تهدیدی فضایی در کمین المپیک لندن!

احتمال می‌رود در سال آینده المپیک لندن تحت تاثیر یک توفان فضایی با مشکلاتی مواجه شود.به گزارش ایسنا، با وجود ۳/۹ میلیارد پوند (۵/۱۴ میلیارد دلار) هزینه صرف شده برای المپیک سال آینده لندن، انگلستان احتمالا در زمان مسابقات با یک توفان فضایی روبه‌رو خواهد شد که ممکن است به قطع برق، آسیب ماهواره‌های ارتباطی و منحرف شدن مسیر هواپیماها منجر شود. کارشناسان هواشناسی به کمیته علوم و فناوری گفته بودند که رخدادهای آب و هوای فضایی شدید به طور خاص در زمان اوج فعالیت خورشید صورت می‌گیرند که دوره‌ای ۱۱ ساله دارد و انتظار می‌رود دوره بعدی ماکسیمم خورشیدی در سال ۱۳ - ۲۰۱۲ و در زمان بازی‌های المپیک لندن اتفاق بیفتد.

تغییرات شدید آب‌ و هوایی پیش از این در ماه مارس ۱۹۸۹ در کبک کانادا رخ داد که بر سیستم‌های انرژی بریتانیا تاثیر گذاشت.در اکتبر سال ۲۰۰۳ نیز در سوئد خطوط هوایی، شبکه‌های نیرو و عملیات فضایی تحت تاثیر این پدیده قرار گرفتند.

یک تیم از متخصصان در حال کار بر نحوه واکنش بریتانیا در برابر توفان فضایی پرقدرت هستند.شدیدترین توفان خورشیدی که به زمین اصابت کرد در سال ۱۸۵۹ بود که سیستم تلگراف آمریکای شمالی و اروپا را قطع کرد.

محققان معتقدند اگر اکنون توفانی مشابه ۱۸۵۹ با زمین اصابت کند، ممکن است شبکه ملی برق بریتانیا با مشکل روبه‌رو شده و به قطع برق ۱۲ ساعت تا چند هفته‌ای در مناطق مهم منجر شود. همچنین ممکن است ماهواره‌های ارتباطی و در نتیجه جی.پی.اس و تمام راه‌های ارتباطی اینترنتی با مشکل روبه‌رو شوند.