گروه ورزش: لیست ۲۶ نفره بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران برای برگزاری دیدار دوستانه مقابل کره‌جنوبی در حالی اعلام شد که مطابق معمول باز هم نقاط تاریک و روشنی در این لیست وجود دارد و بر مبنای آن می‌توان انتقاداتی را هم به سرمربی پرتغالی تیم ملی وارد کرد. اول لیست را مرور کنید: دروازه‌بان: علیرضا حقیقی- سوشا مکانی- محسن فروزان

مدافعان: وریا غفوری- پژمان منتظری-هاشم بیگ‌زاده- سیدجلال حسینی-محمدرضا خانزاده- امیرحسین صادقی- مرتضی ‌پورعلی‌گنجی- احسان حاج‌صفی- حبیب گردانی

هافبک: جواد نکونام- آندرانیک تیموریان- امید ابراهیمی- شاهین ثاقبی- محمد نوری- احمد عبدالله‌زاده

مهاجمان: اشکان دژاگه- خسرو حیدری- کریم انصاری‌فرد- مسعود شجاعی- علیرضا جهانبخش- سروش رفیعی- سردار آزمون- رضا قوچان‌نژاد.

هرچند این لیست تنها به خاطر انجام یک مسابقه برابر کره‌جنوبی است و در مقایسه با رقابت‌های جام ملت‌های آسیا آنچنان اهمیتی ندارد. ولی تجربه قبلی در مورد کارلوس کی‌روش نشان داده که سرمربی پرتغالی تیم ملی یک لیست مخصوص از بازیکنان مورد علاقه خودش در ذهن دارد و به احتمال زیاد برای حضور در جام ملت‌های آسیا در دی ماه هم از همین لیست بازیکنانش را انتخاب خواهد کرد.

گلرهای سرخابی چرا؟

در بحث انتخاب دروازه‌بانان مهم‌ترین ایراد وارد شده به کی‌روش این است که از بین پنج تیمی که کمترین گل خورده را در لیگ برتر چهاردهم دارند هیچ دروازه‌بانی به تیم ملی دعوت نشده و در عوض علیرضا حقیقی و سوشا مکانی که اشتباهات عجیبشان طی این چند هفته سوژه رسانه‌ها شده باز هم فرصت حضور در تیم ملی را پیدا کرده‌اند. محسن فروزان هم از این قاعده مستثنی نیست و نگاهی به گل‌های خورده استقلال در این فصل نشان می‌دهد که دعوت از دروازه بان آبی‌ها هم خیلی بر مبنای حساب و کتاب نبوده است. جالب اینکه هر دو گلر سرخابی این روزها با انتقاد مدیران و مربیان تیم‌های خودشان مواجه هستند. درخشان در همین بازی آخر سوشا و گلی که از زاویه بسته خورد را عامل ناکامی تیمش دانست و به شدت از او انتقاد کرد. افشارزاده مدیرعامل استقلال هم گلر تیمش را روی هردوگل خورده استقلال مقابل تراکتور مقصر دانست. در مقابل دروازه‌بانانی مثل علی سلیمی، مهدی رحمتی، علیرضا بیرانوند و حامد فلاح‌زاده که تا به امروز از بهترین بازیکنان لیگ بوده‌اند در این لیست جایی ندارند. وضعیت دروازه‌بانان سپاهان هم که قابل پیش‌بینی بود و جابه‌جایی‌های متعدد روی خط دروازه سپاهان باعث شد تا رحمان احمدی و شهاب گردان در کنار یکدیگر شانسی برای رسیدن به پیراهن تیم ملی در این مقطع پیدا نکنند.

بهترین خط دفاعی در تیم ملی نماینده ندارد

همان‌طور که قبلا هم اعلام شد مهرداد پولادی به‌خاطر مشکلاتی که در بحث کارت معافیتش پیدا شده بعد از مدت‌ها از لیست تیم ملی خط خورد تا ایران بهترین بازیکنش در جام جهانی را به همین راحتی از دست بدهد. نکته عجیب در بین مدافعان تیم‌ملی هم به داستان عدم دعوت از بازیکنان فولاد خوزستان برمی‌گردد که با ۸ گل خورده صاحب بهترین خط دفاع لیگ هستند ولی هیچ نامی از مهرداد جماعتی، ایوب والی و یوسف وکیا در این لیست دیده نمی‌شود. عبدالله کرمی، محمد ایرانپوریان و حامد شیری هم از دیگر مدافعان شایسته لیگ هستند که مد نظر کارلوس کی‌روش قرار نگرفته‌اند.

هافبک‌های لیگ دیده شدند

در خط هافبک انتخاب‌های بهتری صورت گرفته و حضور محمد نوری، شاهین ثاقبی و احمد عبدالله‌زاده این حسن را دارد که هافبک‌های لیگ برتری می‌توانند به لیست تیم ملی امیدوار باشند. قاسم حدادی فر هم بعد از مدت‌ها در لیست کی‌روش قرار نگرفت تا متوجه شود که برای پوشیدن پیراهن تیم ملی باید در بازی‌های ذوب‌آهن بیشتر خودش را نشان بدهد. امید ابراهیمی هم در ادامه فصل موفقش با استقلال همچنان مورد نظر کی‌روش قرار دارد تا کم‌کم نامش به‌عنوان جانشین نکونام مطرح شود.

اعتمادبه مهاجمان لژیونر

در فاز تهاجمی کریم انصاری‌فر و مسعود شجاعی که از ناموفق‌ترین لژیونرهای فوتبال ایران طی این چند ماه بوده‌اند به تیم ملی دعوت شده‌اند؛ اما در مقابل نام مهدی شریفی به‌عنوان یکی از بهترین بازیکنان سپاهان در این فصل در لیست تیم ملی قرار ندارد. اتفاق جالب دیگر هم اینجاست که تراکتورسازی و استقلال تهران که تا امروز بهترین خط حمله لیگ برتر را در اختیار دارند سهمی در تیم ملی ندارند و هیچ نامی از محسن دلیر و سجاد شهباززاده که بهترین گلزنان ایرانی تیم خودشان هستند در لیست کی‌روش دیده نمی‌شود؛ البته این پست در آینده چندان مناقشه‌برانگیز نخواهد بود، چراکه بی‌شک انتخاب اول و آخر جهانبخش آماده و رضا قوچان‌نژاد خواهد بود.