شبح جنگ در شبه‌جزیره کره به پرواز درآمده است. حالا کره‌جنوبی هم به سمت تسلیحاتی شدن پیش می‌رود. در حالی که روسیه قطعنامه آمریکا علیه کره‌شمالی را وتو می‌کند، ابهامات درباره این منطقه افزایش پیدا می‌کند. برخی کارشناسان بر این باورند که این منطقه با سرعت هر چه تمام‌تر فاز تنش لفظی را پشت‌سر گذاشته و به سمت فاز جنگی پیش می‌رود. این در حالی است که برخی دیگر می‌گویند احتمال دارد آمریکا ناچار از اعمال سیاست‌های پیشین باشد و در نهایت تحریم‌های پیونگ‌یانگ را بیشتر و بیشتر کند.

در حال حاضر با آزمایش موشکی که ادعا می‌شود قاره‌پیما است یک دوقطبی جدید شکل گرفته است. کشورهای غربی خواهان تحت فشار قرار دادن کره‌شمالی هستند اما روسیه و چین مخالف این موضوع هستند. به گزارش رویترز روسیه با اعتراض به پیش‌نویس قطعنامه آمریکا علیه کره‌شمالی در شورای امنیت، با اعلام اینکه موشک اخیر پرتاب شده از سوی پیونگ‌یانگ موشک بالستیک قاره‌پیما نبوده است، آن را رد کرد. این وتو مورد خوشایند کشورهای غربی نبوده و ممکن است همان‌گونه که آمریکا پیش‌تر نیز هشدار داده بود یکجانبه درباره کره‌شمالی تصمیم‌گیری کند. با وجود این مسکو اعلام کرده است که باید اصلاحاتی در قطعنامه علیه کره‌شمالی صورت گیرد. هنوز مشخص نیست مذاکرات با روسیه برای دستیابی به توافق درباره پیش‌نویس این قطعنامه که به شورای امنیت ارائه شد ادامه دارد یا نه. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرده بود که در روزهای آینده قطعنامه جدیدی علیه کره‌شمالی تصویب خواهد شد. مسکو بر این باور است که کره‌شمالی یک موشک بالستیک میان‌برد پرتاب کرده است. این در حالی است که کارشناسان آمریکایی مدعی‌اند با این موشک آمریکا در تیررس پیونگ‌یانگ قرار خواهد گرفت. مضاف بر اینکه خود کره‌شمالی نیز مدعی است که این موشک از نوع قاره‌پیما بوده است.

با وجود این هیات روسیه در شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد: براساس ارزیابی وزارت دفاع روسیه، ما نمی‌توانیم تایید کنیم که موشک پرتاب شده از سوی کره‌شمالی موشک بالستیک بین قاره‌ای است بر همین اساس در موقعیتی نیستیم که پیش‌نویس ارائه شده را تایید کنیم، اجماع درباره این پیش‌نویس وجود ندارد. کره‌شمالی اما اعلام کرد اولین موشک بالستیک قاره‌پیمای خود را با موفقیت آزمایش کرده است. پیونگ‌یانگ مدعی شده موشک مذکور طی ۳۹ دقیقه پرواز نزدیک به هزار کیلومتر مسافت طی کرده و با موفقیت به هدفی در دریای ژاپن برخورد کرده است. آمریکا نیز تایید کرد که موشک قاره‌پیما بوده است. در پی آن آمریکا و کره‌جنوبی موشک‌های بالستیکی در سواحل کره شلیک کردند. در این‌باره دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در ورشو تاکید کرد، با هرگونه تهدید از جانب کره‌‌شمالی با قدرت برخورد خواهد کرد و کشورهای جهان باید به پیونگ‌یانگ نشان دهند که برنامه‌های موشکی و هسته‌ای‌اش پیامدهایی به‌دنبال خواهد داشت. او افزود: آمریکا در قبال کره‌شمالی اقدامات بسیار جدی‌ای درنظر دارد. او در یکی از نخستین توییت‌های خود هم اشاره کرده بود که ممکن است آمریکا اقدام یکجانبه علیه پیونگ‌یانگ صورت دهد.

