تعداد بازیکنان سودده در فوتبال ایران آن چنان محدود شده است که به آسانی می‌توان تعداد آنها را شمرد. ثبت قراردادهای کوتاه‌مدت یک یا دو ساله حتی با بازیکنان جوان به باشگاه‌ها اجازه کسب سودهای چشمگیر از طریق فروش آنها را نمی‌دهد. حالا دیگر مدت‌هاست که حتی ستاره‌های جوان فوتبال ایران هم با باشگاه‌های خود قراردادهای کوتاه‌مدت می‌بندند. این قراردادها به بازیکنان اجازه می‌دهد هر سال درخواست درآمد بالاتری کنند یا به پیشنهادهای مالی بهتری که هر لحظه ممکن است به دستشان برسد، بیندیشند.
باشگاه‌های سازنده در فوتبال ایران نابود شده‌اند و دیگر نمی‌توان باشگاهی را پیدا کرد که از پرورش بازیکنان جوان، تبدیل آنها به بازیکنان باکیفیت و فروش آنها به تیم‌های متمول روزگار بگذراند. قراردادهای کوتاه‌مدت سود بازار نقل‌و‌انتقالات فوتبال ایران را تماما به حساب بازیکنان و دلالانی که آنها را جهت‌دهی می‌کنند، واریز می‌کند. در فصل گذشته نقل‌و‌انتقالات تعداد محدودی باشگاه را می‌توان یافت که از طریق فروش ستاره‌های خود به کسب سود و تامین بخشی از هزینه‌های خود دست بزنند. داماش، نفت تهران و نساجی از استثناهای این فصل بوده‌اند. اولی با ترانسفر علیرضا جهانبخش به هلند. دومی با فروش یعقوب کریمی به باشگاه رقیب؛ یعنی سپاهان و در نهایت، سومی با فروش ستاره خود، محمد عباس‌زاده به پرسپولیس و فرستادن او به لیگ برتر.

جهانبخش؛ سودده‌ترین بازیکن سال
(سودآوری: تا الان ۸۱۸ میلیون تومان)
علیرضا جهانبخش در سال ۹۰ از آکادمی جوانان باشگاه داماش در تهران به تیم بزرگسالانش در رشت پیوست و دو فصل باشکوه را با این تیم گذراند. هرچند باشگاه داماش حاضر به افشای رقم قرارداد جهانبخش نیست، اما سطح پرداختی داماش برای بازیکنان جوانش در هرفصل به صورت میانگین حدود پنجاه میلیون تومان است و این یعنی او در بهترین حالت صد میلیون در دو سال از داماش پول دریافت کرده است.pic۱
حالا جزئیات قرارداد علیرضا جهانبخش با نایمخن هلند را مرور کنیم. از قبال قرارداد او حدود ۲۲۰ هزار یورو به باشگاه داماش رسید. از این پول فدراسیون فوتبال ۳۰ هزار دلار را دریافت کرد و ۲۰ هزار یورو هم به واسطه این انتقال پرداخت شد. پس از بستن قرارداد جهانبخش به‌دلیل تحریم‌های ارزی پول به حساب شرکت هلدینگ امیر منصور آریا در اروپا ریخته شد و این پول بین دو کارخانه سیمان لوشان و فولاد خوزستان تقسیم شد و پس از حدود یکسال تبدیل شده‌اش به ریال را باشگاه داماش گیلان دریافت کرد. مبلغی دریافتی شد: ۹۱۸ میلیون تومان؛ اما این قرارداد یک فوت کوزه گری هم دارد و آن همان نکته‌ای است که عابدینی آن را در زمان بستن قرارداد مهدوی کیا با بوخوم و‌هامبورگ هم گنجاند و در نتیجه باشگاه پرسپولیس سه بار از قبال مهدوی کیا پول می‌گیرد. بندی در قرارداد جهانبخش وجود دارد که اگر او پس از مدت قراردادش به هر باشگاهی ترانسفر شود بیست درصد این پول باید به داماش برسد. به گفته عابدینی: «مدیر مالی نایمخن مایل بود به جای بیست درصد در آینده، همان موقع بیست درصد به رقم قرارداد اضافه شود اما من چون می‌دانم سال بعد جهانبخش قیمتش یک میلیون دلار هم بیشتر می‌شود مخالفت کردم تا بیست درصد آن پول گنده به ما برسد.» این یعنی باشگاه داماش جدا از بهره بردن از توانایی‌های بالای این بازیکن در دو فصل و سود ۸۱۸ میلیون تومانی از خرید‌و‌فروش او، باید منتظر یک سود خوب بعد از انتقال جهانبخش از نایمخن به باشگاه‌های دیگر باشد. انتقالی که زمزمه‌هایش از همین حالا شنیده می‌شود. باتوجه به رضایت نامه بالای یک میلیون دلاری جهانبخش، این انتقال حداقل ۶۰۰ میلیون تومان دیگر به حساب باشگاه گیلانی واریز خواهد کرد.

