هتل مجلل درویشی، هتلی با کلاس جهانی
هتل مجلل درویشی یازدهم مهرماه 91 توسط جناب آقای جهانیان معاون گردشگری ریاست محترم جمهور به طور رسمی افتتاح شد. لزوم داشتن فضایی مناسب و در خور شایستگی نام مشهد که متعلق به امام رضا (ع) است مدیران هتل را برآن داشت که با توجه به پتانسیل های موجود مشهد از جمله جذب توریست از اقصی نقاط جهان و ساختار این استان به عنوان قطب گردشگری که در منطقه شمال شرقی ایران و همسایگی با کشور های مسلمان تازه استقلال یافته شوروی سابق دارد و با توجه به امکانات بومی این منطقه دست به یک اقدام جدی در خصوص فراهم آوردن فضایی برای این حجم بازدید کننده بزنند. استان خراسان یک پهنه گسترده از اقوام بلوچ، ترکمن، افغان و... است. اگر آن دسته از توریست ها که برای زیارت و تفریح به این استان سفر می کنند را به این تعداد اضافه کنید جمعیت قابل توجهی از اقشار و قومیت های مختلفی مواجهه خواهید شد، که فراهم آوردن فضایی مناسب یک امر جدی تلقی شده و هتل پیش رو، هتلی پنج ستاره تاپ با هدف اسکان زائران حرم رضوی و زیر بنایی بالغ بر سی هزار مترمربع و 223 واحد اقامتی است. از مهم ترین موارد قابل ذکر در طراحی این هتل ایجاد مکان هایی با حس فضایی متفاوت و همچنین تنوع فضایی داخلی است که بتواند پاسخگوی تمام نیاز های مخاطب خود باشد. هتل مجلل درویشی در دهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران به عنوان برند برتر صنعت هتلداری کشور انتخاب و از مهندس محسن درویشی مدیریت این هتل با اهدای لوح یادبود و تندیس جشنواره تجلیل شد. به همین مناسبت مصاحبه ای را با مهندس درویشی انجام داده ایم که در ادامه مطالعه نمایید.
جناب مهندس درویشی در ابتدا بفرمایید هتل مجلل درویشی و خدمات آن در مقایسه با هتل های مشابه دارای چه ویژگی هایی است؟
در حوزه فعالیت ها و ارائه خدمات ویژه متمایز این هتل با سایر هتل ها، سعی بر این شده که به لحاظ تنوع و کیفیت خدمات توجه ویژه ای صورت پذیرد بر همین مبنا توجه به اصل مشتری مداری و رضایت مندی میهمانان و مخاطبین هتل، در دستور کار قرار گرفت طراحی فضاها و بخش های ویژه منحصر بفرد، با الهام گرفتن از فرهنگ ها ملل مختلف انجام پذیرفته از جمله خدمات خاصی است که به میهمانان ارجمند و علاقه‌مند به استفاده از این فضاها و اتاق هایی که با موضوع حوزه های تمدنی مصر باستان، روم، چین، ایران باستان، مدرن و پست مدرن و نیز توجه به استعاره ای از فصول مختلف و ماه های سال، طراحی شده ارائه می گردد.
در طراحی هتل با به کارگیری از الگو های معماری سنتی و ارزشمند تاریخی، تلفیق تکنیک ها و روش های معماری سنتی و مدرن توجه ویژه شده است با توجه به شناخت روحیه و خصوصیات رفتاری جامعه مخاطب ما برای ارائه خدمات برتر و تاثیرات این نوع فضاها که بر مبنای ذوق و سلیقه و تعلق خاطر آنان به فرهنگ و هنر و تمدن معماری سرزمینشان انجام شده، می تواند به ماندگاری فضای ایجاد شده در ذهن ایشان کمک شایانی نماید.
چه برنامه ای برای توسعه هتل دارید؟
با توجه به بیشتر شدن حجم مراوداتی که بین کشور ما و دیگر کشورها در خصوص عادی سازی روابط صورت گرفته و انتظار بالاتر رفتن تعداد توریست هایی که جهت بازدید به این استان سفر می کنند، لزوم داشتن هتل های زنجیره ای یک حقیقت کتمان ناپذیر است که باید بطور جد در مورد آن تصمیم گرفت. به همین علت اعضاء هیئت مدیره با برگزاری جلساتی تصمیم بر این گرفتند که هتل را در نقاط مختلف کشور گسترده کنند و به نوعی ایجاد هتل های زنجیره ای را در دستور کار قرارداده اند.
نظرتان در مورد جشنواره قهرمانان صنعت چیست؟ این جشنواره چه کمکی به صنعت کشور می کند؟
جشنواره قهرمانان صنعت ایران با توجه به داشتن پتانسیل های موجود در کشور در بخش های صنعتی، تجاری، عمران و ... می تواند به یک نماد درخشان در جهت بیشتر نمود داشتن این صنایع در برهه تاریک صنایع رو به افول داشته باشد. اما کار سخت است و مسیر ناهموار لزوم وجود مدیریتی دقیق در این بخش امری واجب می نماید که باید به آن توجه ویژه ای نمود. بسیار خوب است که چنین برنامه هایی در کشور وجود دارد اما از حرکت به سمت کلیشه شدن باید بپرهیزیم و شعری نو بسراییم که افق دوردست صنعت کشور نیازمند خورشیدهایی تابان تر است.
