره کند و از رکوردزنی آنها حرف بزند، صرفا مصرف داخلی دارد. دوران مرعوب شدن تیم‌‌های حریف از جو ورزشگاه‌های ایرانی (که حالا اغلب خالی از تماشاگر هم هستند!) به پایان رسیده است و سرمایه انسانی و دانش فنی حرف اول را می‌‌زند. همین شارجه امارات که یک تیم معمولی آسیایی است در حالی به تبریز آمد که ترانسفر مارکت ارزش بازیکنانش را حدود ۴۱ میلیون یورو تخمین می‌‌زند؛ تقریبا ۴ برابر گران‌‌تر از تراکتور ۱۱ میلیون یورویی. بیایید به فوتبال، حرفه‌‌ای‌‌تر نگاه کنیم.


آقای چمپیونزلیگ به مرحله گروهی رسید

اروپایی‌ترین آسیا !

رونالدو2 copy

دنیای اقتصاد: به لطف سرمایه‌گذاری باورنکردنی برخی کشورهای شرقی و عربی که اسم عربستان سعودی در صدر آنها دیده می‌شود، به نظر می‌رسد فوتبال آسیا این روزها رنگ و بوی اروپایی گرفته و مخصوصا فصل جدید لیگ قهرمانان قرار است یک مورد خاص و تاریخی باشد. این جهش استاندارد را مثلا می‌توان از دوئل دراماتیک النصر عربستان و شباب‌الاهلی امارات در پلی‌آف لیگ قهرمانان به خوبی بو کشید؛ مسابقه‌ای که تماشاگران را از لذت و هیجان سیراب کرد.  سه‌شنبه‌شب در حساس‌ترین مسابقه مرحله نهایی پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا، النصر عربستان با ستاره‌هایش ازجمله کریستیانو رونالدو، مارسلو بروزوویچ، سادیو مانه و... در ورزشگاه مرسول پارک ریاض مقابل شباب الاهلی، قهرمان لیگ برتر امارات قرار گرفت.

النصر بازی را فوق‌العاده آغاز کرد و پس از حملات پیاپی توانست در دقیقه ۱۱ روی ارسال تماشایی مارسلو بروزوویچ از روی کرنر سمت چپ زمین و ضربه سر اندرسون تالیسکا دروازه شباب الاهلی را باز کرده و به گل اول برسد، اما حریف اماراتی خیلی زود جواب گل خورده را داد و در زمین سعودی‌ها به بازی برگشت. شباب الاهلی در دقیقه ۱۸ روی نفوذ عالی مانوس دابور به محوطه جریمه النصر و پاس در عرض این بازیکن موفق شد گل تساوی را با شوت دقیق و زمینی یحیی الغسانی به ثمر رساند و کار را به تساوی بکشد. بازی در نیمه اول با همین نتیجه به پایان رسید.

بازیکنان النصر در شروع نیمه دوم با دریافت یک گل دیگر از یحیی‌الغسانی شوکه شدند و خود را در آستانه حذف از لیگ قهرمانان آسیا دیدند. این اما پایان ماجرا نبود و النصر بازگشتی دراماتیک و باورنکردنی را به این مسابقه تجربه کرد. ایمن یحیی که در دقیقه ۸۸ به عنوان سومین بازیکن تعویضی النصر وارد زمین شده بود، در نخستین تصاحب توپ در سمت چپ، با یک سانتر دیدنی توپ را به محوطه جریمه فرستاد تا سلطان الغنام با ضربه سر شیرجه‌ای کار را به تساوی بکشد و ورزشگاه مرسول پارک را منفجر کند.

النصر پس از اعلام ۷ دقیقه وقت اضافه بر آتش حملاتش افزود و سرانجام توانست روی سانتر تند و تیز ایمن یحیی و ضربه سر اندرسون تالیسکا به گل سوم دست پیدا کند. خامه روی کیک هم در دقیقه 97 ظاهر شد؛ جایی که حرکت کریستیانو رونالدو و پاس به عقب این بازیکن و شلیک دیدنی و زمینی مارسلو بروزوویچ به گوشه دروازه شباب الاهلی منجر به گل چهارم سعودی‌ها شد تا آنها با برتری ۴بر۲ مقابل قهرمان لیگ برتر امارات به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا راه یابند.

حالا کریستیانو رونالدو و یک فوج ستاره دیگر النصر، وارد لیگ قهرمانان آسیا می‌شوند تا به این تورنمنت اعتباری صدچندان بدهند. محض یادآوری باید عرض کنیم رونالدو در لیگ قهرمانان اروپا رکوردهایی از این دست در اختیار دارد؛ بیشترین بازی در این تورنمنت با 183 حضور در میدان، بهترین گلزن تاریخ این تورنمنت با 140 گل زده، قهرمان پنج دوره از این مسابقات و البته تنها بازیکنی که در سه فینال این بازی‌ها گلزنی کرده است. رونالدو با چنین آورده‌ای از اروپا به آسیا اضافه شده تا لیگ قهرمانان را نسبت به هر زمان دیگری تماشایی‌تر کند.


با برگزاری دیدارهای مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا، چهره ۴۰ تیم حاضر در این مسابقات مشخص شد که در ۱۰ گروه چهار تیمی در دو منطقه شرق و غرب آسیا به مصاف هم خواهند رفت. سه نماینده از ایران در این مسابقات حاضر خواهند بود. مراسم قرعه‌کشی قرار است عصر امروز در مالزی برگزار شود.