روز سرنوشت - ۱ بهمن ۹۴
مهدی ابراهیمی: ایران می‌توانست با اول شدن در گروهش راه ساده‌تر را انتخاب کند اما حالا ژاپن قدرتمند را پیش‌روی خود می‌بیند.البته در این راه پر پیچ و خم، دشوار و غیرقابل پیش‌بینی تیم قوی و ضعیف فرقی ندارد و اگر ملی‌پوشان امید ایران می‌خواهند نام‌شان در تاریخ نوشته شود، باید ازسد این تیم هم عبور کنند. ژاپن در گروهش هر سه تیم را قلع‌وقمع کرد و با 9 امتیاز کامل صعودش را جشن گرفت؛ اتفاقی که نشان از قدرت تیمی دارد که مدت‌هاست ثمره سرمایه‌گذاری خود درفوتبال پایه را برداشت می‌کند. ژاپن در جام ملت‌های 2015 آسیا هم امید زیادی برای قهرمانی داشت، اما در نهایت مقابل اماراتی شکست خورد و حذف شد که در دیدار با ایران شکست خورده بود. این اتفاقات است که فوتبال را غیرقابل پیش‌بینی کرده و مسلما امیدهای ایران باید با سری بالا و بدون ترس راهی زمین شوند تا با انجام بهترین بازی خود به جمع چهار تیم برتر مسابقات برسند.

امیدها زیر فشار

امیدهای ایران در حالی از ساعت ۱۷ روز جمعه به دیدار ژاپن می‌روند که در مرحله گروهی رقابت‌ها ۲پیروزی و یک شکست در کارنامه‌شان ثبت شد.در این سه دیدار ترکیب تیم ایران با تغییرات زیادی همراه بود و هرکدام از این ترکیب‌ها ایرادهایی داشت، اما مسلما توانایی‌های کادرفنی و بازیکنان امید ایران را باید در دیدار با ژاپن ببینیم. انتقاد به همین ترکیب‌هایی عجیب درتهران فشارها روی تیم را هم به اوج خود رساند تا آنجا که طباطبایی؛ مربی دروازه‌بان‌های تیم اشک‌های بازیکنان بعد از بازی با چین را پای همین فشارها می‌گذاردو می‌گوید: «متاسفانه برای انتقاد کردن خیلی عجله می‌کنید، انتقاد همیشه کمک می‌کند اما انتقادها علیه ما بعد از بازی با قطر بسیار شدید بودو بازیکنان را با استرس زیادی به دیدار با چین فرستاد. ما خیلی تلاش کردیم تیم را جمع کنیم روزهای سختی را پشت‌سر گذاشتیم والحمدلله بازیکنان ما توانایی زیادی داشتند و توانستیم از مصاف چین بگذریم. متاسفانه هجمه‌ها خیلی زیاد بود و ما را تحت‌تاثیر قرار داد. بازیکنان از لحاظ روحی و روانی تحت‌فشار قرار گرفتند؛ باخت از یک طرف و هجمه سنگین رسانه‌ها از طرف دیگر فشار را روی ما بالا برد. این هجمه خیلی زود بود و به شکلی بود که انگار تیم حذف شده است.این تیم ایران است. همه ما برای موفقیت ایران تلاش می‌کنیم، همه می‌دانیم ۴دهه است که این تیم به المپیک نرفته و نیاز داریم که حداقل با همیت بیشتر و همدلی تیم را راهی المپیک کنیم.»

این دیدار حساس‌ترین دیدار ایران چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ جدولی است و به همین دلیل امید می‌رود کادرفنی تیم امید با کسب تجربه از سه بازی قبلی بهترین ترکیب را برای دیدار مقابل ژاپن استفاده کنند. مسلما تجربه بازیکنانی مانند محمدرضا اخباری، روزبه چشمی، حسین کنعانی‌زادگان، علی کریمی، میلاد محمدی و مهدی ترابی که سابقه دعوت و بازی در تیم ملی بزرگسالان را دارند، در بازی با ژاپن به کمک تیم امید می‌آید.ستاره‌های توانایی مانند مهرداد محمدی، میلاد کمندانی، احسان پهلوان و ارسلان مطهری هم بازیکنان تاثیرگذاری هستند که با قرار گرفتن کنار هم می‌توانند برای ژاپن دردسرساز شوند.


دفاع خاکپور از سیاست مربیگری‌اش

اما محمد خاکپور سرمربی تیم ملی امید از هدفش یعنی صعود به المپیک با قطعیت صحبت می‌کند.او به سایت عربی الوکره می‌گوید صدرنشینی در مرحله اول برایش مهم نبوده است: «هدف ما صعود از مرحله گروهی بود؛ چه به‌عنوان صدرنشین و چه به‌عنوان تیم دوم. مهم این است که توانستیم به دور بعد راه پیدا کنیم. صدرنشینی برای من مهم نبود. به سادگی می‌گویم تیمی که می‌خواهد به المپیک صعود کند باید آماده رویارویی با هر تیمی باشد. به همین خاطر باید تاکید کنم که تیم ملی امید ایران آماده رویارویی با هر تیمی است چه آن تیم ژاپن باشد یا تیم دیگری، چراکه ما بازیکنانی با کیفیت بالا در اختیار داریم و می‌توانیم برابر هر تیمی به پیروزی برسیم.» البته او از سختی‌های مصاف با ژاپن آگاه است: «بدون شک مثل هر بازی دیگری رویارویی سختی در پیش داریم.آنچه دوست دارم بگویم این است که همه تیم‌هایی که به دور حذفی راه پیدا کرده‌اند قوی هستند و رویای حضور در المپیک را در سر دارند. به همین خاطر باید تاکید کنم که هیچ دیدار آسانی وجود ندارد.همه دیدارها سخت هستند.» اما نکته جالب درمصاحبه او این است که به نظر می‌رسد خاکپور تغییرات در ترکیب تیمش که محل انتقاد منتقدانش هم هست را سیاست سرمربیگری خود می‌داند: «من به سیستم چرخشی بین بازیکنان اعتقاد دارم. وقتی یک تیم هر سه روز یک‌بار به میدان می‌رود طبیعی است که سرمربی تیم به دنبال تغییرات در ترکیب تیم خود باشد. به همین خاطر بود که من چند تغییر در تیم خود به‌وجود آوردم. این سیاست مربیگری من است و براین باور هستم که درست است.»