سازندگان آپارتمان‌های مسکونی خاص در نواحی مرغوب شمال تهران اصطلاح تازه‌ای را به بازار فروش این واحدها وارد کرده‌اند که ناشی از ویژگی‌های متفاوت این آپارتمان‌ها در مقایسه با واحدهای دیگر در همان مناطق است و در عین حال ترفند تازه‌ای برای افزایش جذابیت این آپارتمان‌ها در بازار فروش محسوب می‌شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، به تازگی سازندگان آپارتمان‌های لوکس و گران‌قیمت در محدوده‌های شمالی شهر تهران که بورس و کانون تمرکز واحدهای مسکونی سوپرلوکس و بزرگ متراژ است در زمان عرضه واحدهای خود برای فروش در بازار مسکن اعلام می‌کنند آپارتمان یا آپارتمان‌های آنان از امکانات هتل‌های ۵ ستاره برخوردار است. به عبارت دیگر سازندگان ادعا می‌کنند آپارتمان‌های فروشی آنها مشخصاتی مشابه هتل‌های ۵ ستاره دارد و خریداران این واحدها می‌توانند درست از همان امکاناتی که در یک هتل ۵ ستاره وجود دارد با خرید این واحدها بهره مند شوند. هر چند شاید مقایسه آپارتمان با هتل ۵ ستاره به لحاظ جنس متفاوت ساخت‌ وویژگی‌های خاص آپارتمان نسبت به هتل، قیاس چندان درستی نباشد اما سازندگان و فروشندگان این گروه از واحدها معیارهای مشخصی را تعریف کرده‌اند که با استناد به این معیارها اقدام به درجه بندی و تعیین سطح برای آپارتمان‌های سوپر لوکس شمال شهر تهران می‌کنند.

بر این اساس، هر چند به نظر می‌رسد این اقدام سازندگان و فروشندگان آپارتمان‌های لوکس و سوپر لوکس قبل از هر عاملی، بیشتر جنبه تبلیغاتی و ایجاد تفاوت در متن آگهی فروش برخی واحدها در میان سایر فایل‌های فروش مسکن در نواحی مرغوب شهر داشته باشد اما گویا برخی از سازندگان آپارتمان‌های لوکس برای فروش بهتر واحدهای خود در دوره رکود، دست به ابتکاراتی زده‌اند که واحدهای آنان را نسبت به سایر واحدهای مشابه در منطقه، متفاوت‌تر جلوه می‌دهد. طی سال‌های اخیر عمده آپارتمان‌های لوکس و گران‌قیمت در نواحی شمالی کشور علاوه‌بر بزرگ متراژ بودن و استفاده از متریال‌ها و تجهیزات خارجی درجه یک در آنها، معمولا با ویژگی‌های یکسانی همچون برخورداری از امکانات خاصی مثل استخر، سونا، جکوزی، لابی مجلل و... به بازار فروش عرضه می‌شدند که هم‌اکنون نیز این شکل از ساخت، تجهیز و عرضه این گروه آپارتمان‌ها در بازار مسکن مناطق مرغوب و شمالی شهر تهران ادامه دارد.

با این حال، همزمان با عمیق شدن رکود معاملات خرید و فروش مسکن در بازار واحدهای لوکس و گران‌قیمت، طی سه سال گذشته، همواره مالکان و سازندگان این واحدها تلاش کرده‌اند با استفاده از ترفندهای مختلف و همچنین در نظر گرفتن تسهیلاتی برای خرید آسان‌تر این واحدها، مشتریان بیشتری را از بازار مسکن برای واحدهای خود جذب کنند. فروش اقساطی واحدهای لوکس و گران‌قیمت، تخفیف برای خریداران واقعی اعم از متقاضیان خرید قسطی یا نقدی، تخفیف مضاعف برای فروش یکجا یا همزمان بیش از یک واحد به یک خریدار و.... چند نمونه از انعطاف سال‌های اخیر سازندگان و مالکان واحدهای مسکونی لوکس و گران‌قیمت در دوره رکود معاملات این دسته از واحدهای مسکونی محسوب می‌شود. هم‌اکنون نیز، سازندگان این دسته از آپارتمان‌ها با ترفند تازه تری که بیشتر جنبه فنی دارد در تلاشند آپارتمان‌های ساخته شده را هرچه سریع‌تر در بازار به فروش برسانند و سرمایه مورد نیاز برای شروع ساخت آپارتمان‌های جدید را فراهم کنند.