پیش‌نمایش جنگی

هر چند آمریکا بارها جنگنده‌های خود را بر فراز شبه‌جزیره کره به پرواز درآورده اما این‌بار جنگنده‌های راهبردی آمریکا با فاصله اندکی از آزمایش مانور قدرت انجام دادند. آسوشیتدپرس در این‌باره گزارش داد: بمب‌افکن‌های استراتژیک آمریکا بار دیگر بر فراز شبه‌جزیره‌کره به پرواز درآمدند و این بار حتی از روی منطقه غیرنظامی شده میان دو کره نیز عبور کردند؛ اقدامی که در واقع واکنشی به آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی است.ارتش آمریکا این ماموریت را که با مشارکت جنگنده‌های کره‌جنوبی و ژاپن انجام شد، «یک نمایش دفاعی ازسوی نیروهای هم‌پیمان و اتحاد میان سه متحد» اعلام و تاکید کرد، این ماموریت تمرینی نشان‌دهنده تعهد آمریکا در قبال متحدانش است. ژنرال ترنس اوشائونسلی، فرمانده نیروی هوایی پاسیفیک آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: اقدامات کره‌شمالی تهدیدی برای متحدان، شرکای ما و همچنین آمریکا است. اجازه دهید واضح‌تر سخن بگویم؛ ما توانایی کافی را برای مقابله با این تهدیدها داریم و می‌توانیم از متحدانمان دفاع کنیم. بمب‌افکن‌های B-۱B Lancer نیروی هوایی آمریکا از پایگاه هوایی اندرسن در جزیره گوآم در این ماموریت ۱۰ ساعته تمرینی در کنار جنگنده‌های ژاپن و کره‌جنوبی بر فراز شبه‌جزیره ‌کره به پرواز در آمدند. توماس برگسون، معاون فرماندهی نیروهای آمریکایی در کره‌جنوبی گفت: استفاده از بمب‌افکن‌های آمریکایی و جنگنده‌های کره‌جنوبی تنها بخشی از گزینه‌های ما برای مقابله با اقدامات کره‌شمالی هستند.

در بازگشت به پایگاه آمریکا در جزیره گوآم، جنگنده‌های اف-۲ ژاپن این دو بمب‌افکن آمریکایی را بر فراز دریای چین شرقی همراهی کردند. جری مارتینز، فرماندهی نیروهای آمریکایی در ژاپن نیز گفت: ائتلاف نظامی میان آمریکا و ژاپن و همکاری میان ارتش دو کشور از هر زمان دیگری قوی‌تر است. ما به تمرین با متحدان ژاپنی خود برای تضمین آمادگی در برابر هر حمله‌ای ادامه می‌دهیم. همزمان با این اظهارات، از سوی جناح دیپلماتیک آمریکا نیز صدای جنگ شنیده می‌شود. در این‌باره به گفته رکس تیلرسون، ‌وزیر امور خارجه آمریکا اگر آنچه وی «کمپین فشار صلح‌آمیز» آمریکا علیه کره‌شمالی به منظور مهار برنامه‌های هسته‌ای و موشکی پیونگ‌یانگ خواند به شکست انجامد دیگر گزینه‌های خوب چندانی در قبال کره‌شمالی وجود ندارد. تیلرسون در پی دیدار دونالد ترامپ با ولادیمیر پوتین، روسای‌جمهور آمریکا و روسیه در حاشیه نشست گروه ۲۰ در شهر هامبورگ آلمان به خبرنگاران گفت: ما هنوز امید خود را (در قبال مساله کره‌شمالی) از دست نداده‌ایم. وی خاطرنشان کرد: رویکرد آمریکا در افزایش فشار علیه کره‌شمالی از طریق تحریم‌ها نیازمند شکیبایی است.تیلرسون تاکید کرد: من آن را کمپین «فشار صلح‌آمیز» می‌خوانم. این کمپینی است که قرار است ما را به یک راه‌حل صلح‌آمیز برساند چون اگر این کمپین شکست بخورد دیگر ما گزینه‌های خوب چندانی نخواهیم داشت. این کمپینی است که نیازمند افزایش حساب‌شده فشار است تا به حکومت کره‌شمالی اجازه پاسخ به این فشار را بدهیم و برای اتفاق افتادن این امور نیاز به کمی زمان داریم. این در حالی است که آمریکا از اعمال فشار علیه کره‌شمالی با همکاری چین و روسیه ناامید شده است، زیرا روسیه قطعنامه آمریکایی را به‌تازگی وتو کرده است. در این شرایط واشنگتن هشدار داده آماده اعمال زور در صورت لزوم متوقف کردن برنامه‌های تسلیحاتی کره‌شمالی است.

