مدیریت مبتنی بر مشارکت سازمانی
محمد ابراهیم تحسیری مدیرعامل بیمه معلم، تنها مدیرعاملی بود که برنامه‌های خود را برای دوره پسا تحریم اعلام کرد. او چرخش بیمه معلم به سوی توسعه بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری را حاصل تفکر و هم اندیشی مدیران ارشد این شرکت دانست و با پیش بینی دستیابی به توافق هسته ای و امید به رونق اقتصادی در دوران پس از تحریم به این نتیجه رسید که بازار سرمایه کشور روزهای طلایی را پیش روی دارد و در فضای کسب‌وکار جدید شاهد گسترش فعالیت‌های تجاری در ایران خواهیم بود.او معتقد است هدایت ذخایر حق بیمه‌های عمر و سرمایه گذاری به بورس، البته با رعایت آیین نامه سرمایه گذاری شورای عالی بیمه ضمن رونق این بازار، عایدی قابل ملاحظه‌ای نصیب بیمه‌های بازرگانی می‌کند. از آنجا که بیمه‌های عمر بیمه‌نامه‌های طولانی مدتی هستند که شرکت‌های بیمه با برنامه‌های خاصی باید به فعال ماندن آنها کمک کنند، بدون تردید با کسب سود مناسب دربازار می‌توان شرایط ویژه‌ای برای این بیمه‌گذاران اتخاذ کرد که به عنوان مشتریان وفادار شرکت همچنان کنار بیمه‌گر خود بمانند. مدیرعامل بیمه معلم در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد به تشریح مدل مدیریتی دراین شرکت پرداخت که درادامه می‌ خوانیم:

نظرتان درخصوص آیین‌نامه توانگری مالی شرکت‌های بیمه چیست؟
اصولا وجود این آیین نامه بهتر از نبود آن است، اما به این آیین‌نامه هم می‌توان انتقادهایی وارد کرد. توانگری مالی مجموعه‌ای از فرمول‌هاست که پس از ورود صدها داده، یک عدد نهایی را به عنوان حاشیه توانگری مالی ارائه می‌دهد. حال اگر داده‌های اولیه واقعی و یا درست نباشند، در نتیجه عدد نهایی اشتباه خواهد بود. درست است که آیین‌نامه فعلی نواقصی دارد، ولی می‌تواند با استفاده از داده‌های معتبر (ذخایر فنی صحیح) تا حدودی نشاندهنده توانگری شرکت‌های بیمه باشد.

شرکت تحت مدیریت شما دارای چه نسبت توانگری است و برای ارتقای آن چه برنامه‌ای دارید؟
در حال حاضر رتبه توانگری شرکت مطلوب است و با کنترل ریسک، افزایش سرمایه و صدور بیمه‌نامه‌های خرد به دنبال تثبیت آن هستیم.

مدل مدیریتی شما چیست؟
مهم‌ترین عامل موفقیت هر شرکت خدماتی و به خصوص شرکت‌های بیمه، سرمایه انسانی آن است. سعی ما در بیمه معلم بر این بوده که با ترسیم شفاف مسیر حرکت شرکت، آموزش، حمایت و تفویض اختیارات لازم به کارکنان، شرایط مناسب برای به‌کارگیری موثر کارکنان و دستیابی به اهداف سازمان را فراهم کنیم. در یک کلام الگوی مدیریتی اینجانب، مدیریت مبتنی بر مشارکت سازمانی است. به این معنی که خود کارکنان در فرایند مدیریت نقش ایفا کنند و خود را عضو موثری از شرکت بدانند. بر این اساس هریک از کارکنان از کمترین تا بیشترین مسئولیت، در برنامه ریزی و اجرای برنامه‌های کاری شرکت ایفای نقش می‌کنند.یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که به عنوان مدیر ارشد شرکت برعهده دارم، ایجاد فرصت رشد برای کارکنان است. همواره به همکارانم در بیمه معلم عرض کرده ام، من از هر برنامه ای ولو صد درصد کامل نباشد ولی از ذهن بدنه شرکت بیرون آمده باشد، حمایت کرده و منابع لازم برای اجرایی شدن آن را تامین می کنم.

