کسی نگران مسیر مترو نباشد
دنیای اقتصاد: استاندار اصفهان گفت: کسی نگران مسیر مترو و میدان امام(ره) نباشد ما کار را شروع کرده و جلو می‌بریم و طی دو ماه آینده معلوم می شود که آیا از زیر میدان امام(ره) عبور می‌کند یا خیر اینکه مدام رسانه‌ها به عبور یا عدم عبور می‌پردازند به اصل پروژه لطمه می خورد و پروژه را بی جهت متوقف می‌کند. این نیازمند کار کارشناسی و نه رسانه‌ای است.

رسول زرگرپور، در آیین افتتاح فاز یک خط یک و کلنگ زنی خط دو مترو اصفهان اظهار کرد: چهار طرح عمده کاهش آلودگی هوای اصفهان سال‌ها بود در کشوی میز مدیران اصفهانی خاک می‌خورد که با ورود من به استانداری همه این طرح‌ها به روی میز آمد. دو دانشگاه اصفهان و صنعتی روی آن کار کردند و یک طرح جامع از آن بیرون آمد که می گوید 70 درصد آلودگی اصفهان مربوط به حمل و نقل و 30 درصد کارخانجات و صنایع است. وی با بیان اینکه آلودگی هوا نه تنها اصفهان بلکه هفت فرمانداری را درگیر می‌کرد و چیزی نزدیک به سه میلیون نفر را تحت تاثیر می‌گذاشت، افزود: آلودگی هوا تا سه نسل بعد ما را درگیر می‌کند پس به همین دلیل 38 اقدام برای کاهش آلودگی انجام شد و 25 دستگاه استان درگیر شدند و بیش از 60 درصد وظایف نیز متوجه شهرداری اصفهان شد.

استاندار اصفهان با اشاره به علل کندی متروی اصفهان ، گفت: نبود یک فرد مسلط و قوی بر سر کار، درگیری مداوم شهرداری و میراث فرهنگی و نبود واگن و مسائل اقتصادی علل کندی اجرای متروی اصفهان بود از این رو قرار شد مسائل میراث فرهنگی با محوریت استاندار جلو برود و تاکنون نیز مشکلی در این زمینه پیش نیامده است.

زرگرپور با اشاره به اینکه ما در سه شیفت و همه روز کار می‌کنیم تا جبران مافات کنیم و هیچ بهانه‌‌ای هم در این زمینه نداریم چراکه اولویت شهردار و شورای شهر هم مترو است و استانداری هم به شدت در این زمینه کار خواهد کرد چراکه شورای شهر هم با تصویب 1000 میلیارد تومان برای خط دو عزم خود را جزم کرده است. وی به خط دو متروی اصفهان اشاره کرد و گفت: کسی نگران میدان امام(ره) نباشد ما کار را شروع کرده و جلو می‌بریم و طی دو ماه آینده معلوم می‌شود که آیا از زیر میدان امام(ره) عبور می کند یا خیر اینکه مدام رسانه‌ها به عبور یا عدم عبور می‌پردازند به اصل پروژه لطمه خورده و پروژه را بی جهت متوقف می‌کند و این نیازمند کار کارشناسی و نه رسانه‌ای است.

استاندار اصفهان خطاب به رسانه‌ها خاطرنشان کرد: شما رسانه‌ها به جای پرداختن به حاشیه‌های اصفهان به اصل متن‌ها بپردازید و حاشیه را به متن نیاورید بلکه در اجرای پروژه ها به خصوص مترو کمک کنید.
در ادامه این مراسم، شهردار اصفهان گفت: اصفهان اولین شهری است که در آن سیستم حمل و نقل ایجاد شد و اولین شهری بود که توسعه ریلی برای آن در نظر گرفته شد، اما متاسفانه به دلایل متعددی این طرح عقب مانده است.
سیدمهدی جمالی نژاد اظهار کرد: اصفهان مهد پرورش ادیبان و دانشمندان و بزرگانی چون شیخ بهایی ، صاحب بن عباد و همچون ظریف وزیر امور خارجه کشور بوده است و اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی بوده و هست.

