همه چیز درباره نمایشگرهای انعطاف‌پذیر
رشد تکنولوژی آنقدر سریع است که هر روز باید منتظر ورود گجت‌ها و محصولاتی جدید با قابلیت‌های متفاوت باشیم. در عرصه نمایشگرها بعد از کیفیت که در سال‌های اخیر ارتقای قابل‌توجهی پیدا کرده، شیوه تعامل کاربران با آنها همیشه مورد توجه بوده است. درست به همین دلیل هم هست که صفحه نمایش‌های لمسی خیلی زود در بازار طرفداران زیادی پیدا کردند و همچنان هم پرطرفدارند. حالا نوبت نمایشگرهای انعطاف‌پذیر و منعطف است که این بازار را در اختیار بگیرند. در واقع در اینجا منظور از نمایشگرهای انعطاف‌پذیر، صفحه‌ نمایش‌های خمیده یا دارای انحنا نیست که به سختی یک صفحه‌ نمایش عادی هستند، بلکه منظور صفحه ‌نمایش‌های دیجیتالی هستند که از نظر انعطاف‌‌پذیری بتوانند با کاغذ رقابت کنند. این صفحه‌ نمایش‌های تا شدنی در واقع بخشی از آینده خواهند بود.
درست است که صفحات هولوگرام تاثیرگذارتر و پیشرفته‌تر به نظر می‌رسند، اما این صفحات احتمالا به این زودی‌ها به سطح قابل قبولی نخواهند رسید. اگر واقع‌نگر باشیم، صفحه ‌نمایش‌های منعطف همان انقلاب بزرگ بعدی در صنعت و تکنولوژی
خواهند بود.
از نظر تئوری در تکنولوژی اصلی صفحه ‌نمایش، تفاوت چندانی بین صفحات سخت و منعطف وجود ندارد. در نهایت مساله‌ اصلی این است که بتوان به‌وسیله این صفحات به تولید نور رنگی پرداخت. چالش اصلی اما در این میان، حفظ عملکرد صفحه‌ نمایش تحت فشار خم شدن است. بسیاری از تکنولوژی‌های موجود صفحات نمایش برای این نوع از کاربردها مناسب نیستند. برای نمونه، LCDها الزاما به یک صفحه ثابت تخت برای تولید نور زمینه نیاز داشته و LEDها هم برای تولید نور در حالت خم شدن، تا شدن یا لوله شدن بسیار بزرگ هستند.
در این میان اما، تکنولوژی OLED به‌عنوان استاندارد فعلی نمایشگرهای منعطف شناخته می‌شود.
تنها یک مولکول اکسیژن یا رطوبت می‌تواند صفحه‌ نمایش را به کلی از کار بیندازد، بنابراین نیاز به ایزوله‌سازی و محفوظ کردن نمایشگر که در تکنولوژی OLED شاهدش هستیم بسیار حائز اهمیت است. نقطه ضعف موجود در تکنولوژی OLED همین مساله است که این نمایشگرها در برخورد مستقیم با رطوبت یا اکسیژن به کلی از بین می‌روند. این مشکل البته می‌تواند به کمک یک پوشش عایق هوا حل شود که در نمایشگرهای تخت کار بسیار ساده‌ای است؛ اما زمانی که صحبت از قابلیت انعطاف به میان بیاید، بسیار دشوار و پیچیده خواهد شد.
همچنین این مساله با در نظر گرفتن هزینه‌ تولید و تلاش برای پایین نگاه داشتن آن برای ارائه‌ محصولی قابل فروش در بازارها با پیچیدگی‌های جدیدی مواجه می‌شود؛ البته بد نیست بدانید که شرکتی به نام Kateeva به توسعه یک شیوه عایق‌‌بندی جدید پرداخته است که می‌تواند هزینه تولید صفحات نمایش منعطف OLED را تا نصف قیمت فعلی کاهش دهد.