درحالی که پیش از این در میان آگهی‌ها و فایل‌های فروش آپارتمان در تهران از جمله آپارتمان‌های لوکس اشاره‌ای به درجه بندی خاص و مقایسه آپارتمان‌ها با هتل وجود نداشت، هم‌اکنون برخی از سازندگان و مالکان واحدهای لوکس نوساز، آپارتمان‌های خود را همراه با مزیت‌هایی مشابه آنچه در هتل‌های لوکس ۵ ستاره برای افراد قابل تجربه است معرفی می‌کنند. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد بسیاری از واحدهای مسکونی لوکس که با ویژگی برخورداری از امکانات ۵ ستاره مشابه هتل‌های مجلل به بازار فروش ملک معرفی شده‌اند امکاناتی به مراتب بیشتر از امکانات برج‌ها و واحدهای مسکونی لوکسی دارند که در فایل‌های مشابه در مناطق مرغوب و گران‌قیمت پایتخت برای فروش فایل شده‌اند. این درحالی است که پیش از این در برخی کشورهای اطراف همچون ترکیه نیز فایل‌هایی مشابه آنچه هم‌اکنون برخی سازندگان پایتخت از آن با عنوان آپارتمان‌های برخوردار از امکانات هتل‌های ۵ ستاره یاد می‌کنند در بازار مسکن این کشورها معرفی شده‌اند و همچنان این روش فروش در بازار ملک این کشورها وجود دارد. عمده واحدهایی که در بازار مسکن این کشورها به عنوان واحدهای برخوردار از امکانات هتل‌های ۵ ستاره معرفی شده‌اند اغلب دارای معماری ویژه و طراحی داخلی خاص فراتر از یک واحد مسکونی لوکس هستند.

بسیاری از امکانات اجتماعی مانند باغ طراحی شده، پارکینگ روباز و سرپوشیده، پذیرش و لابی، مسیرهای پیاده روی، استخر شنا، مرکز تناسب اندام، اتاق نمک، اتاق بخار، سونا، جکوزی، مرکز خرید، زمین بازی کودکان، اتاق جلسات، آسانسور، آرایشگاه، خشکشویی، رستوران، کافه، ژنراتور، مخزن آب، تقویت کننده آب، خدمات فنی، سیستم دوربین امنیتی و نگهبانی به صورت شبانه روزی، در این مجموعه‌ها وجود دارند و حتی برخی دیگر ازآنها برخوردار از امکاناتی مجلل‌تر و فراتر از این موارد هستند.سرایت این روش ساخت مسکن به مناطق مرغوب و گران‌قیمت شمال پایتخت موجب شده هم‌اکنون تعداد قابل توجهی از فایل‌های فروش آپارتمان در این مناطق با اشاره به مزیت برخورداری از امکاناتی شبیه هتل‌های ۵ ستاره به بازار مسکن عرضه شوند.برخورداری از لابی اختصاصی برای هر واحد به صورت جداگانه و برخورداری هر کدام از این لابی‌ها از امکانات و خدمات یاد شده از دیگر ویژگی‌های برخی از این آپارتمان‌ها است. عمده این واحدها همچنین دارای سوئیت‌هایی به‌منظور اسکان خدمه، لابی‌های بسیار مجلل و مجهز به امکانات به‌خصوص همچون کافی شاپ و برخوردار از خدمات رفاهی در فضاهای مشاع هستند.

برخی از این مجتمع‌ها همچنین از امکانات خدماتی همچون نظافت درون واحدها از سوی خدمه معتمد و... برخوردار هستند و از این رو واحدهای مسکونی مشابه با هتل‌های ۵ ستاره معرفی می‌شوند. سازندگان این گروه واحدهای سوپرلوکس نیز مانند سایر مالکان واحدهای لوکس تسهیلات خرید غیر نقدی (خرید اقساطی) را برای متقاضیان درنظر گرفته اند، به عبارت دیگر اغلب این گروه سازندگان نیز علاوه‌بر انعطاف در قیمت گذاری و اعلام اعمال تخفیف در زمان انجام معامله، امکان خرید اقساطی را نیز برای متقاضیان درنظر گرفته و لحاظ کرده‌اند. هم‌اکنون قیمت هر مترمربع آپارتمان سوپرلوکس در مناطق مرغوب شهر تهران با شرایط برخورداری از امکانات هتل‌های ۵ ستاره از ۱۵ میلیون تومان شروع شده و متناسب با متراژ، محل ساخت، موقعیت مکانی، متریال استفاده شده در ساخت و تجهیز این واحدها، برخورداری از امکانات اضافه و متناسب با استانداردهای مربوط به هتل‌های ۵ ستاره و... این میزان افزایش می‌یابد.