یکی از موضوعات کلیدی طرح جانشین پروری در شرکت است. ما از حالا به دنبال تربیت مدیران شایسته برای آینده شرکت هستیم که سبک صحیح مدیریت می‌تواند نقش اساسی در این خصوص داشته باشد. فراهم کردن مسیر رشد و پیشرفت سرمایه‌های جوان، یکی از اهداف شرکت است.برآنیم که مدیریت در بیمه معلم درون زا باشد و همین نیرو‌ها در آینده تبدیل به راهبران آتی شرکت شوند.نکته دیگری که اینجانب در خصوص استقرار مدیریت مشارکتی در بیمه معلم به آن رسیده‌ام این است که به مدیران شرکت همواره توصیه می کنم از روش‌های دستوری و یکطرفه پرهیز کنند، چرا که سبب می‌شود کارکنان امکان طرح موضوعات خود را نداشته باشند و احساس کنند در شرکت نقش تعیین کننده ای ندارند و این امر خطر بزرگی برای شرکت تلقی می‌شود.

دستاوردهای این مدل در شرکت تحت مدیریت شما چیست؟
در یک نگاه کلی، دستاوردهای عملی شرکت در دوره مدیریت اینجانب ظرف سال‌های ۹۲ تاکنون شامل موارد زیر است:
* افزایش سه برابری سرانه حق بیمه تولیدی کارکنان شرکت
* کاهش قابل توجه خروج کارکنان
* افزایش قابل ملاحظه نفر-ساعت آموزشی کارکنان
* رشد سه برابری فروش شرکت
* رشد دو برابری سهم بازار شرکت در صنعت بیمه
* افزایش دو برابری سهم بیمه‌های زندگی از پرتفوی شرکت
* رشد قابل توجه سودآوری شرکت

تجربه شما از این مدل مدیریتی چیست؟
تجربه بنده در بیمه معلم نشان داده است که هر زمان شرکت به کارکنان اعتمادکرده، متضرر نشده و همکاران با تلاش مطلوب خود از دل و جان، پاسخ اعتماد شرکت را داده اند. به همین دلیل تلاش ما بر این است که محیطی برای آنها فراهم کنیم که بتوانند به بهترین نحو ممکن کار کنند تا بیشترین بهره وری را داشته و از کارشان لذت ببرند.در پایان بنده با بیش از ۳۰ سال سابقه در عرصه مدیریت، بسیار خرسندم که در مجموعه بیمه معلم مشغول به خدمت هستم و افتخار می‌کنم که در حال حاضر بیمه معلم در مسیر دستیابی به چشم انداز خود که همان «قرار گرفتن در بین ۵ شرکت برتر صنعت بیمه» است، حرکت رو به رشدی را طی می‌کند.

نقش سهامداران در مدیریت یک شرکت بیمه چیست؟
سهامداران در مدیریت شرکت سهیم‌اند. اینگونه نیست که آنها فقط سرمایه خود را در شرکت گذاشته باشند و بدون دخالت در اداره شرکت، به سود یا زیان رضایت دهند. سهامداران هستند که شرکت را رهبری می‌کنند و هر گونه تغییر و تحول در شرکت باید با نظر آنها باشد.

الزامات مدیریت درست یک شرکت بیمه و نقش نهاد ناظر دراین خصوص چیست ؟
مهمترین الزام مدیریت یک شرکت بیمه،‌ تسلط بر قوانین بیمه‌ای و رعایت آیین‌نامه‌های ابلاغی بیمه مرکزی است. از سوی دیگر یک بیمه‌گر باید با اصول بیمه آشنا باشد،‌ مدیریت ریسک را بشناسد و به بازارهای نو توجه جدی داشته باشد.

به نظرشما برای مدیریت یک شرکت بیمه باید بیمه‌گر بود یا مدیر؟
این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. یک مدیر بدون شناخت از صنعت بیمه و مقتضیات آن نمی‌تواند در یک شرکت بیمه کار کند. شرکت بیمه یک شرکت چند وجهی است که مراجعه کننده مستقیم دارد، دارای صورتهای مالی است و با طیف وسیعی از مشتریان رو به روست. به همین دلیل باید مدیری با نگاه‌ همه جانبه در راس یک شرکت بیمه فعالیت کند.