در پی اختلاف‌نظرهای سیاسی بین ایران و عربستان، فدراسیون فوتبال عربستان به درخواست سه باشگاه الهلال، النصر و الاهلی نامه‌ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) ارسال کرده تا بازی‌های این تیم‌ها مقابل تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا در زمینی بی‌طرف برگزار شود. این موضوع در چند روز اخیر با واکنش‌های زیاد مسوولان فوتبال دو کشورمواجه شده است. اما کنفدراسیون فوتبال آسیا به خواست تیم‌های عربستانی واکنش نشان داد و اعلام کرد که به زودی نتیجه نهایی تحقیقات خود را اعلام خواهد کرد. این درحالی است که یک منبع نزدیک به AFC از احتمال برگزاری بازی‌ها در یک کشور بی‌طرف خبر داده است.

به گزارش «ایسنا» در بیانیه‌ای که کنفدراسیون فوتبال آسیا منتشرکرده آمده است: «کنفدراسیون فوتبال آسیا وضعیت سیاسی ایران و عربستان را دنبال می‌کند و از تاثیرات تنش بین دو کشور روی دیدارهای پیش‌رو به خوبی آگاه است. کمیته‌هایی را مسوول بررسی شرایط موجود کرده‌ایم و هر تصمیم‌گیری را براساس گزارش‌های نهایی که این کمیته‌ها به ما ارائه می‌دهند، اعلام خواهیم کرد.» این درحالی است که یکی از منابع نزدیک به کنفدراسیون فوتبال آسیا در گفت‌وگویی که با خبرگزاری DPA آلمان داشت احتمال برگزاری دیدار نمایندگان عربستان با ایران در یک کشور بی‌طرف را وارد دانست. این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت: «کمیته‌هایی را تشکیل داده‌اند و همه چیز براساس گزارش‌های آنها است. با توجه به شرایطی که بین دو کشور وجود دارد به زودی نتیجه نهایی را اعلام خواهیم کرد. برای AFC سلامت بازیکنان و امنیت در جایگاه اول قرار دارد و این احتمال هست که بازی‌ها در یک کشور بی‌طرف برگزار شود.»

لزوم برخورد قاطع با سعودی‌ها

رئیس فراکسیون ورزش مجلس از رفتارهای سیاسی باشگاه‌های عربستانی در آستانه برگزاری لیگ قهرمانان آسیا انتقاد کرد. به گزارش «ایلنا» مقداد نجف‌نژاد گفت: «برخوردهای سیاسی عربستان با فوتبال مربوط به روزهای اخیر نیست بلکه آنها از ابتدا با کشور ما مشکل داشتند و این مسائل را در عرصه فوتبال نیز بارها نشان داده‌اند. زمانی که همراه تیم استقلال به عربستان می‌رفتیم، آنها برخورد مناسبی با تیم نداشتند و همواره در حال ایجاد جنگ روانی بودند. در حالی که جمهوری اسلامی ایران همواره حق میزبانی را به جا آورده، ‌عربستانی‌ها به دلیل زاویه کینه‌جویانه‌ای که نسبت به ایران دارند، فوتبال را تحت تاثیر مسائل‌سیاسی قرار داده و رفتار ناشایستی نسبت به ایرانیان دارند.» نجف‌نژاد در ادامه به شکایاتی که پیش از این به خاطر رفتار نامناسب باشگاه‌های فوتبال‌عربستان با فوتبالیست‌های ایرانی شده بود،اشاره و بیان کرد: «البته این شکایت‌ها هیچ‌وقت نتیجه‌بخش نبوده است. اکنون که آنها قصد دارند تمام بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا را با عدم حضور خود در ایران و عدم پذیرش فوتبالیست‌های ایرانی تحت‌الشعاع قرار دهند، لازم است AFC و فیفا برخورد قاطعی با آنها داشته باشند و نظارت قوی روی برگزاری این مسابقات صورت دهند. رفتارهای نامناسب عربستانی‌ها در حالی است که ما برخورد سیاسی با ورزش نداشته‌ایم؛ جز در مواردی مثل برخورد با رژیم‌صهیونیستی که کلا مساله وجود آنها را قبول نداریم.»

نمی‌توانیم احتمالات را رد کنیم

دکترمحمد خبیری،عضو سابق هیات رئیسه فدراسیون فوتبال نیز دراین مورد به «ایلنا» گفت: «عربستان نمی‌تواند برای کنفدراسیون فوتبال آسیا تعیین تکلیف کند. تنها مرجع تصمیم‌گیرنده در این رابطه کنفدراسیون فوتبال آسیا است که آنها هم با سنجیدن یکسری از شرایط و طبق معیارهای خودشان تصمیم نهایی را می‌گیرند. معیارهای‌شان هم روشن است. کنفدراسیون فوتبال آسیا تمامی جوانب را خواهد سنجید و قطعا بهترین تصمیم را در این زمینه خواهد گرفت. ولی نمی‌شود احتمالات را در این زمینه رد کرد. در شرایط فعلی هیچ کاری به غیراز پیگیری مداوم از دست مسوولان فدراسیون فوتبال ساخته نیست. مسوولان فدراسیون باید به‌طور مستمر در این زمینه رایزنی کنند تا این تلاش‌ها منجر به صدوریک رای مناسب برای فوتبال کشورمان شود.»