نفت  پرتکرارترین کالای صادراتی در جهان
نگار حسینی کشورهای مختلف، اقلام صادراتی گوناگونی دارند. کمتر کشوری روی نقشه می‌توان یافت که تنها یک قلم کالا صادر کند یا اصلا صادراتی نداشته باشد. اما هر کشور بیشترین درآمد صادرات را از محصولی دارد که بیش از همه تولید و صادر می‌کند و البته به احتمال زیاد بیش از دیگر کالاها به آن معروف است. به‌تازگی و با استفاده از اطلاعات شبکه‌های اجتماعی نقشه‌ای ترسیم شده است که نشان می‌دهد هر کشور در جهان به صادرات چه چیز معروف است. به عبارت دیگر بیشترین درآمدهای هر یک از کشورهای دنیا بابت صادرات کدام کالا است، اما نکته بسیار جالبی که در این میان وجود دارد آن است که بیشترین صادرات جهان به نفت و مشتقات آن اختصاص دارد؛ به‌خصوص در خاورمیانه و آسیای مرکزی. کمی آن‌سوتر روی کره جغرافیایی به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی بیش از هر چیز از ساخت اتوموبیل و قطعات آن درآمد دارند. از آمریکای جنوبی بیش از هر چیز غذا و نفت به دیگر نقاط دنیا صادر می‌شود. از آسیا هم به‌طور معمول لباس، محصولات چوبی و نیمه‌هادی‌ها به جهان به بازارهای جهانی راه می‌یابند. آفریقا بیش از هر چیز در صادرات منابع طبیعی معروف است. فلزات خام و نفت از مواردی هستند که موجب درآمدزایی برای کشورهای آفریقایی هستند. درنهایت بیشترین پولی که به قاره آفریقا سرازیر می‌شود بابت خرید الماس، طلا و نفت است. آمریکای جنوبی هم بیش از همه بابت صادرات شکر و دانه‌های سویا معروف است.
منبع: businessinsider

اروپا
در اروپا بخش قابل توجهی از کشورها بابت تولید وسایط نقلیه و متعلقات آن درآمد دارند. هرچند از جنوبیترین بخش این قاره که حرکت بکنیم، از یونان بیش از هر چیز غذا و نوشیدنی به دنیا صادر می‌شود. کمی رو به شمال، بعد از کشور یونان، از کشور بلغارستان بیش از هر کالای دیگری لباس به دنیا صادر میشود و از صربستان، آهن و استیل. از رومانی، فلز و محصولات فلزی به جهان صادر می‌شود و از لهستان ماشین و قطعات آن.
ایتالیایی‌ها نه پنیر و پیتزا که بیش از هر چیز تجهیزات مهندسی به دنیا صادر می‌کنند. از پرتغال کشوری در حاشیه آب‌های آزاد، محصولات کشاورزی مهمترین اقلام صادر شده به دنیاست و در همسایگی این کشور، اسپانیا بیش از هر چیز به صادر کردن وسایط نقلیه و دستگاه‌ها معروف است. در فرانسه هم دستگاه و تجهیزات حمل و نقل بیش از هر کالای دیگری به دنیا صادر می‌شود. آلمان‌ها بیشترین درآمد را از صادر کردن وسایط نقلیه موتوری دارند و در محدوده میان آلمان تا بالکان نیز کشورهای منطقه بیشترین درآمد خود را از صادر کردن وسایل نقلیه موتوری به دست می‌آوردند. از بلژیک، الماس به دنیا صادر می‌شود. این کشور احتمالا یکی از موارد استثنا در میان کشورهای اروپایی است.
الماس تنها از کشورهای آفریقایی وارد بازارهای جهانی می‌شود. از انگلستان کالاهای ساخته شده و از ایرلند، کامپیوتر به دنیا صادر می‌شود. از مولداوی محصولات غذایی به دنیای بیرون فروخته می‌شود و مهم‌ترین محصول اوکراین، پتروشیمی و محصولات شیمیایی است. از مجارستان محصولات معدنی و از اسلواکی محصولات غذایی بیشترین حجم صادرات به دیگر کشورهای جهان هستند. طبیعی است که نروژی‌ها در حاشیه اقیانوس و با داشتن منابع غنی در نفت، بیش از هر چیز از صادرات اقلام نفتی به دنیا درآمد داشته باشند. در همسایگی نروژ، وسایط نقلیه موتوری از مهم‌ترین محصولاتی است که از کشور سوئد صادر می‌شود و در نهایت در یکی از شمالی‌ترین بخش‌های اروپا از فنلاند، بیش از هر چیز تجهیزات الکتریکی به دنیا صادر می‌شود.


