مشق نوشتن برای کودک کسالت بار است
اعظم حیدری * یکی از دلایل تکالیف منزل به دانش‌آموزان، ساعت تمرین کم در مدارس است. در واقع ساعت تدریس ما طبق بودجه‌بندی کتاب‌ها خیلی کم است. با تغییر کتاب‌ها و طرح ملی، معلم باید زمان زیادی را صرف آموزش در کلاس کند و فرصت کافی برای تمرین وجود ندارد. فقط فرصتی در حد تدریس و رفع اشکال وجود دارد. تمرین به گردن خود دانش‌آموز می‌افتد که باید این کار در منزل انجام شود. خصوصا مقطع ابتدایی که اگر تمرین انجام نشود، درس از ذهنشان بیرون می‌رود.
نوع برخورد معلمان با بچه‌ها می‌تواند در تاثیر روانی مشق شب موثر باشد. اگر معلم مهارت داشته باشد، از روش‌های جدید برای تمرین و تکرار در کودکان استفاده می‌کند مثل کارهای تحقیقی، بریدن تکه‌هایی از روزنامه یا کارهای پژوهشی، اما اگر معلم مهارت کافی نداشته باشد، با همان روش سنتی مشق‌نوشتن یا رونویسی پیش می‌رود که برای کودک کسالت بار و خسته‌کننده است. هدف تمرین و تکرار است، نوع این تمرین و تکرار بسته به خود معلم و دانش‌آموز می‌تواند متفاوت باشد. در برخی از دانش‌آموزان به دلیل هوش و استعداد بالا نیاز به تمرین زیاد نیست و در برخی دیگر باید تمرین بیشتری شکل گیرد تا یادگیری انجام شود.
از طرفی تعداد دانش‌آموزان در مدارس دولتی یکی دیگر از مواردی است که مانع تمرین و تکرار در مدرسه می‌شود. تغییر رفتاری دانش‌آموزان نسبت به گذشته نیز موضوع دیگری است که باعث کسالت بار شدن مشق شب می‌شود. دانش‌آموزان در نوشتن تنبل شده‌اند و برای نوشتن یک مشق، زمان زیادی را صرف می‌کنند.
گرچه روش‌ها و سیستم‌های آموزشی نوینی برای تدریس وجود دارد، اما مشکل برابر نبودن تمام دانش‌آموزان از نظر مالی با یکدیگر این اجازه را به معلم نمی‌دهد که از این روش یا وسایل مثل کامپیوتر یا تحقیقات اینترنتی برای آموزش استفاده کند. بودجه آموزش و پرورش هم این اجازه را نمی‌دهد تا مدارس بتوانند این امکانات را برای دانش‌آموزان در مدرسه فراهم کند. در نتیجه گاهی نمی‌توان از این پیشرفت روز در آموزش استفاده کرد و باید تمام دانش‌آموزان را یکسان در نظر گرفت.
*معلم مقطع سوم ابتدایی، منطقه 16، فوق دیپلم تربیت معلم 20 سال سابقه تدریس