72 ساعت سرنوشت‌ساز

گروه ورزش: اواخر اسفند ۹۳ بود که ناگهان زمزمه‌هایی در مورد احتمال جدایی کارلوس کی‌روش از تیم ملی کشورمان منتشر شد. در شرایطی که بعد از جام ملت‌های آسیا مردم از عملکرد مربی پرتغالی ابراز رضایت کرده بودند و این‌طور به نظر می‌رسید که همه چیز روبه‌راه است، ناگهان اوضاع به هم ریخت. گفته می‌شود همه چیز از جلسه کی‌روش با اسدی شروع شد؛ دبیرکل جدید فدراسیون فوتبال که جای نبی آمده و خیلی‌ها او را نزدیک به وزارت ورزش می‌دانند. کی‌روش بعد از آن جلسه مدعی شد به وی توهین شده و با این شرایط دیگر حاضر نیست در ایران به کارش ادامه بدهد. این ماجراها باعث شد طرفین چنان به جدایی نزدیک شوند که خیلی‌ها از بازی با سوئد به‌عنوان «شام آخر» کی‌روش یاد کنند. سینیور در استکهلم رسمی‌ترین «تیپ» دوران حضورش در ایران را زد و در نشست خبری بعد از آن مسابقه، به صراحت از نزدیک شدن زمان جدایی خبر داد. همزمان با این فعل و انفعالات اما در ایران هواداران فوتبال سخت در جست‌وجوی راهی برای نگه داشتن مربی پرتغالی بودند. کوشش‌ها در این زمینه تا جایی ادامه یافت که پای رئیس‌جمهور هم به میان آمد و عده‌ای از هواداران تیم ملی با مراجعه به صفحه اینستاگرام روحانی از او خواستند اجازه جدایی کی‌روش از فوتبال ایران را ندهد. مجموعه این مسائل باعث شد روزنه‌های امید برای ادامه حضور کارلوس در تهران دوباره گشوده شود.

رای اعتماد ۸۲ درصدی مردم به کی‌روش

چنانچه انتظار می‌رفت نخستین برنامه نود در سال ۹۴ که بعد از تعطیلات نوروزی روی آنتن می‌رفت، به شکل مفصل به ماجراهای پیش آمده برای کی‌روش پرداخت. عادل فردوسی‌پور در این برنامه از علی کفاشیان دعوت کرده بود تا در استودیو حاضر شود و اقدام به روشنگری در این زمینه کند. رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به سوالات مجری برنامه نود مدعی شد بیشتر اعضای هیات‌رئیسه علاقه‌مند به حفظ کی‌روش و ادامه همکاری با او هستند. او همچنین ادعا کرد هرگز، هیچکس به کارلوس اتهام دلالی نزده و اثری از این قبیل تلاش‌ها نیز در تیم ملی مشاهده نشده است. کفاشیان البته کوشید توپ را در زمین مربی پرتغالی بیندازد. او گفت اخلاق کی‌روش در دو ماه گذشته فرق کرده و او دیگر دل و دماغ سابق را ندارد. در حقیقت رئیس فدراسیون تلاش می‌کرد وانمود کند تمایل به جدایی از طرف سینیور است، در حالی که سرمربی تیم ملی در سوئد گفته بود به هیچ‌وجه چنین نیست و فدراسیون تلاش می‌کند او را به‌عنوان «آدم بد» این ماجرا معرفی کند. سوال نظرسنجی این قسمت از برنامه نود نیز در مورد دیدگاه مردم پیرامون جدایی احتمالی کی‌روش از تیم ملی بود که طی آن ۸۲ درصد شرکت‌کنندگان با این موضوع مخالفت کردند. این دومین رای اعتماد عمومی به کی‌روش، ظرف ۳ ماه اخیر بوده است.