دوام بالاتر و سازگاری بیشتر
مزیت اساسی صفحه ‌نمایش‌های منعطف چیزی است که صفحات نمایش سنتی از عهده آن بر‌نمی‌آیند؛ یعنی خم شدن. همین حقیقت به‌تنهایی حکایت از تاثیر عظیم این صفحه‌ نمایش‌ها روی دستگاه‌های آینده دارد. اگر همه چیز طبق محاسبات پیش برود، دیگر هیچ‌ وقت لازم نیست نگران شکستن صفحه‌ نمایش دستگاه خودمان باشیم.
نتیجه‌گیری منطقی این است که صفحه ‌نمایش‌های منعطف راه را برای دستیابی به دستگاه‌های منعطف و تا شدنی هموار خواهند کرد. شما هم احتمالا از دست گوشی‌های سفت و سختی که به جیب فشار می‌آورند خسته شده‌اید. بنابراین احتمالا بارها به این فکر کرده‌اید که کاش این دستگاه‌ها به سادگی با حالت پاها و در جیب‌ منطبق می‌شدند. حتی شاید بتوان یک تلویزیون را در نظر گرفت که بتواند برای پر کردن گوشه اتاق اندکی پیچ بخورد و فضای کمتری اشغال کند. با در نظر گرفتن این موارد و صدها مورد استفاده دیگر، مسلما موافقید که صفحه‌ نمایش‌های منعطف می‌توانند آینده را از آن خود کنند.
تبلت‌های قابل حمل یا طومارهای دیجیتال
تبلت‌ها و لپ‌‌تاپ‌ها همیشه فضای معینی را اشغال می‌کنند. این روزها نمونه‌های نازک‌تر و کوچک‌تر کاملا در بازار مورد توجه بوده و نظر اغلب کاربران را به خود جلب کرده‌اند؛ اما تا حالا کسی این موضوع را با چالش مواجه نکرده که ما همچنان دستگاه‌هایی را قابل حمل می‌نامیم که بسیار بزرگ و جاگیر هستند.
اگرچه این دستگاه‌ها برای زمانی که نیاز به تغییر مکان برای ادامه کار داشته باشید کاملا مناسب هستند، اما این دستگاه‌ها در فضای محدود و همچنین موقع حرکت چندان جمع و جور و مناسب به نظر نخواهند رسید.
با ورود صفحه ‌نمایش‌های منعطف و قابل تا شدن و لوله شدن، دستگاه‌های دیجیتال می‌توانند تداعی‌کننده نامه‌ها و طومارهای دوران باستان باشند و نیاز به فضای ثابت و زیاد را به مساله‌ای تاریخی تبدیل کنند. اگر پیش آمده باشد که برای یک بار از یک لپ ‌تاپ در محیطی شلوغ مانند اتوبوس یا هواپیما استفاده کرده باشید، حتما از سطح آزار دهنده بودن این موضوع آگاهی دارید. حالا تصور کنید که بتوانیم سایز صفحه‌ نمایش را بر اساس نیاز خود با تا کردن و کشیدن تنظیم کنیم.
ایجاد انعطاف برای ابزارهای پوشیدنی
یکی دیگر از تکنولوژی‌هایی که امروزه بازار داغی دارد، ابزارهای پوشیدنی است؛ دستگاه‌هایی که شخص آنها را پوشیده و بسته به نوع آن به برطرف کردن مجموعه‌ای از نیازهای دیجیتال می‌پردازد. درست مانند سایر تکنولوژی‌ها، ابزارهای پوشیدنی با محدودیت بزرگی به دلیل ساختار غیرقابل انعطاف صفحه ‌نمایش‌ها روبه‌رو‌ بوده‌اند که گاهی موجب کاهش سطح توانایی‌ها و کاربردهای این دستگاه‌ها هم شده است.
