ضـرر به سبک ایرانی

  داستان تاجر ایرانی

فرهاد مشیری، سرمایه‌گذاری ۶۸ ساله ایرانی‌الاصل، در سال ۲۰۱۶ با فروش سهام ۳۰ درصدی خود در باشگاه آرسنال، به سرمایه‌گذاری در اورتون روی آورد و به تدریج سهامش را به ۹۴ درصد رساند تا مالک اصلی باشگاه لقب بگیرد. او بودجه خوبی را هم به این تیم تزریق کرد و از زمان ورودش، این تیم آبی‌پوش مرسی‌ساید همواره تابستان شلوغی را پشت سر گذاشته است. با این حال آن‌قدر خریدهای گران‌قیمت و جواب نداده وارد ترکیب تافی‌ها شد که آنها از یک تیم میان رده محترم تبدیل به یک گزینه سقوط شدند. تابستان امسال هم پس از بالا گرفتن اعتراض تماشاگران، مشیری تصمیم گرفت تا سهامش را به گروه تجاری ۷۷۷ بفروشد و سایت باشگاه هم با تایید این خبر اعلام کرد که منتظر نهایی شدن روند واگذاری است. اما درست در همین دوره اتفاق تلخی رخ داد. پس از آنکه اورتون نتوانست از خود در برابر اتهام نقض قوانین مالی لیگ برتر دفاع کند، با کسر ۱۰ امتیاز مواجه و وارد منطقه خطر شده است. پرونده اورتون توسط یک کمیسیون مستقل رسیدگی شده، چرا که آنها ضرر مالی ۳۰۴ میلیون پوندی را در یک دوره سه ساله ثبت کرده‌اند که این مبلغ، بسیار بیشتر از میزان مجاز ضرر ۱۰۵ میلیون پوندی است که توسط لیگ برتر تعیین شده است. در واقع خرج‌های بی‌حساب و کتاب مالک ایرانی در پنج فصل اخیر باعث شده تا در سال ۲۰۲۲، ۴۴.۷ میلیون پوند، در سال ۲۰۲۱، ۱۲۱.۳ میلیون پوند، در سال ۲۰۲۰، ۱۳۹.۹ میلیون پوند، در سال ۲۰۱۹، ۱۱۱.۸ میلیون پوند و در سال ۲۰۱۸ هم ۱۳.۱ میلیون پوند دچار ضرر شوند.

  زنگ خطر

چند ماه قبل منچسترسیتی در ۱۱۵ مورد مالی مورد اتهام قرار گرفت و آن‌قدر احکام احتمالی سنگین بودند که انتظار می‌رفت خیلی زود به وضعیت سیتیزن‌ها رسیدگی شود و حالا که این اتفاق برای اورتون رخ داده، بار دیگر نام من‌سیتی هم بر سر زبان‌ها افتاده است. در صورتی که کمیته مستقل نظارتی اتهام‌های این دو تیم را تایید کند، کسر ۳۰ امتیاز یا سقوط خودکار به دسته پایین‌تر سناریویی کاملا واقعی برای منچسترسیتی و چلسی خواهد بود، چرا که اسناد مالی آبی‌های لندن در زمان مالکیت رومن آبراموویچ هم دارای تخلفات بسیاری است.

کسر امتیاز به دلیل نقض فیرپلی مالی در لیگ برتر سابقه ندارد، اما تیم‌های انگلیسی معتقد هستند وجود این قوانین دلایل مشخصی دارد و با توجه به حاشیه امنیت حداکثر ضرر یک باشگاه، مجازات امتیاز کمترین برخورد تلقی می‌شود. به یاد بیاورید که در زمان تشکیل سوپرلیگ قوانین مشخصی برای برخورد با تیم‌ها وجود نداشت. شش تیم بزرگ انگلیس تلاشی برای ترک لیگ برتر انجام ندادند، در حقیقت آنها قصد داشتند از لیگ قهرمانان اروپا خارج شوند. شش تیم بزرگ لیگ در نهایت با توافق وکلا و لیگ برتر مجموعا ۲۲ میلیون پوند به عنوان جریمه پرداخت کردند، اما اکنون مطابق قوانین در صورت تکرار چنین عملی آنها با کسر امتیاز مواجه می‌شوند.