استمداد از رئیس‌جمهوری

گروه ورزش: جنجال‌های داوری در فوتبال ایران همچنان به شکل عجیب و کم‌سابقه‌ای ادامه دارند. اتفاقاتی که این فصل در این حوزه رخ داده، به معنای واقعی کلمه حیرت‌انگیز بوده است. در حالی که فقط چهار هفته از فصل جدید می‌گذرد، شاید به اندازه چهار فصل در مورد سوت‌های بحث‌برانگیز داوران اظهارنظر شده باشد. در شرایطی که شوک قضاوت پراشتباه علیرضا فغانی در بازی پنج‌شنبه‌شب پرسپولیس و ذوب‌آهن به شدت جامعه فوتبال را متاثر کرده بود، داوری بازی جمعه‌شب استقلال تهران و استقلال اهواز هم پرونده‌ای جدید گشود.

در این مسابقه، اکبریان داور بازی اوایل نیمه دوم یک پنالتی عجیب به سود استقلال اعلام کرد، اواخر بازی در شرایطی که یک بازیکن از استقلال اهواز مرتکب خطا شده بود، او به دیگر بازیکن این تیم که اخطار داشت کارت زرد دوم را داد و اخراجش کرد. در نهایت نیز در دقیقه ۹۲ در حالی گل دوم استقلال تهران را پذیرفت که در تصاویر تلویزیونی به نظر می‌رسید پیش از گل میثم مجیدی، حنیف عمران‌زاده روی دروازه‌بان حریف خطا کرده است. پرویز کریمی بعد از این صحنه دقایقی طولانی تحت مداوا قرار گرفت که در نهایت همین مساله باعث شد بازی دو تیم همنام در اهواز، ۱۱۵ دقیقه به طول بینجامد. مجموعه این اتفاقات باعث شد یک جنجال مضاعف در فوتبال ایران راه بیفتد؛ آنچه پای عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال را هم وسط کشید.

یک پست جنجالی

امیر عابدینی که در ماجرای مزایده باشگاه پرسپولیس هم‌پیمان حسین هدایتی بود و مثل او ناکام ماند، حالا به منتقد جدی وزارت ورزش تبدیل شده است. او بلافاصله بعد از پایان بازی استقلال تهران و استقلال اهواز یک پست جنجالی روی صفحه شخصی‌اش منتشر کرد که بازتاب وسیعی در رسانه‌های رسمی کشور داشت. عابدینی نوشت: «آقایان در داوری‌ها چه می‌کنید و چرا این همه مساله‌دار سوت می‌زنید؟ آیا باید حرف دکتر دادکان را بپذیریم یا نه؟ چگونه گل دوم استقلال تهران را قبول کردید و چگونه بنگر با همین خطا که مشکوک هم بود اخراج شد؟ آقایان باور کنید مردم هوشمندند و فوتبال را می‌فهمند. آقای کفاشیان! داوری‌ها به سمت و سوی خوبی نمی‌رود، چرا؟ آقای خادم که ادعا کرده کاره‌ای نیست، آقای سجادی هم که اگر اختیار داشته باشد کاری از او بر نمی‌آید. چه کسی ناکامی‌های اخیر پرسپولیس را پاسخگو است؟» مدیرعامل پیشین سرخپوشان در این پست به خطایی اشاره دارد که در دقایق پایانی بازی با ذوب‌آهن از محسن بنگر روی گلر حریف گرفته و منجر به اخراج این بازیکن شد، در حالی که اکبریان در اهواز شرایط مشابه را خطا تشخیص نداد و گل دوم استقلال تهران را پذیرفت.

دادکان چه گفته بود؟

اشاره عابدینی به حرف‌های دادکان هم در نوع خودش جالب است. موضوع به مناظره پنج‌شنبه ‌شب دادکان با کفاشیان مربوط می‌شود؛ جایی که رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در گفت‌وگوی ویژه خبری مدعی شد یک داور محروم به او گفته فدراسیون بین دو نیمه یک بازی از وی خواسته بود مسابقه را به سود یکی از دو تیم به پایان برساند! این ادعای دادکان سروصدای بسیار زیادی در محافل خبری به پا کرد و موجی از گمانه‌زنی‌ها را راه انداخت. در این میان اغلب رسانه‌ها حدس زده‌اند منظور از داور محروم، محسن قهرمانی بوده است، اما اینکه این دستور احتمالی در کدام بازی به او داده شده، محل اختلاف است. به هر حال مهدی تاج، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال دیروز اعلام کرد ادعای دادکان را پیگیری خواهد کرد.