بحث مهم دیگری که این روزها و طی سال گذشته تا حالا در دنیای موبایل با توجه بسیاری مواجه است، مربوط به دستگاه‌های پوشیدنی مانند ساعت‌ها و عینک‌ها می‌شوند که با موبایل هوشمند کاربر ارتباط برقرار می‌کند. اگر شرکت‌های بزرگی مانند ال‌جی و سامسونگ موفق شوند تکنولوژی صفحه ‌نمایش‌های منعطف را به گونه‌ای صحیح پیاده‌‌سازی کنند، کمک بزرگی به این حوزه از دستگاه‌ها خواهد شد. تقریبا همه معتقدند که همه ما در چند سال آینده از این صفحه ‌نمایش‌های کوچک روی بدن خود بهره خواهیم برد و چه بهتر که این صفحه‌ نمایش‌ها از قالب محدود خود خارج شوند.
عده‌ای معتقدند که تکنولوژی ابزارهای پوشیدنی چیزی جز یک تب و تاب زودگذر نیست؛ اما در این میان تعدادی نمونه‌ کاملا کاربردی هم وجود دارد که پا را از این فرض و احتمالات فراتر گذاشته‌اند.
برای نمونه تنها این مورد را در نظر بگیرید که دستگاهی با صفحه ‌نمایش منعطف برای نمایش وضعیت‌های حیاتی یک بیمار روی مچ دست او بسته شود.
حتی نمونه‌های عمومی‌تر مانند ساعت‌های هوشمند که تمامی تولیدکنندگان بزرگ وارد روند تولید و عرضه آنها شده‌اند، مسلما بسیار جدی‌تر و کاربردی‌تر خواهند بود، اگر از قالب محدود خود خارج شده و با روند توسعه‌ ساده‌تری مواجه باشند.
امکان ادغام با سطوح غیرمتعارف
بزرگ‌ترین تغییر به خصوص از نظر ظاهری مسلما توان ادغام صفحه ‌نمایش‌های منعطف با ساختارها و سطوحی خواهد بود که تا‌کنون به خاطر غیرقابل انعطاف بودن صفحه ‌نمایش‌ها غیرمتعارف و عجیب به نظر می‌رسیدند، البته این مورد در صورتی که شاهد زیاده‌‌روی شرکت‌ها در ایجاد شکل و ساختارهای عجیب و غریب بسیاری باشیم می‌تواند کاملا آزار‌دهنده شود. حتی تصور استفاده از این صفحه ‌نمایش‌ها به منظور گسترش حوزه‌های تبلیغاتی و بازاریابی خود کاملا باعث تردید است.
با این وجود همچنان بسیاری ازکاربردهای احتمالی چنین صفحاتی جذاب و جالب توجه هستند.
به هر محصول یا دستگاه غیر مسطح فکر کنید و تصور کنید که چگونه خواهد شد اگر ناگهان شاهد استفاده از یک صفحه ‌نمایش روی آن باشیم. ماوس کامپیوتر، لامپ‌ها، کفش‌ها، ابزارهای موسیقی، فرمان خودرو، دستگیره در، یا حتی قوطی کنسروها همگی این موارد با تصور یک صفحه‌ نمایش روی آنها می‌توانند محصولاتی احتمالی برای دنیای آینده باشند. نیازی نیست ذهن خود را در مرحله اول درگیر تحلیل کاربردی یا بی‌‌معنا بودن این ایده‌ها کنید؛ چنین اقدامی در همان مرحله اول باعث کشته شدن و از بین رفتن خلاقیت در ذهن شما خواهد شد.صرف‌نظر از این حقیقت که بسیاری از این ایده‌ها در حال حاضر عجیب به نظر می‌رسند، تنها نیاز به یک نوآوری خلاقانه خواهد بود تا متوجه شویم تا چه حد صفحه ‌نمایش‌های منعطف می‌توانند کاربردی و با ارزش باشند.
با این اوصاف بهتر است منتظر باز شدن درها به دنیایی جدید سرشار از ایده‌های جدید و خاص باشیم که تا حالا قابلیت عملیاتی نداشته و سرانجام با ورود صفحه ‌نمایش‌های منعطف ناگهان ممکن شده‌اند.