تیلرسون گفت: پوتین و ترامپ دیدگاه‌های متفاوتی درباره چگونگی تعامل با کره‌شمالی داشتند اما واشنگتن همچنان مسکو را برای کمک به مساله کره‌شمالی تحت فشار قرار خواهد داد. وی افزود: ما قرار است محاسباتمان را ادامه دهیم و از آنها بخواهیم که اقدامات بیشتری انجام دهند. روسیه قطعا با کره‌شمالی فعالیت اقتصادی دارد. همچنین وزیر امور خارجه آمریکا گفت: پاسخ‌های چین به درخواست آمریکا به منظور افزایش فشار بر کره‌شمالی ناپایدار بوده است. چین اقدامات چشمگیری را اتخاذ کرده اما من فکر می‌کنم که به دلایل مختلف آنها اقداماتشان را متوقف کردند و دیگر اقدامات بیشتری انجام نمی‌دهند. او با اشاره به تصمیم اخیر آمریکا برای تحریم یکجانبه دو فرد و یک شرکت چینی و متهم کردن یک بانک چینی دیگر به پولشویی گفت: ما به شکل مداوم و با صراحت به چین اعلام کرده‌ایم که ترجیح می‌دهیم آنها خودشان علیه کره‌شمالی دست به اقدام بزنند و هنوز هم از آنها می‌خواهیم که چنین کاری کنند. تیلرسون گفت: پیشنهاد مشترک اخیر روسیه و چین برای معلق کردن رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره‌‌جنوبی در ازای متوقف کردن آزمایش‌های تسلیحاتی کره‌شمالی غیرقابل پذیرش است چون برنامه‌های کره‌شمالی را در یک سطح قابلیتی بسیار بالا معلق می‌کند. او ادامه داد: ما از کره‌شمالی می‌خواهیم حاضر به آمدن به پای میز مذاکره باشند و این درک را داشته باشند که این مذاکرات قرار است مشخص کند چطور ما به آنها برای اتخاذ تصمیم توقف و برچیدن برنامه‌های هسته‌ای‌شان کمک می‌کنیم. این چیزی است که ما می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم. ما نمی‌خواهیم درباره این صحبت کنیم که چطور شما را در جایی که امروز در آن هستید متوقف کنیم.

انگلیس هم به کمپین اقدام نظامی پیوست

در میان ارکستر جنگ‌طلبانه مقامات آمریکایی، انگلیسی‌ها نیز همصدا شده‌اند. هر چند مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس گفته است که هنوز تا در نظر گرفتن گزینه‌های نظامی علیه کره‌شمالی «فاصله‌ای زیاد» دارند اما گفته است برای هر اقدامی در کنار آمریکا قرار خواهد گرفت.رویترز در این‌باره گزارش داد: مایکل فالون، بعد از دیدار با جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا و در یک سخنرانی در اندیشکده‌ای در واشنگتن، در پاسخ به اینکه آیا کشورهای همپیمان در ناتو از آمریکا در بازدارندگی در برابر برنامه تسلیحاتی کره‌شمالی حمایت خواهند کرد، گفت: در درجه اول ما هنوز فاصله‌ای طولانی با بررسی گزینه‌های نظامی درباره کره‌شمالی داریم. وی با اشاره به تقویت اجرای تحریم‌ها علیه کره‌شمالی گفت: این تهدید تنها علیه کشور آمریکا نیست و نباید هم انتظار داشت که فقط آمریکا با اتکا به خودش با این تهدید مواجه شود. این یک تهدید علیه جامعه بین‌المللی است. این در حالی است که جیمز ماتیس پیش از دیدار با فالون در پنتاگون به خبرنگاران گفته بود که در حال حاضر اولویت تلاش‌ها برای متوقف کردن برنامه موشکی حکومت کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی متمرکز بر فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک است. ماتیس تصریح کرد: قابلیت‌های پیونگ‌یانگ در زمینه موشک‌های بالستیک لزوما قرار نیست که ما را به جنگ نزدیک‌تر کند. فالون به ماتیس در پنتاگون گفت: خطرات ناشی از کره‌شمالی در حال فزونی است و اقدام تحریک‌آمیز اخیر کره‌شمالی لزوم تحمیل کردن هزینه‌ای بالاتر به این حکومت را نمایان می‌سازد و این مشکلی نیست که تنها برای آمریکا باشد بلکه مشکلی برای همه است.

