صدای پای منصوریان در استقلال

گروه ورزش: آن روز سرمربی تراکتورسازی بود. امیر قلعه‌نویی همراه با تیم تبریزی، به تهران آمده بود تا در ورزشگاه تختی، با راه‌آهن دیدار کند. تراکتورسازی به پیروزی رسید اما لنز دوربین عکاسان؛ جز صحنه گل امیرحسین صادقی، یک صحنه ویژه دیگر را هم به آرشیو سپرد. بنری که در آن از روزشماری برای بازگشت امیر قلعه‌نویی به استقلال نوشته شده بود. استقلالی که در کورس قهرمانی و حضور در آسیا، پرویز مظلومی را سکاندارخود می‌دید. از آن روز تا بازگشت قلعه‌نویی به جمع آبی‌ها، کمی بیش از آن ۲۲ روزی که آن جمعیت محدود وعده کرده بودند به طول انجامید. قلعه‌نویی که قرار بود در تبریز باقی بماند، کمی بعدتر از لحظه ثبت این تصویر، پای میز عقد قرارداد با علی فتح‌الله‌زاده نشست و به استقلال بازگشت.

حدود ۴ سال بعد، دوباره یک روزشمار دیگر برای آینده استقلال به شمارش در آمده است. تاریخ دوباره تکرار شده است. این بار هم تعداد آنها که حامل پلاکارد تغییر هستند زیاد نیست اما حرفشان مهم است، آن‌طور که در بازی راه‌آهن و تراکتورسازی گروه دیگری حرف مهمی زدند و رویکردشان را در تاریخ شفاهی استقلال به ثبت رساندند. باز هم اسم امیر قلعه‌نویی مطرح است اما این بار نه در مقابل درب ورود، که در نزدیکی درب خروج.

نمایندگان این جریان می‌گویند ۷۰ روز دیگر، علیرضا منصوریان سرمربی استقلال می‌شود. فردی که استقلال قلعه‌نویی را در فصل جاری، رفت و برگشت شکست داد.

آن زمان لیگ چهاردهم تمام شده و مشخص شده در رقابت پنهان میان امیر قلعه با علی منصور، چه کسی گوی سبقت را از دیگری ربوده است؟آن روز می‌توان روشن و واضح درباره آینده استقلال حرف زد. اینکه بالاخره کاپیتان محبوب سال‌های نه چندان دور توانسته ژنرال اردوگاه آبی را از اریکه قدرت به زیر بکشد یا نه؟ منصوریانی که بازی را خوب بلد است. اومقابل تیم سابق کلاه آبی بر سر گذاشت و حتی در لحظه گل سرنوشت‌ساز که می‌تواند تکلیف قهرمان فصل را روشن کند هم خوددار بود و شادی نکرد. فلسفه او احترام به تیم سابق است تا پایگاه مردمی خود را نزد هواداران این تیم از دست ندهد. خودش هم البته ابایی از گفتن این نکته ندارد: «البته فوتبال الان حرفه‌ای شده و نمی‌شود از باشگاه‌های سابق‌مان تعریف کنیم اما اجازه بدهید احساسم بر منطقم غلبه کند و از تیم سابقم تعریف کنم. من در بازی با استقلال حتی کلاه آبی بر سر داشتم تا هرگز در برابر تیم محبوبم قرار نگیرم. من این تیم را دوست دارم و عاشق‌اش هستم و اگر ۱۰ بار دیگر هم مقابل استقلال بازی کنم همین کار را تکرار می‌کنم.» او حاضر نیست اشتباه قلعه‌نویی را زمانی که سرمربی مس بود و مقابل استقلال و بعد از گل برتری مشت‌هایش را گره کرد تکرار کند. او با صراحت از رکورد رشک‌برانگیز قلعه‌نویی در استقلال می‌گوید و اینکه چشم به جایگاه او دارد: «هر کسی که پیشکسوت استقلال و پرسپولیس بوده دوست دارد روزی سرمربی این دو تیم شود و به هر کسی پیشنهاد شود با کمال میل قبول می‌کند. قلعه‌نویی ۵ قهرمانی در جام حذفی و لیگ برتر دارد که رکوردش عجیب و غریب است. با قلعه‌نویی رفاقتی دیرینه دارم و حتی سال گذشته پیشنهاد مربیگری در استقلال را به من داد و به هر پیشکسوتی از استقلال و پرسپولیس چنین پیشنهادی شود با سر قبول می‌کند. من در ابتدای راهی قرار دارم که امیر قلعه‌نویی در اوایل مربیگری‌اش قرار داشت.» منصوریان درباره آرزویش در سال ۹۴ با طعنه‌ای ظریف از سرمربی آینده استقلال قهرمانی آسیا را می‌خواهد؛ اتفاقی که هیچ‌وقت با امیرقلعه‌نویی رخ نداده است: «امیدوارم هر کسی که سرمربی استقلال می‌شود ستاره سوم را روی پیراهن این تیم نقش بزند.»

صدای پای منصوریان در استقلال