کاربرد و فواید کوچینگ چیست؟

در مقاله پیشین به تعریف کوچینگ و اینکه کوچ چه کسی است، پرداختیم. اشاره کردیم که کوچینگ یا به معنای فارسی آن مربیگری، روندی است که برای بهبود عملکرد افراد در زندگی حرفه‌ای، اجتماعی و حتی عاطفی کار می‌کند، به این معنی که در بسیاری از زمینه‌های زندگی، برای پیشرفت و ارتقای عملکرد می‌توان از کوچینگ کمک گرفت. تمرکز کوچینگ به جای گذشته بر حال و آینده (نزدیک) فرد است و به کنکاش و رفع مسائل و مشکلات گذشته نمی‌پردازد.

در مقاله قبل گفتیم که کوچ‌ها (مربی) نه معلم هستند، نه روان‌شناس و نه مشاور، آنها در حقیقت تسهیل‌گرانی هستند که به شما کمک می‌کنند که به آگاهی برسید و مسائلی را خودتان کشف کنید و یاد بگیرید. کوچ‌ها هرگز شما را نصیحت نمی‌کنند و به شما راهکار ارائه نمی‌دهند، بلکه آنها با استفاده از ابزارهایی کارآمد در حرفه خود (مانند گوش دادن فعال، پرسیدن سوالات موثر و قدرتمند و بازخورد)، به شما کمک می‌کنند تا نقشه راه را برای پیشبرد اهدافتان تعیین کنید یا پازل‌های درونی که موجب بروز مسائلی در زندگی شما شده‌اند را کنار هم ببینید و به نتیجه برسید. کوچ‌ها در حقیقت به افراد کمک می‌کنند که خودشان با رسیدن به آگاهی و پاسخ‌ها، میان آن کسی که هستند و آن کسی که می‌خواهند باشند، پلی ایجاد کنند. کوچ‌ها به افراد کمک می‌کنند تا افکار و پیچیدگی‌های ذهن خود را خودشان سر و سامان دهند، ساده کنند و به شفافیت برسند. در این مقاله می‌خواهیم ۶ مورد از کاربرد‌ها و فواید کوچینگ را برای شما توضیح دهیم.

۱- کوچینگ توانایی فکر کردن و حل مساله را در شما تقویت می‌کند. یکی از مهم‌ترین فواید کوچینگ برای شما این است که تفکر و مهارت حل مساله را در شما تقویت می‌کند. در جلسات کوچینگ شما به کمک کوچ خود وارد مسیر تفکر عمیق و پیدا کردن راهکار‌های متناسب با خود می‌شوید. شاید ابتدای امر، پیدا کردن راهکار‌ها برای شما دشوار باشد و فکر کنید که در امورات خود هیچ کمکی به خودتان نمی‌توانید بکنید و نیاز به راهکارهای فردی دیگر دارید؛ شاید آنقدر ذهن شما دچار سردرگمی و پیچیدگی شده باشد که نمی‌توانید به‌طور شفاف فکر کنید و مسیر را انتخاب کنید؛ کوچ‌ها در پروسه کوچینگ به شما کمک می‌کنند تا به شفافیت ذهن برسید. پروسه کوچینگ، به تدریج، باعث می‌شود مهارت حل مساله در شما تقویت شود و بتوانید از پس برخی مسائل خود به خوبی برآیید. بنابراین، اگر در سردرگمی به‌سر می‌برید و نمی‌توانید مسائلی را در زندگی خود حل کنید، می‌توانید از یک کوچ کمک بگیرید.

۲- جلسات کوچینگ به شما کمک می‌کند که برنامه‌ریزی صحیحی برای انجام کار‌های خود داشته باشید. کوچ‌ها با استفاده از ابزار و مهارت‌های کوچینگ به شما کمک می‌کنند که مناسب‌ترین برنامه‌ریزی برای انجام کار‌هایتان را انجام دهید. در روند کوچینگ شما با سوالاتی که کوچ از شما می‌پرسد به آگاهی‌هایی دست می‌یابید که کمک می‌کند بتوانید برنامه‌ای متناسب با خود را برای انجام کار‌هایتان تدارک ببینید. بنابراین اگر در موضوع برنامه‌ریزی و انجام وظایف خود مشکل دارید می‌توانید از یک کوچ کمک بگیرید.

۳- جلسات کوچینگ خودآگاهی و هوشیاری شما را تقویت می‌کند. از آنجا که تمرکز کوچینگ بر حال و اکنون است، در جلسات شما بیشتر روی خود متمرکز شده و به آگاهی‌هایی درباره خود دست می‌یابید. در این پروسه، شما به نقاط قوت و ضعف، خطا‌ها و توانمندی‌ها، افکار، احساسات و رفتار‌های خود آگاه شده و به شناخت بیشتری از خود می‌رسید. همچنین، در می‌فهمید که چطور از این آگاهی‌ها در جهت رشد خود استفاده کنید.

۴- جلسات کوچینگ عملکرد شما را در زندگی و حرفه‌تان تقویت می‌کند. زمانی که در جلسات کوچینگ شما به آگاهی‌های زیادی درباره خود می‌رسید، حالا می‌توانید از این اطلاعات در جهت تصمیم‌گیری‌های درست و بهبود عملکرد خود استفاده کنید. کوچینگ به شما کمک می‌کند که فعالیت و برنامه‌هایی را که تا‌کنون به شما کمک چندانی نکرده‌اند شناسایی کرده، کنار گذاشته و برنامه‌های بهتری را انتخاب کنید. این روند به شما کمک می‌کند که به ارزیابی صحیح‌تری از عملکرد خود در زندگی، روابط و حرفه خود دست یابید و آن را اصلاح کنید.

۵- در جلسات کوچینگ از ترس‌ها و موانع در انجام کار‌هایتان شناخت پیدا می‌کنید و می‌توانید قدم به قدم آنها را رفع کنید. یکی دیگر از اتفاقاتی که در جلسات کوچینگ رخ می‌دهد این است که شما بر ترس‌ها و موانع در مسیر رشد خود آگاهی پیدا می‌کنید و در ادامه جلسات تا حد زیادی به این توانایی می‌رسید که از تک‌تک موانع گذر کنید.

۶- جلسات کوچینگ باعث تقویت اعتماد به نفس در شما می‌شود. گفتیم که در جلسات کوچینگ مهارت حل مساله در شما تقویت می‌شود، آگاهی زیادی از توانایی‌ها و نقاط ضعف خود پیدا می‌کنید، به برنامه‌ریزی بهتری برای انجام امور خود می‌رسید، ترس‌ها و موانع در انجام کارهایتان را بیشتر می‌شناسید و عملکرد شما در زندگی شخصی و حرفه‌ای تان تقویت می‌شود. این اتفاقات و رسیدن به این آگاهی‌ها و تقویت توانمندی‌ها در شما باعث تقویت اعتماد به نفس شما نیز می‌شود.