بازی را به قطر فروخته بود؟

طی چند روز گذشته بسیاری از بازیکنان تیم ملی کشورمان در مصاحبه‌های‌شان به حمایت از کی‌روش پرداختند. همین موج باعث شد تا برخی‌ها مدعی شوند این مساله برنامه‌ریزی شده است. دوشنبه‌شب جواد نکونام که به تازگی از بازی‌های ملی خداحافظی کرده، روی خط برنامه نود آمد و در این مورد گفت: «چه کسی می‌تواند به منِ جواد نکونام یا به دژاگه و تیموریان بگوید به نفع یک مربی مصاحبه کنید یا نکنید؟ ما چه احتیاجی به این کارها داریم؟ هرکس سرمربی تیم ملی شود، قطعا به اشکان و آندو بازی می‌دهد، پس چرا آنها باید بیهوده سنگ کی‌روش را به سینه بزنند؟ حتما این بازیکنان به توانایی‌های او ایمان دارند.» در شرایطی که شنیده می‌شود اخیرا اتهاماتی به کی‌روش نسبت داده شده، نکونام در بخشی تکان‌دهنده از سخنانش مدعی شد این نخستین بار نیست که چنین اتفاقی رخ می‌دهد: «وقتی برای سه بازی آخر مقدماتی جام جهانی در امارات اردوی آماده‌سازی برگزار کرده بودیم، به خود من گفتند کی‌روش بازی با قطر را به این کشور فروخته است! من اصلا نمی‌دانستم معنی این حرف چیست. اولین بار بود که چنین چیزی می‌شنیدم، اما دیدیم که ایران توانست قطر را شکست بدهد و به جام جهانی برود. خود قطر هم بعد از باخت به ایران حذف شد.»

ماموریت هیات‌رئیسه به کفاشیان

سرانجام اما دیروز جلسه هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال با دستور رسیدگی به وضعیت کارلوس کی‌روش برگزار شد. وقتی افراد حاضر در این نشست روبه‌روی خبرنگاران قرار گرفتند، این‌طور به نظر می‌رسید که بیشتر آنها مایل به ادامه همکاری با کی‌روش هستند. ساعتی بعد از پایان نشست هیات‌رئیسه، سایت فدراسیون فوتبال نتیجه این جلسه را با چنین جملاتی روی خروجی‌اش قرار داد: «با توجه به درخواست کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی و انجام مصاحبه‌های متعدد در رسانه‌‌ها که درخواست عدم حضور در تیم ملی فوتبال ایران را بنا به دلایل مختلف اعلام کرده بود، هیات رئیسه فدراسیون این موضوع را مورد بررسی قرار داد و اعضا با در نظر گرفتن جمیع جهات با ادامه فعالیت وی به‌عنوان سرمربی تیم ملی موافقت کردند و مقرر شد رئیس فدراسیون فوتبال به نمایندگی از اعضا و با اختیارات کامل و با توجه به در پیش بودن رویدادهای مهم مقدماتی جام جهانی و جام ملت‌های آسیا، مذاکرات لازم را جهت ادامه فعالیت کارلوس کی‌روش به‌عنوان سرمربی تیم ملی در چارچوب قرارداد منعقده ظرف مدت هفته جاری انجام دهد.» حالا باید دید کفاشیان از پس این ماموریت مهم برمی‌آید یا نه؟

کفاشیان: کی‌روش ۸۰ درصد رفتنی است!

با وجود همه نشانه‌های امیدوارکننده‌ای که در حاشیه جلسه هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال دیده شد، مصاحبه پایانی کفاشیان با خبرنگاران فضای کاملا متفاوتی داشت. رئیس فدراسیون فوتبال به نوعی به کی‌روش ضرب‌الاجل داد تا تکلیف کار را روشن کند. او همچنین مدعی شد به احتمال فراوان سرمربی پرتغالی از تیم ملی جدا خواهد شد. بخشی از سخنان کفاشیان را به نقل از «ایسنا» بخوانید: «صحبت‌هایی که در هیات رئیسه صورت گرفت، مبنی بر این بود که عملا عین قرارداد جلو برویم. اگر قرار است کی‌روش با ما قطع همکاری کند، حقوق سه ماه خود را دریافت نکند و جدا شود. در حال حاضر نیز اعضای هیات رئیسه در حال تنظیم متن نامه‌ای هستند که مصوبه هیات رئیسه را از طریق آن به کی‌روش اعلام کنیم. ما وقت نداریم و اگر او نخواهد با ما همکاری کند و جوابش به درخواست ما منفی باشد، سریعا باید سرمربی بعدی را تعیین کنیم. کی‌روش ۷۲ ساعت برای تعیین نظرش فرصت دارد. نامه‌ای را برای کی‌روش می‌فرستیم که در آن ضمن اعلام حمایت قاطع اعضای هیات رئیسه از او می‌خواهیم تا پاسخ ما را حداکثر تا پایان هفته که حدود ۷۲ ساعت می‌شود، بدهد. اگر کی‌روش اصرار کند که می‌خواهد از ایران برود باید تفاهم‌نامه‌ای را بنویسیم و طبق آن از یکدیگر جدا شویم. در مجموع فکر می‌کنم به احتمال ۸۰ درصد او از تیم ملی جدا می‌شود و تنها ۲۰ درصد ممکن است کی‌روش بخواهد در تیم ملی بماند.»