آفریقا
منابع معدنی و از همه مهم‌تر فلزات گرانبها اقلامی صادراتی‌اند که بیش از دیگر کالاها قاره سیاه به آن معروف است. با این حال این موارد در مرکز و جنوب این قاره فراوان است و در شمال معادله به کل متفاوت است. از مصر و لیبی در شمال آفریقا، نفت خام مهم‌ترین قلم صادراتی به دیگر نقاط جهان است. از تونس و مراکش بیش از هر چیز پارچه و پوشاک به دنیا صادر می‌شود. الجزیره مهم‌ترین چیزی که به دنیا صادر می‌کند، مشتقات نفتی و گاز است. از صحرای غربی آفریقا بیش از هر چیز فسفات به دنیا صادر می‌شود و در همسایگی این منطقه مهم‌ترین قلم صادراتی از موریتانی، آهن است. از مالی پنبه به دنیا صادر می‌شود و از نیجر، اورانیوم. مهم‌ترین قلم صادراتی چاد، نفت است و در همسایگی این کشور، سودان بیش از هر چیز از طلا درآمدزایی می‌کند. از اریتره، احشام به دنیا صادر می‌شوند و از اتیوپی، قهوه. کشور کوچک جیبوتی هم در شرق آفریقا مهم‌ترین درآمدهایش را از صادرات قهوه به دست می‌آورد. سودان جنوبی، دانه به دنیا صادر می‌کند و در همین حوالی کشور سومالی هم بیشترین درآمد را از صادر کردن احشام به دنیا به دست می‌آورد. کنیا، چای و اوگاندا قهوه به دنیا صادر می‌کنند، همان‌گونه که رواندا و بروندی هم مهم‌ترین صادراتشان، قهوه است. از آفریقای مرکزی و کنگو بیش از هر چیز الماس به دنیا می‌فرستند. کنگو، گابن و گینه در جنوب آفریقا بیش از هر چیز نفت و نفت خام راهی بازارهای دنیا می‌کنند. مهم‌ترین قلم صادراتی کشور تانزانیا طلا است. از مالاوی، تنباکو از موزامبیک، آلومینیوم به دنیا صادر می‌شود. از آنگولا نفت خام و از نامیبیا، الماس به بازارهای دنیا راه می‌یابد. از بوتسوانا، الماس و از زیمبامبوه، پلاتینیوم به دنیا صادر می‌شود و مهم‌ترین قلم صادراتی آفریقای جنوبی هم طلا است.
آمریکای شمالی
کشورهای شاخص آمریکای شمالی کانادا، ایالات متحده آمریکا و مکزیک هستند. بر همین اساس مهمترین در آمریکای شمالی، بیشترین درآمد صادرات کانادا از فروش وسایط نقلیه و قطعات آن است. بیشترین حجم صادرات ایالات متحده آمریکا، هواپیما، بخش‌های موتوری وسایط نقلیه و تجهیزات موبایل و تلفن است. این کشور بخش مهمی از بازار جهانی این اقلام را به خود اختصاص داده است. کمی پایین‌تر، از مکزیک بیش از هر چیز کفش و لباس به دیگر نقاط دنیا صادر می‌شود. باقی کشورهای کوچک این منطقه هم بیش از هر چیز وابسته به صادراتی مانند شکر، پوشاک، مشتقات نفتی، موز و قهوه هستند.


آمریکای جنوبی
از کشورهای شمال قاره آمریکای جنوبی که شروع به جست و جو بکنید، در شمال غرب و در همجواری اقیانوس، کشورها بیشتر وابسته به نفت هستند. صادرات کشورهای ونزوئلا، اکوادور و کلمبیا در این منطقه مشتقات نفتی است. اندکی به سمت شرق، از کشور گویان شکر صادر می‌شود و سورینام بابت صادرات آلومینیوم بیشترین درآمد را به دست می‌آورد. گویان فرانسه هم ازجمله کشورهایی است که تجهیزات حمل‌ونقل تولید می‌کند، اما برزیل، بزرگ‌ترین کشور منطقه آمریکای جنوبی به‌رغم آنچه تصور می‌شود، بابت محصولات معدنی و شکر و قهوه درآمد ندارد. این کشور بیش از هرچیز به صادرات تجهیزات حمل‌ونقل شهرت دارد. پرو، بزرگ‌ترین صادرکننده مس در جهان است. ایران بلافاصله بعد از این کشور دومین صادرکننده مس در دنیا است.
