وزیر امور خارجه: اقتصاد پساتحریم از آسمان نازل نمی شود
دنیای اقتصاد: "دکتر ظریف، کلنگ پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان را به زمین زد". این تیتر هفته گذشته بارها در مطبوعات، خبرگزاری ها و سایت های خبری، تکرار شد تا آنان که سال ها منتظر برخورداری اصفهان از یک محل مناسب و بین المللی نمایشگاهی بودند خوشحال شوند.

از دیدگاه رسول محققیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان، کلنگ زنی پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان به دست دکتر ظریف، مردی که با حضورش وجهه ای بین المللی به این پروژه بخشید، نشان از اهمیت موضوع نمایشگاه ها در نگاه دولت و مسوولان امر دارد.

این پروژه یکی از پروژه های مهم سفر دکتر ظریف در هفته دولت و همزمان با تولد امام رضا (ع) بود که با حضور مدیران و مسوولان استانی کلنگ زنی شد.
دکتر ظریف در جریان این سفر گفت: نکته مهم پروژه های هفته دولت در اصفهان این است که عمده سرمایه گذاری های آن بر عهده بخش خصوصی بوده و من از این بابت بسیار خوشحالم.

استاندار و شهردار اصفهان، معاونین استاندار اصفهان، رییس اتاق بازرگانی اصفهان، نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، مدیران ارشد دستگاه های دولتی و سازمان ها، رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، رییس و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، اعضای اتاق بازرگانی و خانه صنعت و معدن، و فعالان بخش خصوصی در روز به یادماندنی آغاز این طرح ملی حضور داشتند.

‌وزیر امور خارجه در سخنرانی خود به بهانه این پروژه، گریزی هم به مباحث اقتصادی پساتحریم زد و گفت: کشور نباید تصور کند که پس از تحریم ها قرار است مواهبی الهی از آسمان فرود آید و اقتصاد ما را نجات دهد.
دکتر ظریف با اشاره به این که بخش خصوصی و مردم باید از فرصت برداشته شدن تحریم ها استفاده کنند، بیان داشت: فرصت ها به سرعت می گذرد و مردمی که بیش از 10 سال فشارها را تحمل کردند اکنون باید نتیجه 22 ماه مذاکره را در اقتصاد و صنعت استان های کشور شاهد باشند. وی ادامه داد: آنچه در برجام به دست آمده فرصت و وظیفه ای برای همه ماست و اگرچه تمام تحریم‌های اقتصادی مالی و بانکی در آینده نزدیک برداشته می‌شود، اما برداشته شدن تحریم‌ها به صورت خودکار، کاری را از پیش نمی‌برد بلکه موانع را برطرف می‌کند و ما با همدلی و همزبانی و صرف نظر از این که چه دیدگاه سیاسی داریم و یا چه نمره ای به برجام می دهیم، باید برای توسعه اقتصاد کشور در این شرایط فعالیت کنیم.

ظریف تأکید کرد: حرکتی که امروز برای ایجاد شهرک نمایشگاهی کشور در اصفهان آغاز می شود، یک ضرورت است تا گوشه گوشه اصفهان برای جهانیان هم به نمایش در آید.

وی تأکید کرد: این نمایشگاه زمینه ای را فراهم می‌کند تا صنایع اصفهان در شرایط بهتری به دنیا عرضه شود و من امیدوارم دو سال آینده شاهد افتتاح این پروژه باشیم.

یک ابر پروژه ملی، ضرورت اقتصاد استان
مسوولان پروژه و مقامات استان، این پروژه را سرآغاز تحولی بزرگ در صنعت نمایشگاهی کشور می دانند و معتقدند با راه اندازی این مرکز، اصفهان می تواند به قطب نمایشگاهی کشور و حتی خاورمیانه تبدیل شود.

به گفته رسول محققیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان، پیش بینی های انجام شده برای این پروژه نیز مؤید همین هدف است؛ پروژه ای در ۴۷۰ هزار متر مربع وسعت با پیش بینی اعتبار نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد ریال که دارای سه سالن ۵۰۰۰ متری پیوسته با قابلیت برگزاری همزمان نمایشگاه های مختلف، ۶۵ هزار متر مربع فضای سرپوشیده اداری، نمایشگاهی و خدماتی در فاز اول، ۲۵۰۰ متر ساختمان اداری، پارکینگ ۶۰ هزار متری و فضای سبز ۳۶ هزار متری است. این پروژه الگو گرفته از نمایشگاه های مونیخ، دبی، هانوفر و ورونا و کرارای ایتالیاست و مسوولان آن می گویند فاز نخست آن دو ساله به اتمام می رسد.

