بحران نفتی!

گروه ورزش: طی سال‌های اخیر نفت تهران یکی از باثبات‌ترین باشگاه‌های ورزشی کشور بوده است؛ مجموعه‌ای با آرامش فراوان و پرداختی‌های منظم که خیلی از بازیکنان فوتبال ایران حسرت حضور در آن را داشتند. اتفاقا همین مولفه‌ها باعث شده در طول این مدت خیلی از ستاره‌ها و بازیکنان شاخص فوتبال کشورمان سابقه بازی کردن در نفت را پیدا کنند. همین امسال بازیکنان سرشناسی مثل پیام صادقیان، سیدجلال حسینی و آلویس نانگ به نفت پیوستند که به نظر می‌رسد این تصمیم آنها، تابعی از آرامش باشگاه تهرانی بوده باشد. با این اوصاف در لیگ پانزدهم ورق برگشته و به نظر می‌رسد دامنه فقر و بی‌پولی به این باشگاه باثبات هم رسیده است. از ابتدای فصل جاری زمزمه‌هایی در مورد مشکلات مالی نفت به گوش می‌رسید، اما حالا این گرفتاری‌ها شدیدتر شده و کار را به جایی رسانده که می‌شود به آن لقب «بحران» داد.

وقتی مربی، پول توجیبی می‌دهد

در حالی که علیرضا منصوریان سعی می‌کرد چندان وارد مسائل مربوط به حوزه مدیریتی نشود، سرانجام پیش از بازی دیروز با فولاد صبر این مربی به سر آمد و او حرف‌های تندی زد که انتظار شنیدنش از زبان یکی مثل منصوریان را نداشتیم: «وقتی سال گذشته را به سختی پشت سر گذاشتیم و با تمام کمبودها در ۳ جام مدعی بودیم، امیدواری این بود که در سال جدید منابع تازه‌ای برای رفع مشکلات اقتصادی باشگاه در نظر گرفته شود و با همین تفکر نفت رو به جلو حرکت کند. با این حال در سال جدید که ۸ ماه از آن می‌گذرد، نفت تنها ۷ درصد دریافتی داشته است. من برای اولین‌بار این مساله را رسمی و محترمانه می‌گویم که تیم نفت به‌صورت خانوادگی و در خودمان اداره می‌شود. تیم ما آن‌قدر به مشکل خورده است که من خودم به‌عنوان سرمربی، پول تو جیبی، هزینه خورد و خوراک و پول بنزین می‌دهم.» منصوریان که تقریبا کل نشست خبری پیش از بازی را به سخن گفتن در مورد این مساله اختصاص داده بود، حتی به موضوعات کلان‌تر هم ورود کرد: «ما تیم وزارت نفت هستیم، من به موسسه خصوصی نفت‌تهران یا باشگاه کار ندارم. ما نماینده ایران در جام باشگاه‌های آسیا بوده‌ایم و نماینده مجموعه بزرگ نفت اما همیشه همین مشکل را داشته‌ایم. من در این ۲۰ ماه متوجه سیاست کلی باشگاه یا بالادستی‌ها نشده‌ام چون برایم منطقی نیست که بودجه مصوب تیمی که متعلق به وزارت نفت است، پرداخت نمی‌شود. »

اسیر که نگرفتیم!

تنها ساعتی بعد از اظهارات منصوریان بود که خبرگزاری‌ها از احضار او به باشگاه خبر دادند. مدیران باشگاه نفت مصمم هستند در مورد حرف‌هایی که منصوریان زده از او توضیح بخواهند. حتی خود قنبرزاده، مدیرعامل باشگاه که حدود دو هفته پیش گفته بود: «چون مشکل مالی داشته‌ایم، نمی‌توانیم از نتایج ضعیف تیم انتقاد کنیم» بعد از مصاحبه منصوریان به کلی موضعش را عوض کرد. خبرگزاری فارس از قول او نوشت: «اگر قرار بود کاردی به استخوان برسد، باید به دلیل نتایج ضعیف تیم نفت با کادر فنی فعلی کارد به استخوان مدیران باشگاه هم می‌رسید که هنوز نرسیده. هر چند همه باشگاه‌ها با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند اما انتظار ما این نبود که منصوریان این طور صحبت کند. ما امسال تیم را برای آسیا بستیم و نزدیک به صددرصد خواسته‌های منصوریان را اجابت کردیم و شاید تنها باشگاهی باشیم که با بازیکنان سال گذشته‌مان تسویه کردیم.»

دیروز اما دبیر کمیته انضباطی باشگاه نفت هم عکس‌العمل تندی به سخنان منصوریان نشان داد. حسین آل‌اسحاق به سایت کاپ گفت: «پیشنهادم به منصوریان این است وقتی تیم برای قهرمانی بسته شده و حالا سیزدهم جدول است به فکر حل مشکل باشد نه اینکه با فرافکنی همه چیز را خراب‌تر کند. ما تا به حال از منصوریان حمایت کردیم و خواهیم کرد. اما او هم نباید روی اصول باشگاه نفت پا بگذارد. در ابتدای فصل به درخواست منصوریان ارقام بالایی هزینه شده و جالب اینکه برخی بازیکنان با رقم‌های بالا به نفت آمده‌اند اما بازی نمی‌کنند. سرمربی تیم باید بداند که نمی‌تواند در مسائل اجرایی دخالت کند. من به منصوریان یا هر کس دیگری که از شرایط نفت راضی نیست می‌گویم می‌توانند نیم‌فصل از تیم ما جدا شوند. اگر منصوریان هم چنین شرایطی دارد دستش را باز گذاشته‌ایم و در کمال احترام قراردادش فسخ می‌شود. در جلسه‌ای که فردا با حضور منصوریان خواهیم داشت تمام این مسائل را مطرح می‌کنیم. ما که کسی را در نفت به اسارت نگرفته‌ایم.»