شیطان ذلیل شده

اوضاع به قدری فاجعه‌بار است که رکوردهای منفی سالیان گذشته یکی پس از دیگری در حال تکرار شدن هستند. یونایتد در ۱۰ بازی ابتدایی خود در فصل جاری، متحمل ۶ شکست شده؛ آمار فاجعه‌ای که از فصل ۸۷-۱۹۸۶ برای شیاطین سرخ بی‌سابقه بوده و اکنون پس از ۳۷ سال تکرار شده است. آنها در این ۶ شکست ۱۶ گل دریافت کرده‌اند و آمار کلی‌شان از این هم بدتر است. دروازه این تیم در ۱۰ بازی ابتدایی ۱۸ بار گشوده شده و برای نخستین بار طی ۵۷ سال اخیر است که شیاطین سرخ در ۱۰ بازی ابتدایی فصل ۱۸ گل یا بیشتر دریافت می‌کنند. آنها در تعداد بازی مشابه در فصل ۱۹۶۶-۶۷ آمار‌ ضعیف ۲۰ گل خورده را به ثبت رساندند و احتمالا باید از تن‌هاخ ممنون باشند که آن دستاورد را به تنهایی به خودش اختصاص نداد! با شکستی که یونایتد برابر گالاتاسرای متحمل شد، رقیب تبدیل به دومین تیم ترکیه‌ای شد که در زمین منچستریونایتد مقابل این تیم به پیروزی می‌رسد.

پیش‌تر بشیکتاش در سال ۲۰۰۹ به این مهم دست یافته بود، اما مهم‌تر اینکه گالا با این پیروزی پس از ۵ سال طعم برد اروپایی را چشید! آنها در ۱۷ بازی خارج از خانه اخیرشان در لیگ قهرمانان هم همواره با شکست و تساوی بدرقه می‌شدند، با این حال منچستریونایتد تن‌هاخ این روزها در اولدترافورد به هیچ حریفی نه نمی‌گوید. این اوضاع از آنجایی شوکه‌کننده است که سرمربی هلندی فصل قبل کسب پیروزی در ۲۷ بازی خانگی در تمامی رقابت‌ها، به بهترین رکورد یونایتد در یک فصل که پیش از این در ۰۳-۲۰۰۲ به دست آمده بود، رسید. وقتی فصل قبل با این دستاوردها، نمایش جذاب تیم، کسب جام (اتحادیه) و از همه مهم‌تر بازگشت دیسیپلین به ترکیب تیم آن‌هم با خروج کریس رونالدو به پایان رسید، هواداران شیاطین بی‌صبرانه منتظر شروع فصل جدید بودند اما اگر می‌دانستند که قرار است این نتایج را تجربه کنند، احتمالا دعا می‌کردند که هیچ‌وقت تن‌هاخ فصل دومش را روی نیمکت این تیم نبیند!

هرچند هنوز هم سرمربی سابق آژاکس مورد حمایت کامل مدیران باشگاه است و همه خواسته‌هایش هم اجابت شده که این نشان می‌دهد در نیمه قرمز شهر منچستر امیدوارند روزهای فعلی یک کابوس زودگذر باشد، اما اگر سندرم ناکامی سرمربیان بعد از فرگی این‌بار گریبان تن‌هاخ را هم بگیرد، بعید است که دیگر کسی جرات کند رویای نیمکت یونایتد را در سر داشته باشد.