امشب جنگ جدیدی را ازایران وعراق شاهد خواهیم بود

گروه ورزش- تیم ملی فوتبال ایران با لقب «شاهزاده‌های پارسی» امشب در نخستین دیدار خود در مرحله گروهی پانزدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا با عراق، مدافع عنوان قهرمانی این رقابت‌ها دیدار خواهد کرد. امشب ساعت ۱۹:۴۵ فوتبال ایران دیدار مهمی‌را پیش رو خواهد داشت. دیداری که می‌تواند نشان دهد فوتبال ایران به عنوان یکی از پرافتخارترین کشورهای آسیا چه آینده‌ای را با بازیکنان جدیدش پیش رو خواهد داشت. پس از آنکه سال‌های سال نسل طلایی فوتبال ایران عملکردی درخشان در قاره کهن داشتند با پوست‌اندازی که انجام گرفت، تیم جدیدی راهی جام ملت‌ها شده است. از آن سو حریف ایران، عراق مدافع عنوان قهرمانی آسیا است و ۷۰ درصد ترکیب این تیم همانی است که سال ۲۰۰۷ در اندونزی جام قهرمانی جام ملت‌های آسیا را بالای سر برد.

تیم ایران به عنوان یکی از مدعیان همیشگی آسیا در قطر نیز خود را در قامت یک مدعی می‌بیند، هرچند که در داخل کشور، کمتر کسی نسبت به این تیم امیدوار است.

بازی ایران با عراق که با عنوان شیرهای بین‌النهرین در این رقابت‌ها حضور یافته، یادآور دیدار این دو تیم در همین مرحله در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۹۶ است. در آن دیدار ایران به عراق با نتیجه ۲ بر یک باخت، اما پس از آن مقابل تایلند و عربستان به برتری رسید و در ادامه هم تیم کره جنوبی را متحمل شکست سنگینی کرد و جام ملت‌ها را رویایی ادامه داد، گرچه در ضربات پنالتی به عربستان باخت و در نهایت سوم شد. این نخستین رویارویی این دو تیم در جام ملت‌های آسیا از آن تاریخ به بعد است. با این حال وضعیت دو تیم در بازی امشب کاملا متفاوت است. عراق با حضور ستارگانی همچون نشات اکرم ، عماد رضا، هوار ملامحمد، جاسم کرار و یونس محمود تیم پرقدرتی را حداقل به لحاظ اسمی‌روانه جام ملت‌های آسیا کرده است.

از آن سو تیم ایران با تکیه بر تجربه بازیکنانی همچون جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، مهدی رحمتی، مسعود شجاعی و محمد نصرتی و با حضور بازیکنان آینده‌داری همچون احسان حاج صفی، کریم انصاری فرد و محمدرضا خلعتبری تیمی را آماده کرده که گرچه برای فوتبال آسیا تقریبا ناشناس است، اما به اعتراف بسیاری از کارشناسان حریفی جدی برای قدرت‌های آسیا به حساب می‌آید. پشتوانه بزرگ تیم ملی ایران هم سابقه درخشان فوتبال ایران در قاره آسیا است. کسب سه عنوان قهرمانی از ایران یک تیم پرافتخار ساخته. تیمی ‌که به پشتوانه همین تاریخچه طلایی می‌تواند در جام ملت‌های قطر هم یک مدعی باشد.

این بار ایران نمی‌خواهد بازنده دیدار نخست خود باشد، ضمن اینکه فوتبال ما در این سال‌ها بارها و بارها همسایه غربی خود را شکست داده و به لحاظ روحی در وضعیت مطلوبی قرار دارد. پیروزی شاگردان افشین قطبی در این دیدار تا حدود زیادی می‌تواند متضمن صعود ایران به دور حذفی رقابت‌ها شود. با این حال باید دید تدابیر مربیان ما برای دیدار با شاگردان ولفگانگ سیدکا تا چه حد کارگشا خواهد بود؛ چرا که عراقی‌ها با مربیگری این مربی آلمانی با آمادگی بسیار بالایی در دوحه حضور پیدا کرده‌اند.

تیم ملی فوتبال کشورمان در حالی به مصاف عراق می‌رود که در ترکیب این تیم عربی بازیکنانی حضور دارند که تجربه بازی در لیگ ایران را دارند یا اینکه بارها با تیم‌های کشورمان بازی کرده‌اند و به خوبی با بازیکنان ایرانی آشنا هستند و می‌دانند، نقاط ضعف و قوت تیم ما کجا است. این موضوع کار افشین قطبی و تیمش را دشوارتر می‌کند، آنهم در شرایطی که تک تک امتیازهای سه دیدار مقابل عراق، کره شمالی و امارات برای او و تیمش در گروه «مرگ» مایه «زندگی» است.

تیم ملی فوتبال کشورمان تا به امروز ۲۳ بار مقابل تیم ملی عراق قرار گرفته است که در این بین ۱۳ بار پیروزی به ملی پوشان ایران رسیده، پنج بار بازی با نتیجه تساوی خاتمه یافته است و عراقی‌ها نیز در پنج مسابقه با پیروزی از زمین خارج شده‌اند.