بنابراین طبیعی است که بیشترین حجم صادرات کشور پرو، مس باشد. از بولیوی، کشوری در حاشیه اقیانوس هم گاز طبیعی بیش از هر چیز به جهان صادر می‌شود. در جنوبیترین نقاط آمریکای جنوبی، از آرژانین و پاراگوئه بیش از هرچیز، دانه‌های سویا به دنیا صادر می‌شود و در نهایت اوروگوئه بیشترین میزان درآمدها را از صدرات گوشت به دنیا به دست می‌آورد.


خاورمیانه و آسیای مرکزی
احتمالا تکرار مکررات است، اما در نقشه‌ای که برای این منظور تدارک دیده شده است، مهم‌ترین کالایی که از ایران به سایر نقاط دنیا صادر می‌شود، مشتقات نفتی است.
در همسایگی ایران، مهم‌ترین صادرات افغانستان به دنیا، تریاک است. تریاک چیزی است که این کشور از اساس در جهان به آن معروف است. اندکی رو به شرق، از ترکمنستان نفت‌خام به دنیا صادر می‌شود و از ازبکستان، حامل‌های انرژی. تاجیکستان و قرقیزستان منابع خوبی برای برخی فلزها هستند.
از تاجیکستان آلومینیوم و از قرقیزستان طلا به سایر نقاط دنیا صادر می‌شود. مهم‌ترین قلم صادراتی کشور آذربایجان، نفت و گاز است و از گرجستان، وسایط نقلیه بیشترین حجم صادرات به بقیه نقاط دنیا را تشکیل می‌دهند. اما در غرب ایران، بیش از هر چیز نفت خام و مشتقات نفتی به دنیا صادر می‌شود هرچند ترکیه در این میان استثنا است. در این کشور پوشاک و مواد غذایی مهم‌ترین اقلام صادراتی را به خود اختصاص می‌دهند. از عراق و کویت، نفت بیش از هرچیز به دنیا صادر می‌شود.
کمی آن سوتر در عربستان مهم‌ترین قلم صادراتی، نفت خام است. از سوریه هم نفت به دنیا صادر می‌شود. در عمان و یمن هم به سیاق دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه نفت مهم‌ترین قلم صادراتی است. احتمالا دیگر استثناها در این منطقه لبنان و اردن هستند. بیشترین حجم صادرات لبنان، جواهرات و بیشترین درآمد اردن از صادرات بابت فروش پوشاک است.
آسیا
همه چیز زیر نگین چین است، اما به هرحال دیگر کشورهای این قاره هم سهم خودشان را از صادرات جهانی دارند. در آسیا، هندوستان مهم‌ترین درآمدهای صادراتی را از سنگ‌های قیمتی به دست می‌آورد و پاکستانی‌ها بیش از هر چیز پارچه به دنیا صادر می‌کنند. مهم‌ترین کالایی که کشور نپال بابت آن درآمد دارد، لباس است. در بوتان صادرات سیمان بیشترین حجم درآمدها را به خود اختصاص داده است. مهم‌ترین قلم صادراتی کشور بنگلادش هم پوشاک است. از برمه بیش از هر چیز محصولات چوبی به بازارهای دنیا راه دارد و از تایلند بیش از هر چیز قطعات کامپیوتر به دنیا صادر می‌شود. از لائوس، چوب و از ویتنام، لباس مهم‌ترین کالاهایی هستند که پول وارد این کشورها می‌کنند. بیشترین صادرات کامبوج، کفش و لباس است. چین وسایط نقلیه و تجهیزات الکتریکی به دنیا صادر می‌کند و از مغولستان مس به دنیا صادر می‌شود. از ژاپن وسایط نقلیه، از کره‌شمالی مواد معدنی و از کره‌جنوبی، نیمه هادی‌ها به دنیا صادر می‌شوند. در شمالی‌ترین بخش آسیا، از روسیه نفت و مشتقات نفتی وارد بازارهای جهانی می‌شود و در جنوب آسیا و در اقیانوسیه و استرالیا، کشور استرالیا بیشترین درآمدها را از صادرات زغال سنگ به دست می‌آورد.