تاد آزمایش مجدد می‌شود

یکی از راهکارهای ایالات متحده برای مقابله با کره‌شمالی استقرار موشک‌های تاد در کره‌جنوبی است. چین اما با این امر مخالف است و آن را موجب تنش بیشتر در منطقه می‌داند. با وجود این، خبرگزاری رویترز گزارش داد آمریکا قصد دارد طی روزهای آینده آزمایش جدیدی روی سامانه دفاع موشکی تاد خود به عمل آورد. دو مقام آمریکایی گفتند که آمریکا قصد دارد در روزهای آینده سامانه تاد را با یک موشک بالستیک برد متوسط آزمایش کند. با وجود آنکه ادعا شده این آزمایش ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی شده اما با توجه به آزمایش موشکی اخیر کره‌شمالی در ۴ ژوئیه که نگرانی‌ها درباره تهدید موشکی پیونگ‌یانگ را بیشتر از هر زمان دیگری کرده، این آزمایش موشکی آمریکا اهمیت دو چندان پیدا می‌کند. یکی از مقام‌های آمریکایی گفت: قرار است برای نخستین بار سامانه تاد علیه حمله شبیه‌سازی شده با یک موشک بالستیک برد متوسط آزمایش شود. قرار است موشک‌های رهگیر تاد در این آزمایش از آلاسکا شلیک شوند. آمریکا تعدادی موشک رهگیر تاد را در خاک گوآم مستقر کرده که هدف از آن کمک به مقابله با یک حمله موشکی از جانب کشوری نظیر کره‌شمالی است. آژانس دفاع موشکی آمریکا در گفت‌و‌گو با رویترز تایید کرد که قصد دارد «اوایل اوت» اقدام به آزمایش سامانه تاد کند. کریس جانسون، یک سخنگوی این آژانس گفت: در این آزمایش سیستم تاد در منطقه کودیاک در آلاسکا اقدام به تشخیص، رهگیری و درگیر شدن با هدف که یک موشک رهگیر تاد است، خواهد کرد. این آژانس گفت: سامانه تاد از سال ۲۰۰۶ تاکنون ۱۳ بار آزمایش عملیاتی داشته و موفقیت آن صد درصدی بوده است. یک مقام ژاپنی اعلام کرد که کشورش با آمریکا و کره‌جنوبی توافق کرده‌اند که از چین بخواهند نقش بیشتری در جلوگیری از برنامه هسته‌ای کره‌شمالی بر عهده بگیرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، نوریو مارویاما، سخنگوی وزارت‌خارجه ژاپن اعلام کرد: کره‌شمالی اکنون سطح جدیدی از تهدید را برای ژاپن ایجاد کرده است و اقدامات تحریک‌آمیز مشخصی علیه کشورمان و جامعه بین‌المللی انجام می‌دهد. رهبران آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی در دیداری سه‌جانبه در آلمان بر همکاری نزدیک‌تر برای تشویق چین در راستای اتخاذ نقش بزرگ‌تر برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای کره‌شمالی توافق کردند. سخنگوی وزارت خارجه ژاپن با اشاره به دیدار سه جانبه گفت:‌ ما با آمریکا و کره‌جنوبی مباحث بسیار مهمی درباره این مساله و نقش چین داشتیم. او افزود:‌ شینزوآبه نخست‌وزیر کشورمان از تصمیم آمریکا مبنی بر اعمال تحریم بر شرکت‌های چینی که دارای روابط با کره‌شمالی است، قدردانی کرده و دولت ژاپن شرکت‌های چینی را که روابط عمیقی با کره‌شمالی دارد از نزدیک مورد نظارت قرار داده و با مسدود کردن اموال آنها پاسخ مناسب خواهد داد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هرگونه اقدام نظامی علیه کره‌شمالی مورد گفت‌وگو قرار گرفته است، گفت:‌ هنوز گفت‌وگویی درباره این مساله انجام نشده است.روز سه‌شنبه کره‌شمالی رسما از موفقیت خود در آزمایش یک موشک قاره‌پیما خبر داد، چین و روسیه که هر دو مرز مشترک با کره‌شمالی دارند، ضمن غیرقابل‌قبول خواندن این آزمایش نظامی، از پیونگ‌یانگ خواستند فورا برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود را متوقف کند.رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا با محکوم کردن آزمایش موشکی اخیر کره‌شمالی، آن را باعث افزایش تهدیدات علیه واشنگتن توصیف کرد. تیلرسون از کشورهای جهان خواست در برابر پیونگ‌یانگ متحد شده و اقدامی جهانی انجام دهند.وزیر امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن به‌دنبال خلع مسالمت‌آمیز تسلیحات در شبه‌جزیره کره است.