یعقوب کریمی و تجربه موفق نفت
(سودآوری: ۵۷۰ میلیون تومان)pic۲
یعقوب کریمی این روزها در اردوی تیم ملی حاضر است. یکی از مستعدترین بازیکنان جوان فوتبال ایران که کار خود را از تیم‌های پایه باشگاه استقلال شروع کرد. کریمی اما در تابستان سال ۹۰ به باشگاه نفت تهران منتقل شد و توانست درخشش خود را از این باشگاه آغاز کند. حضور نادر فریادشیران، کمک مربی تیم نفت در رده‌های پایه استقلال، باعث معرفی این بازیکن مستعد چپ پا به باشگاه نفت شد. نفتی‌ها برای رضایت نامه کریمی مبلغ ۵۰ میلیون تومان به باشگاه استقلال پرداخت کردند. دستمزد او برای اولین فصل حضورش در باشگاه نفت هم ۵۰ میلیون تومان بود. کریمی در همان فصل نخست حضورش در باشگاه نفت درخشید و حتی به تیم ملی هم دعوت شد. این درخشش باشگاه را مجاب کرد که برای فصل دوم دستمزدی ۱۸۰ میلیون تومانی را به ستاره خود بدهد. به این ترتیب او در مجموع دو فصل ۲۸۰ میلیون تومان برای باشگاه نفت خرج برداشت. با این حال کریمی در انتهای فصل دوم حضورش در نفت، به باشگاه سپاهان فروخته شد. سپاهان برای دریافت رضایت نامه کریمی، ۸۵۰ میلیون تومان به نفت داد. به این ترتیب خرید این بازیکن از رده‌های پایه باشگاه استقلال و فروش او به سپاهان سود ۵۷۰ میلیون تومانی را عاید باشگاه زردپوش تهرانی کرد. نفتی‌ها البته تجربیات دیگری در سودآوری از خرید‌و‌فروش بازیکن هم داشته‌اند. آنها ایمان موسوی را با قراردادی آزاد به خدمت گرفتند و به او برای هر فصل حضورش در این باشگاه ۵۰ میلیون تومان دستمزد دادند. بعد از یک و نیم فصل، نفتی‌ها توانستند با سود گرفتن از علاقه استقلال به این مهاجم، موسوی را با سه بازیکن استقلال یعنی امین منوچهری، میثم حسینی و محسن یوسفی معاوضه کنند.

عباس‌زاده و تامین یک چهارم بودجه یک باشگاه
(سودآوری: ۳۵۵ میلیون تومان)pic۳
ستاره روزهای آخر لیگ برای پرسپولیسی‌ها یک بازیکن بی‌سرصدا بود. محمد عباس‌زاده که در هر ۴ بازی آخر فصل برای پرسپولیس گل زد تنها ۸۰ میلیون تومان برای یک فصل دستمزد گرفت و یکی از خریدهای خوب این باشگاه بود. پیش از این اما باشگاه نساجی از خرید‌و‌فروش عباس‌زاده سود جالبی به جیب زد. عباس‌زاده تابستان سال ۹۱ از باشگاه صنعت ساری به نساجی پیوست. قائم‌شهری‌ها برای خرید او ۱۵ میلیون تومان به باشگاه همسایه دادند و به خود عباس‌زاده هم برای هر فصل حضور در این باشگاه ۳۰ میلیون تومان دستمزد تعلق گرفت. عباس‌زاده در همان یک فصل ۱۸ گل برای نساجی زد و با موفقیت او و نساجی درآمدهایی مانند افزایش سهم بلیت‌فروشی به این باشگاه تعلق گرفت. این البته تمام ماجرا نبود. یکسال بعد عباس‌زاده که آقای گل لیگ یک شده بود مورد توجه پرسپولیس قرار گرفت. سرخپوشان تهرانی برای دریافت رضایت نامه این بازیکن ۴۰۰ میلیون تومان به باشگاه شمالی دادند. ۲۰۰ میلیون تومان نقد و ۲۰۰ میلیون تومان البسه و امکانات ورزشی. به این ترتیب عباس‌زاده با یک فصل حضور در نساجی حداقل ۳۵۵ میلیون تومان سود نصیب باشگاه پرطرفدار مازندرانی کرد. مبلغی که تقریبا یک چهارم هزینه‌های این فصل این باشگاه لیگ یکی را پوشش داد.