سلامت بنوشیم

الهه میرزاده

آب مایع حیات و تضمین کننده ادامه بقا و سلامت ماست، در شماره های قبل در مورد ضرورت مصرف کافی آّب و نقش مهم و بسزای آن در سلامت تک تک ارگان های بدن انسان اشاره کرده ایم . به طور کلی بدن ما برای تعدیل سوخت و ساز، کنترل دما، تسهیل پیام رسانی از مغز به اندام های مختلف در بدن به آب نیاز دارد همچنین تحقیقات زیادی به نقش آب در حافظه و تمرکز پرداخته اند که نشان داده شده که کمبود آب، حافظه کوتاه مدت را تحت تاثیر قرار می دهد و کارآیی آن را کاهش می دهد.

این خواص و موارد بسیار مهمی که در این مطلب نمی گنجد، سبب شده که به آب به عنوان ضروری ترین ماده حیات انسان اشاره کرد. تقریباً %۵۵ تا %۷۵ از حجم بدن از آب تشکیل شده است، و اگر آبی که در روز از طریق نفس کشیدن، عرق کردن و ادرار از دست می دهیم را حدود ۸ لیوان فرض کنیم، ضروری است که بخواهیم این میزان را با خوردن آب دوباره جبران کنیم. خیلی ازما برای تامین و جبران آب مورد نیاز بدن در زندگی امروز از آب های پرشده در بطری های پلاستیکی استفاده می کنیم. در این مطلب به معضلاتی که در اثر استفاده ناصحیح این آب ها و شیوه هایی که مصرف این آب ها را خطرناک می کنند اشاره ای کنیم.

آب های معدنی اغلب در طول سفر که دسترسی به آب های آشامیدنی وجود ندارد، مصرف می شود و افراد برای خنک نگهداشتن آنها در طول سفر، این آب ها را در فریزر قرار می دهند و به صورت یخ زده حمل می کنند.:بطری های آب های معدنی از پلیمرهایی ساخته شده است که فریز کردن آنها سبب آزاد شدن مونومرهای آنها و تولید ماده ای به نام 'دی اکسین' می شود که سرطان زا است. دکتر مظهری متخصص تغذیه در این باره می گوید:بهتر است از کلمن هایی که در داخل آن قالب های یخ قرار داده می شود برای خنک نگهداشتن این آب ها استفاده شود.البته خنک کردن آب های معدنی مشکلی ایجاد نمی کند و می توان آنها را به صورت خنک مصرف کرد. ظروف آب معدنی فقط برای یک بار مصرف طراحی شده اند و دمای مناسبی که به بطری ها آسیب نمی زند، دمای طبیعی یخچال بین صفر تا چهار درجه است، اما در صورتی که بطری به دفعات منجمد و ذوب شود، ترکیبات سرطان زای بطری پلاستیکی از بطری جدا شده و وارد آب می شود. از طرفی میکروارگانیسم هایی که بعد از نوشیدن آب به دیواره بطری می چسبند با شستن از بین نمی روند. پس همین حالا بطری های یخ زده فریزر را دور بریزید و به فکر سلامتتان باشید.

نایب رییس انجمن پیشگیری و درمان چاقی در باره تاثیر تابش نور خورشید به آب های معدنی نیز اظهار کرد: گرم شدن آب معدنی در مقابل نور آفتاب سبب ورود ترکیباتی از بطری به داخل آب می شود. بنابراین نباید آب های معدنی که در معرض نور خورشید قرار گرفته اند، خریداری و مصرف شوند.مواد سرطان زایی که از طریق آلودگی های ثانویه وارد بدنمی شود در بلند مدت تغییراتی را در سیستم سلول ها یا جهشی را در سلول های DNA ایجاد می کند که سبب سرطانی شدن سلول ها می شود، از این رو افراد باید در هنگام خرید توجه داشته باشند از فروشگاه هایی خرید کنند که آب های معدنی را در مقابل نور خورشید قرار ندهند. البته صاحبان حرفه و اتحادیه های مربوطه نیز باید اصول حمل و نقل صحیح آب های معدنی و نگهداری آنها در فروشگاه ها و مغازه ها را به صنوف مربوطه آموزش دهند.،همچنین لازم است سازمان استاندارد ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز برای حفظ سلامت و پیشگیری از بروز بیماری ها و حمایت از مصرف کنندگان نظارت کافی بر مواد اولیه تولید مواد غذایی، مواد دارویی و آرایشی داشته باشند.

جوشاندن

دکتر مظهری درمورد جوشاندن آب معدنی و استفاده از آن برای پخت و پز یا دم کردن چای گفت: جوشاندن آب معدنی لطمه ای به ترکیبات آن وارد نمی کند و حتی طعم غذا و چای را بهتر می کند.

نیترات

حد مجاز نیترات موجود در آب های معدنی میزان مواد معدنی موجود در این آب ها به منبع و مسیر عبور آب بستگی دارد، بنابراین مواد معدنی به ویژه نیترات موجود در آنها متفاوت است. البته هرچه میزان نیترات کمتر باشد، آب کیفیت بهتری دارد. به طور کلی مصرف آب معدنی در صورتی که ترکیبات مندرج شده بر روی بطری های آنها صحیح باشد، می تواند بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند کلسیم را به ویژه برای کودکان تامین کند.

چه افرادی آب معدنی نخورند؟

با توجه به این که آب های معدنی املاح و سختی زیادی دارند، مصرف آب های معدنی برای بیماران کلیوی و افرادی که کلیه های سنگ ساز دارند خطرناک است و می تواند زمینه ایجاد سنگ را فراهم کند. همچنین بیشتر آب های معدنی سرشار از سدیم هستند و به همین دلیل هم مصرف مداوم آنها به بیمارانی که فشار خون بالایی دارند، توصیه نمی شود.