ادامه جنگ در دادگاه عالی

پرونده فرمان ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود ۷ کشور مسلمان در دادگاه سانفرانسیسکو آرام گرفت. اما این آرامش موقتی است. ترامپ گفته اجازه نمی‌دهد که این پرونده در تعلیق باقی بماند و مجددا آن را به جریان خواهد انداخت اما برای اینکه این پرونده را به جریان مجدد بیندازد راه سختی در پیش خواهد داشت.

در دعوای ترامپ و قوه قضائیه فعلا دستگاه قضایی دو بر هیچ جلو افتاده است. دادگاه سانفرانسیسکو که امید تیم ترامپ به شمار می‌رفت ابتدا فوریت بازگشت فرمان اجرایی ترامپ را رد کرد و پس از یک هفته نیز دادخواست ترامپ را مبنی بر تجدیدنظر رد کرد.اصرار ترامپ به اجرای فرمان اجرایی‌اش احتمالا این پرونده را تبدیل به یکی از حساس‌ترین پرونده‌های تاریخ آمریکا خواهد کرد. در طول تاریخ، دستگاه قضایی و دستگاه اجرایی آمریکا بارها روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند اما اصرار ترامپ به اجرای هرچه سریع‌تر فرمانش این پرونده را پیچیده خواهد کرد.چند روز پس از اینکه آمریکا بنا به دستور ترامپ از ورود اتباع ۷ کشور از جمله ایران به خاک آمریکا جلوگیری به عمل آورد دادگاهی در شهر سیاتل رای به تعلیق این فرمان داد. ترامپ اما بلافاصله پس از اجرای تعلیق فرمانش به دادگاه تجدیدنظر در سانفرانسیسکو پناه برد تا علیه این تعلیق بتواند اقدام کند.

تیم ترامپ برای اینکه هرچه زودتر قوانین مرزی کشورش را به فرمان ترامپ تغییر دهد درخواست فوریت رسیدگی کرد. اما دادگاه سانفرانسیسکو این درخواست را رد کرد و گفت تا آخر ساعت اداری روز دوشنبه رای نهایی خود را صادر خواهد کرد. با توجه به اینکه پرونده از حساسیت زیادی برخوردار است دادگاه تجدیدنظر اعلام کرد که سه‌شنبه را هم به بررسی بیشتر پرونده اختصاص خواهد داد و در اواخر هفته (گذشته) رای خود را صادر خواهد کرد. این دادگاه اعلام کرد که باید اظهارات دو طرف را بشنود و سپس رای دهد. در نهایت روز پنج‌شنبه هم رای خود را صادر کرد و دستور داد فرمان ترامپ همچنان در تعلیق بماند.ترامپ با صدور رای بلافاصله رو به ابزار تهاجمی خود آورد و در توییتر نوشت: دیدار ما در دادگاه.ترامپ برای اینکه بتواند در دادگاه عالی این کشور پیروز شود راه طولانی در پیش دارد اما وی به طرفداران خود وعده داده است که هرگز در برابر دستگاه قضایی کوتاه نخواهد آمد و علیه این تعلیق اقدام لازم را انجام خواهد داد.

با این حال ترامپ نمی‌تواند چندان به رای این دادگاه امیدوار باشد. زیرا در این پرونده نشان داده شده است که هم قضات محافظه‌کار و هم قضات لیبرال چندان با ترامپ همسو نیستند.در دو دادگاه جمعا ۴ قاضی وجود داشتند (یک نفر در سیاتل و ۳ نفر در دادگاه تجدیدنظر) که هر ۴ قاضی (۲ نفر محافظه‌کار و ۲ نفر لیبرال) علیه فرمان اجرایی ترامپ رای دادند. به گفته کارشناسان بخت بسیار کمی وجود دارد که ترامپ بتواند در دادگاه عالی پیروز شود. برای همین ترامپ احتمالا به‌دنبال راه‌های جایگزین خواهد بود تا بتواند دستگاه قضایی این کشور را دور بزند.

در مورد فرمان ترامپ دو دیدگاه عمده وجود دارد. برخی سرسختانه خواهان اجرای آن هستند که در این میان می‌توان به افراطی‌های این کشور از جمله گروه کو کلاکس کلان اشاره کرد که دیدگاه‌های نازیستی دارند. هرچند که عده‌ای دیگر از مردم عادی هم هستند که در این طیف جا می‌گیرند اما عمده لیبرال‌ها از جمله برخی دموکرات‌ها در دسته دوم، یعنی مخالفان قرار می‌گیرند.این دسته استدلال می‌کنند که فرمان اجرایی ترامپ با روح قانون اساسی آمریکا مغایرت دارد. این عده می‌گویند قانون اساسی آمریکا توصیه به آزادی نژادی و مذهبی دارد اما با دستور ترامپ این موارد رعایت نشده است. این عده بر این باورند که دستور ترامپ با دیدگاه‌های ضدمذهبی بخشی از تیم ترامپ هماهنگ و سازگار است. بخشی که احتمالا به مرد مرموز این روزهای کاخ سفید ارتباط پیدا می‌کند.

گفته می‌شود پشت این فرمان استیفن بانن، مرد پشت صحنه کاخ سفید قرار دارد. استیفن بانن مشاور ارشد ترامپ یکی از کسانی است که دارای دیگاه‌های افراطی است و برخی هشدار داده‌اند حضور بانن در تیم ترامپ در نهایت به اتوکراسی بیشتر منجر خواهد شد.بانن اساسا دارای دیدگاه‌های نازیستی است و بهترین دوستان وی هم کسانی مانند مارین لوپن از فرانسه هستند. مشاور ترامپ اخیرا از سوی اتحادیه اروپا در مظان اتهاماتی همچون اتهامات تروریستی و افراطی قرار گرفته است.گفته می‌شود ترامپ به شدت تحت‌تاثیر این فرد قرار دارد. این دو از سال ۲۰۱۱ با هم آشنا شده‌اند و ترامپ چندین بار نیز با رادیو «Breitbart» که آن زمان مسوولش بانن بود گفت‌وگو کرده است. همین گفت‌وگوها موجب شد تا این دو بیش از پیش به هم نزدیک شوند و پس از پیروزی ترامپ نیز وی به‌عنوان دستیار ارشد رئیس‌جمهوری انتخاب شد.برخی می‌گویند که ترامپ تحت‌تاثیر بانن دست از این فرمان برنخواهد داشت، زیرا او قصد دارد ابتدا به وعده‌های برجسته خود عمل کند تا ریزش رای نداشته باشد.او از هم‌اکنون به فکر این افتاده که ابتدا رای سنتی خود را حفظ کند و سپس به سراغ رای اقشار مختلف برود.

این سیاست در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری جواب داد و ترامپ توانست مستاجر جدید کاخ سفید شود. در این راستا وفا به وعده‌های داده شده می‌تواند اطمینان طرفداران ترامپ را جلب کند. از این‌رو رئیس‌جمهوری غیرقابل پیش‌بینی آمریکا در برابر دستگاه قضایی این کشور کوتاه نخواهد آمد. اگر این بازی به همین منوال ادامه داشته باشد، آنگاه ممکن است پای طرف سوم هم به میان بیاید. کنگره به‌عنوان طرف سوم این قضیه وارد دعوای دو طرف نشده و هنوز اظهارنظر زیادی نکرده است. ادامه دعوای این دو مشخص خواهد کرد که کنگره چه زمان و به چه شکل وارد این دعوای قضایی خواهد شد.