یکی از اقدامات مهم این جشنواره طرح موضوع ارزشگذاری برند است، ارزشگذاری برند چه اهمیتی برای شرکت ها و مشتریان دارد؟
در هر کسب و کاری که ایجاد می شود، علاوه بر منافع حاصل از فعالیت جاری آن کسب و کار، نام و نشان صاحب آن کسب و کار خود دارای ارزش خواهد شد و این ارزش بستگی به سطح کیفی خدمت یا کالایی که تولید می شود و اندازه آن کسب و کار دارد. برند یا نام و نشان تجاری یک دارایی محسوب می شود که در بعضی از مواقع ارزش ها و در آمدهای ناشی از برند از فعالیت اصلی بیشتر خواهد بود. رضایت مندی مشتریان و ایجاد اطمینان و اعتماد در هر فعالیت، ارزش برند آن کسب و کار را افزایش می دهد. البته در فرایند برند سازی نباید از نقش تبلیغات غافل شد.
ارزیابی خود از صنعت هتلداری کشور را بیان نمایید، در مقایسه با کشورهای مطرح جهان هتلداری ایران دارای چه جایگاهی است؟
صنعت هتلداری کشور نسبت به رقبای خود در سایر کشور های رقیب از حجم و بزرگی کمتری برخوردار است. سهم کشور از اقتصاد گردشگری دنیا در شرایط و رونق صنعت هتلداری کشور بسیار موثر است. تولید خدمات در این صنعت متکی به نیروی انسانی است و همین موضوع باعث می شود که نسبت به سایر بخش های اقتصادی، در حجم سرمایه گذاری مساوی، فرصت های شغلی پایدار بیشتری را ایجاد نماید.
در حال حاضر صنعت هتلداری در کشور جایگاهی که مستحق آن است را پیدا نکرده، اما شاهد رشد چشمگیر آن در سال های اخیر هستیم.
در چه شرایطی صنعت توریسم کشور می تواند اتکای بودجه به نفت را کاهش داده و موجبات رونق اقتصادی را فراهم کند؟
چنانکه استحضار دارید کشورهای مهم جهان امروزه نقش بسزایی در توسعه این صنعت و شکوفایی و توسعه اقتصادی آن ایفا می کنند. امروزه این صنعت از مهم ترین منابع درآمدی و ایجاد اشتغال در جهان محسوب می شود.
با توجه به شرایط ویژه اقتصادی و توانایی ایران به لحاظ داشتن جاذبه های گردشگری تاریخی و زیست محیطی نباید از این پتانسیل در شرایط فعلی تحریم غافل ماند. توسعه در حوزه گردشگری کشور نیازمند توجه ویژه در سطوح عالی مدیریتی کشور دارد. تقویت بخش خصوصی و توسعه و تعمیم شیوه های حمایتی اجرائی، توسعه زیر ساخت گردشگری، تخصیص تسهیلات مناسب، جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، تبلیغ و معرفی جاذبه های گردشگری از طریق رسانه های دیداری و شنیداری، برگزاری نمایشگاه توانمندی های گردشگری در اقصی نقاط جهان برای جذب توریست به طور قطع و یقین با یک برنامه ریزی صحیح و بهره از توانمندی های بخش خصوصی کارآمد می توان چشم انداز مناسبی را در میان مدت برای توسعه اقتصاد کشور از طریق توریسم تصور نمود.
بسیاری از هتلداران مشکلاتی نظیر هزینه های بالای دستمزد، بیمه و نگهداری هتل و ... را مطرح می کنند و از عدم حمایت دولت و نرخ گذاری دستوری گلایه دارند، نظر شما در این باره چیست؟
در صورتی که هتل ها در سراسر سال از ظرفیت و ضریب پذیرش بالایی بر خوردار باشند، این مواردی که مطرح نمودید، مشکل نخواهد بود. این مشکلات عموما" در شرایطی مطرح می شود که ضریب اشغال سالانه واحد های اقامتی کشور پایین تر از سطح مورد انتظار باشد. نرخ گذاری دولت برای هتل ها نیز سال هاست که در کشور های توریستی جهان منسوخ شده و نرخ در بازار براساس کشمکش بازار و نسبت عرضه و تقاضا تعیین می شود. در بسیاری از موارد نرخ گذاری دستوری دولت حتی به ضرر مشتریان نیز تمام می شود. خوشبختانه ظرفیت قانونی در صنعت هتلداری جهت عدم دخالت دولت در نرخ گذاری وجود دارد که امیدواریم دستگاه های ذیربط شرایط اجرایی شدن آن را فراهم آورند.