وی با اشاره به اینکه تلاش کرده ایم که اصفهان را در زمره شهرهای خلاق جهان قرار دهیم، افزود: 160 رشته از صنایع دستی جهان متعلق به اصفهان است از این رو اولین شهر کشور از نظر تعداد و تنوع در رشته های صنایع دستی است.
شهردار اصفهان با بیان اینکه سکه اصفهان یک سکه دو رو است، ادامه داد: یک طرف سکه آن ویژگی‌ها و شایستگی هاست و روی دوم ظلم‌ها و محرومیت‌هایی است که به آن شده است . کلان شهرها با مشکلاتی از جمله آشفتگی‌ها، تغییر کاربری‌های فضای سبز و افزایش نرخ مهاجرت مواجه هستند ،کلان‌شهرها متاسفانه امروز موجوداتی هستند که سرهای بزرگ اما تنهای نحیفی دارند این بیماری دامن همه کلان‌شهرها به خصوص اصفهان را فرا گرفته است.

وی با انتقاد از اصفهان ستیزی که در دولتمردان تهران نشین وجود دارد، گفت: بیشترین تعداد شهر با ۱۰۷ شهر در استان اصفهان وجود دارد و ۱۸۳۳ روستا نیز در این استان قرار دارد. این عظمت اصفهان را نمایش می‌دهد و عمق کاری که باید برای یک چنین استانی انجام بشود، اما این اصفهان ستیزی‌ها کار را متوقف می‌کند.
شهردار اصفهان با بیان اینکه متوسط آمار تلفات جاده ای 1200 نفر تا 1300 در استان است و در شهر اصفهان این آمار به 250 نفر می‌رسد، تصریح کرد: این اتفاق اصلا خوشایند نیست چراکه وقتی یک هواپیما سقوط می‌کند تا مدت‌ها مردم جهان در سوگ هستند بعد فکر کنید که در اصفهان هر ماه یک فوکر 100 به زمین می‌خورد.

جمالی نژاد تاکید کرد: اصفهان اولین شهری است که در آن سیستم حمل و نقل ایجاد شد و اولین شهری بود که توسعه ریلی برای آن در نظر گرفته شد، اما متاسفانه به دلایل متعددی این طرح عقب مانده است اگر این طرح انجام شود کاهش بار ترافیکی به خصوص در ورودی‌های شهر ایجاد می‌شود همچنین توزیع متوازن ترافیک به وجود می‌آید.

وی با اشاره به اینکه حداقل نیاز کلان‌شهر اصفهان به 100 کیلومتر خط ریلی است تا بتوانیم 30 درصد حمل و نقل عمومی را به مترو اختصاص دهیم، اظهارکرد: توسعه خطوط ریلی برای اصفهان امری واجب است و نقش حمایتی دولت در این زمینه بسیار موثر است.
شهردار اصفهان با بیان اینکه یک سونامی طرح های عمرانی را در اصفهان ایجاد می کنیم، افزود: در پروژه مترو واقعا گاهی زورمان نمی‌رسد و دولت هم به تمام شهرها در سفرهای استانی تخصیص ۱۰۰ درصدی مترو را داده ولی در اصفهان اینکار را نکرده است.
جمالی نژاد با اشاره به اینکه یک سوم کابینه آقای روحانی اصفهانی هستند، خاطرنشان کرد: من از افراد اصفهانی کابینه استدعا دارم موضوعات اصفهان را دنبال کنند و به دنبال 600 میلیون دلار فاینانس خط دو که آقای رییس جمهور برای اصفهان مصوب کرده‌‌اند، باشند. اگر کابینه به مشکلات اصفهان توجه کند محدودیت‌های اصفهان به حداقل می‌رسد.

همچنین در این مراسم مدیرعامل شرکت قطار شهری اصفهان و حومه اظهار کرد: قول می دهم با همت عالی مدیریت استان،معاونان و شورای شهر به طور شبانه روزی عملیات مترو را اجرایی کنیم، چرا که اگر این اتحاد باشد خطوط دیگر اصفهان 14 سال طول نمی کشد و تا سال 1400عمده ی خطوط به سرانجام می‌رسد.

جواد شعرباف با بیان این که خط یک مترو ازایستگاه پاسداران تا ایستگاه شهدا تکمیل شده است بیان کرد: سال آینده تا ایستگاه تختی تکمیل می شود و در سال96 شاهد راه اندازی خط یک از شهرک قدس در خیابان امام خمینی(ره) تا خیابان صفه خواهیم بود.
وی با اشاره به این که درسفر ریاست جمهوری ۶۰۰میلیون دلارفاینانس برای خط دوم تصویب شده است، عنوان کرد: لازم است فاینانس اروپایی باشد به همین دلیل ما ازدکتر ظریف که ازبزرگان دولت یازدهم و از نخبگان سیاسی و فعال درعرصه جهانی هستند درخواست داریم که این موضوع را پیگیری نمایند تا عملیاتی شود.