در این پروژه سعی شده تمامی امکانات لازم برای مشارکت کنندگان داخلی و خارجی شامل سالن های گفت و گو و اتاق های مذاکره، مرکز رسانه ای، سالن های نمایشگاهی سرپوشیده و روباز، مجموعه رجیسترینگ نمایشگاهی، مجموعه رستوران ها، سالن همایش، مسجد، محوطه های تفریحی و خدماتی مانند بانک، گمرک، هتل و صرافی پیش بینی شود.
استاندار اصفهان این پروژه را یکی از پروژه های مهم دوران مسوولیت خود خواند. زرگرپور از کلنگ زنی پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان به عنوان حرکتی بزرگ در سطح کشور و منطقه یاد کرد و گفت: استانی که از لحاظ صنعتی، کشاورزی و میراث فرهنگی از استان های اول کشور است، نمایشگاهی در شأن این استان نداشت و امروز فعالیت اجرایی این پروژه عظیم آغاز خواهد شد و امیدواریم در زمان پیش بینی شده به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: خوشبختانه سه پروژه ابر تخت جمشیدی اصفهان که سال ها متوقف مانده بود روی ریل تکمیل قرار گرفته و سه پروژه بزرگ جدید هم در شهر اصفهان آغاز شده و این میراث ما برای دوره های بعدی است.
وی با اشاره به این که برخی پروژه های استان به دلیل سال ها توقف به ابرپروژه های تخت جمشیدی و سازه های قابل بازدید تبدیل شده بودند، اظهار داشت: زمانی که بنده معاون وزیر کشور بودم، مجوز متروی اصفهان را امضا کردم اما این پروژه فقط بیش از ۱۰ سال است که بین این که از این مسیر عبور کند یا آن مسیر، مردد مانده و ما به اشتباه این بحث ها را به میان مردم کشیده ایم و همین موضوع یکی از دلایل توقف این طرح بوده است؛ در حالی که کار کارشناسی را باید به کارشناسان سپرد.

وی با تأکید بر این که مردم نمی دانند، کدام پروژه دولتی و کدام خصوصی است و فقط پروژه ها را از مسوولان مطالبه می کنند، بیان داشت: مردم به درستی مطالبه می کنند و توقع دارند پروژه ای مانند ورزشگاه نقش جهان که قبل از انقلاب آغاز شده است، نهایی گردد.
به گفته وی، توسعه فضای پارکینگ، راه اندازی خط جدید هوایی با محوریت اصفهان و راه اندازی سالن مستقبلان فرودگاه شهید بهشتی اصفهان نیز در جهت بهبود فضای فرودگاهی اصفهان در دستور کار قرار دارد.

نماد همدلی و همزبانی دولت و بخش خصوصی
مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان با اشاره به تأثیر این پروژه در اقتصاد گردشگری و به ویژه گردشگری تجاری و نمایشگاهی استان و کشور اظهار داشت: قطعاً برخورداری استانی مانند اصفهان که در بخش های مختلف سرآمد و پیشتاز کشور است و در بعد گردشگری و توریسم نیز جذابیت زیادی برای مردم نقاط مختلف جهان دارد، با برخورداری از چنین پروژه ای می تواند در بخش گردشگری تجاری نیز موفق عمل کند و میزبان بسیاری از هیأت های تجاری خارجی و مشارکت کنندگان بین المللی باشد.
وی اذعان داشت: سفر وزیر امور خارجه کشور به منظور کلنگ زنی این پروژه نشان از وجهه بین المللی این پروژه دارد چرا که دکتر ظریف اکنون چهره ای بین المللی و نماد فن دیپلماسی و مراودات بین المللی کشور در تمام جهان است. علاوه بر آن این پروژه نماد همدلی دولت و ملت و دولت و بخش خصوصی در اقتصاد کشور است و سفر وزیر خارجه برای آغاز به کار این پروژه نشان از اهمیت موضوع نمایشگاه ها در نگاه مسوولان عالی رتبه دولت دارد.