افزایش مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران پارلمان محلی پایتخت هفته گذشته از آماری جدید مرگ و میر بر اثر آلودگی هوای پایتخت خبر داد. او اعلام کرد: تازه‌ترین آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا که مربوط به سال ۹۲ است که نشان می‌دهد بیش از ۴۴۰۰ نفر در شهر تهران طی یک سال ۹۲ به‌دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند. به تعبیری دیگر در هر ۲۴ ساعت ۱۲ نفر و هر دو ساعت یک نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند. به گفته وی ۸۰ درصد مرگ و میرها در ایران بر اثر عوامل محیطی همچون آلودگی هوا رخ می‌دهد این در حالی است که این نوع از مرگ و میرها در سایر کشورها جهان بین ۱۵ تا ۳۰ درصد است.


به گزارش «دنیای اقتصاد» معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران با اشاره به ادامه روند آلودگی هوای تهران گفت: وضعیت هوای تهران طی چند روز گذشته ناسالم بوده است و به این دلیل که در آستانه هوای سرد و وارونگی هوا هستیم، باید در زمینه حمل‌ونقل و آلودگی هوا مصوبات و برنامه‌هایی را که داشته‌ایم، بررسی کنیم. او ادامه داد: در سه ماه اول سال 94 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته هوا ناسالم بوده است اما در فصل تابستان و پاییز نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تنها چند روز اختلاف وجود دارد. یعنی با تمام اقدامات کم و بیش انجام شده به‌خصوص در حوزه توسعه خطوط ریلی اختلاف فاحشی در میزان هوای سالم دیده نمی‌شود. او با اشاره به اینکه اولین اثرات هوای ناسالم در محیط زیست است، عنوان کرد: 80 درصد مرگ و میر در ایران به علت عوامل محیطی رخ می‌دهد این در حالی است که مرگ و میر ناشی از عوامل محیطی در کشورهای مختلف بین 15 تا 30 درصد است. آباد افزود: این میزان مرگ و میر قرار است تا سال 1404 به 80 نفر در 100 هزار نفر کاهش پیدا کند که با روند افزایش مرگ و میر در اثر آلودگی هوا دست یافتن به چنین آماری تامل برانگیز است.


او تاکید کرد: وزارت بهداشت میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی‌های هوا در سال ۹۲ را بیش از ۴۴۰۰ نفر اعلام کرده است که به ازای هر ۲۴ ساعت ۱۲ نفر بر اثر آلودگی هوا به کام مرگ رفته‌اند و به عبارت دیگر هر ۲ ساعت یک نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده است. همچنین این آمار نشان می‌دهد که در سال ۹۳ سه هزار شهروند تهرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند. این عضو شورا تصریح کرد: بر اساس تحقیقات کارشناسان، خودروها ۷۵ درصد آلودگی هوا را به خود اختصاص داده‌اند و این در حالی است که در تهران بیش از ۳ میلیون خودرو و بیش از ۳ میلیون موتورسیکلت تردد دارند. آباد به ویژگی‌ها و جنس این دوده‌ها اشاره کرد و گفت: این دوده‌ها بسیار ریز هستند که در مساحت ۱۰۰ متر مربع بر گرم وسعت دارند و مواد سمی را انتقال می‌دهند و سیاهرنگ و سرطان‌زا هستند. این دوده‌ها به‌دلیل اینکه بسیار ریز هستند می‌توانند از ریه‌ها، مغز و بسیاری از عروق خونی عبور کنند و باعث انواع بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروقی شوند که باعث بسیار مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا است.


او با اشاره به سن 7 و 8 سال اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی گفت: با توجه به شرایط موجود باید دید که بخش سامانه حمل‌ونقل با چه مشکلاتی روبه‌رو است. از نظر استانداردهای موجود بیشترین آلایندگی‌ها مربوط به یورو وان و یورو تو است که اتوبوس‌های دیزلی با توجه به نوع سوختی که استفاده می‌کنند بیشترین سهم آلودگی هوا را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین تاکسی‌هایی که سوخت یورو وان و یورو تو استفاده می‌کنند سهم قابل توجهی را از آلایندگی هوا را به خود اختصاص داده‌اند.او به مصوبه سال 88 شورای شهر تهران اشاره کرد و گفت: در این مصوبه ضمن اینکه کد پروژه تعریف شد و حوزه حمل‌ونقل با عنوان توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی غیر ریلی کمک به تاکسیرانی برای تعویض کاتالیست‌های غیرریلی اعتبار مصوب شد اما متاسفانه این مصوبه فقط یکبار اجرایی شد.رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران ادامه داد: در دور اول از 17 هزار خودروی فرسوده 4 هزار خودرو نوسازی شد و هزار خودرو نیز تعویض کاتالیست شد که این کار تنها در یک مقطع انجام نمی‌شود و با عبور از کیلومترهای 250 هزار دوباره احتیاج به تعویض مجدد دارد که این مورد انجام نشد.


آباد اضافه کرد: با ۶۰۰ هزار تومان هزینه سه گاز آلاینده که در مسیر خروجی اگزوزها هستند گازهای سمی منوکسید کربن، هیدروکربن‌های حاصل از احتراق ناقص و اکسید نیتروژن به گازهای غیرسمی آب و بخار و نیتروژن و دی اکسید کربن تبدیل می‌کند. به گفته وی؛ علت انتخاب این طرح برای تاکسی‌ها به این دلیل است که سهم تاکسیرانی در انتشار آلایندگی‌ها بالا است و روزانه ۲۵۰ کیلومتر میانگین پیمایش آنها است و هزینه کم، اثربخشی بالا و عدم تعمیر و نگهداری صحیح است که ناوگان تاکسیرانی هدف‌ این طرح قرار گرفت. رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران تصریح کرد: با تعویض کاتالیست یک تاکسی با کارکرد نه چندان بالا حتی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار کیلومتر می‌توان غلظت آلاینده‌های منوکسیدکربن، هیدروکربن‌های نسوخته و اکسیدهای نیتروژن را به ترتیب حدود ۱۶، ۱۱ و ۱۶ برابر کاهش داد.


آباد ادامه داد: نتایج تعویض کاتالیست و سنسورهای اکسیژن 6 هزار تاکسی شهر تهران در فاز اول اجرای این پروژه سبب کاهش 3 هزار و 300 تن آلایندگی در سال شده است که نتایج منوکسیدکربن 2 هزار و 900 تن، هیدروکربن‌های نسوخته 2 هزار و 700 تن و اکسیدهای نیتروژن هزار و 170 تن و ذرات معلق 6/ 1 تن است. حال اینکه در سناریویی که برای اتوبوسرانی در نظر گرفته شده در صورتی که تعداد اتوبوس‌هایی که در این طرح شرکت می‌کنند 1200 باشد 193 تن آلودگی هوا در سال کاهش می دهند او عنوان کرد: حجم بالای تردد موتورسیکلت در شهر نیز سهم بالای آلودگی هوا را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که طرح جایگزین موتورسیکلت‌های هیبریدی هم مورد توجه قرار نگرفته است.