هواداران به روحانی پناه بردند

اتفاقاتی که در این چند هفته رخ داده، حالا باعث شده خیلی‌ها و به‌خصوص هواداران پرسپولیس به تنگ بیایند و به هر وسیله‌ای برای اعلام اعتراض چنگ بیندازند. در ۴۸ ساعت گذشته دوباره حضور این گروه در صفحه اینستاگرام حسن روحانی پررنگ شده و آنها برای اصلاح وضع موجود از رئیس‌جمهور استمداد می‌کنند. امیر عابدینی هم که گویا شعله‌های خشمش با آن پست جنجالی در شبکه‌های اجتماعی فروکش نکرده، در مورد این مسائل به سایت کاپ گفته است: «اگر جایی شبهه باشد، آنجا است که مدیرعامل باشگاه استقلال رئیس دفتر آقای وزیر است. شبهه آنجاست که وقتی هدایتی می‌آید بلیت‌های بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن را بخرد، افشارزاده با سازمان لیگ تماس می‌گیرد و می‌گوید چرا فلانی آنجا آمده است. چطور می‌شود که ۲ خطای شبیه به هم در یک بازی گل شود و در یک بازی دیگر اخراج یک بازیکن را در پی داشته باشد؟ قطعا حضور افشارزاده در وزارتخانه در این اتفاقات تاثیرگذار است.» او در مورد راهکارهایش برای عبور از این وضعیت هم این‌طور توضیح می‌دهد: «روش را باید تغییر دهیم. برای این کار ۲ راه در پیش داریم. اول اینکه فوتبال و پرسپولیس را ببوسیم و کنار بگذاریم چون می‌بینیم اراده‌ای برای درست کردنش نیست. دوم هم این است که همراه با هواداران راه بیفتیم و برویم مقابل وزارت کشور و مجلس تا این وضعیت را به گوش آنها برسانیم. به نمایندگان بگوییم که چطور قانونی که خودتان تصویب کردید در وزارت ورزش اجرا نمی‌شود.»

وزارتخانه توضیح خواست

مساله قضاوت‌های بحث‌برانگیز در لیگ برتر فوتبال، مدام ابعاد جدیدتری پیدا می‌کند. در همین راستا دیروز رئیس فدراسیون فوتبال و رئیس دپارتمان داوری در وزارت ورزش حضور یافتند و درباره اشتباهات داوری توضیح دادند. به گزارش سایت کاپ، در حالی علی کفاشیان و مسعود عنایت برای توضیح درباره اتفاقات اخیر داوری به وزارت ورزش رفتند که شخص وزیر در چند روز گذشته به مساله احتمال تبانی داوران واکنش نشان داده بود. نصرالله سجادی، معاون وزیر در همین رابطه از مسوولان فدراسیون فوتبال خواسته در این باره توضیح بدهند.

گل دوم استقلال خطا بود

یک کارشناس داوری عقیده دارد گل دوم استقلال تهران به استقلال اهواز که در دقایق تلف‌شده بازی به ثمر رسید، خطا بوده است. نوذر رودنیل در مورد داوری این بازی به خبرگزاری فارس می‌گوید: «در نیمه دوم یک پنالتی‌ برای استقلال تهران گرفته شد که سختگیرانه بود. در این صحنه کمک‌داور باید به داور کمک می‌کرد که این کار را انجام نداد. در دقیقه ۹۱ کارت زرد دوم و اخراج بازیکن استقلال اهواز اشتباه بود، چراکه یک بازیکن دیگر خطا کرد و داور به اشتباه به نظری کارت زرد دوم را نشان داد. در دقیقه ۹۲ و قبل از اینکه گل استقلال به ثمر برسد، مهاجم استقلال با کف پا و با استوک‌هایش به سینه دروازه‌بان طوری آسیب زد که او تا مرز تعویض شدن هم پیش رفت و حتما باید این گل خطا گرفته می‌شد.»