به موجب گزارش منتشر شده توسط اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاه UFI ، جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای موفق در زمینه برگزاری نمایشگاه است که از پتانسیل قوی مشتری مداری برخوردار است. این گزارش شامل اطلاعات ، آمارونمودارهایی در مورد برگزاری، تعداد نمایشگاه های تجاری، بخش های تجاری و روش های جدید و نوظهور و همچنین تهیه و گرد آوری آنالیز SWOT در مورد صنعت نمایشگاهی منطقه است.
در این مطالعه ۴۴ کشور تحت پوشش قرار گرفته که ۱۲ کشور در خاورمیانه و۳۱ کشور دیگر در قاره آفریقا هستند.
فهرست های بیشتر، مقایسات ، نمودارهای به روز شده و اطلاعات 2011 و 2012 برای نمایشگاه ها و محل برگزاری به ترتیب فراهم شده است .
به رغم اثرات رکود اقتصاد جهان در سال ۲۰۰۸ و ناپایدار بودن بهار عربی در ۲۰۱۱ ، ۸۰ درصد از سازمان های بررسی شده در منطقه بصورت خوش بینانه بر باور خود مبنی بر اینکه صنعت نمایشگاهی در بازار منطقه، آینده ای روشن خواهد داشت باقی ماندند. باور آنها بر مبنای جمعیت جوان ، اقتصاد های نوظهور و تجارت محور ، بازارهای بکر ، حمایت دولت و ارزش بازاریابی رودررو قرار دارد. هر چند که همگی آنها از فاکتورهای منفی ایجاد شده توسط ناپایداری های سیاسی و امنیتی ، محدودیت های دولتی ، کمبود نیروی آموزش دیده و در برخی موارد نا آشنایی با زیر ساخت های نمایشگاهی حرفه ای آگاه هستند .
بر اساس این بررسی صنعت نمایشگاهی در خاورمیانه رو به رشد است . از سال 2006 افزایش 14 درصدی در تعداد نمایشگاه های سازماندهی شده و رشد 21 درصدی در فضای نمایشگاهی قابل دسترس ایجاد شده و این امر علیرغم وقوع ناگهانی بهار عربی در 2011 و بحران های اقتصاد جهانی در سال 2008 می باشد .
در این بررسی امارات متحده عربی بزرگترین نمایشگاه های داخلی رابا ۳۱ درصد از فضای کلی منطقه برگزار می کند . دبی با بیشترین میزبانی تعداد نمایشگاه های برگزار شده در یک شهر ( ۱۰۴ عنوان ) وبا بیشترین فضای نمایشگاهی داخلی چیزی حدود ۱۷ درصد از کل منطقه ، همچنان به عنوان مرکز منطقه شمرده می شود .جمهوری اسلامی ایران با حدود ۲۱۹ نمایشگاه در ۶ شهر میزبان بیشترین تعداد نمایشگاه های کشوری است . عراق نیز حضور نسبتا خوبی از خود نشان داده و کویت و عربستان سعودی نیز شاهد رشد خوبی بوده‌اند. به عنوان مراکز تجاری ، ابوظبی و دوحه از سال ۲۰۰۶ افزایش ۲۳۰ درصدی در شمار نمایشگاه هایشان داشته اند در آفریقا صنعت نمایشگاهی به طور گسترده ای در مناطق شمالی و جنوبی رشد کرده است و در قسمت های شرقی رشد قابل توجهی نداشته است . حتی این صنعت هنوز در مناطق غربی و آفریقای گرمسیری و استوایی وجود خارجی ندارد.
پیشرفت رو به رشد صنعت نمایشگاهی در آفریقا همچنان با افزایش 33 درصدی فضای نمایشگاهی و 15 درصدی نمایشگاهی تجاری بیشتر از سال 2006 قابل توجه بوده است.
آفریقای جنوبی با ۱۵ محل برگزاری و ارائه کننده ۲۹ درصد از فضای داخلی نمایشگاهی وسازماندهی و برگزاری ۱۱۲ نمایشگاه تجاری به غول صنعت نمایشگاهی در آفریقا تبدیل شده است .
ژوهانسبورگ تنها شهری است که در کل منطقه MEA دارای محل برگزاری نمایشگاهی 7 منظوره است . درمناطق شمالی آفریقا ، تونس همچنان فضای نمایشگاهی خارجی 7 منظوره به همراه وسعت 79000 متر مربع فضای داخلی نمایشگاهی در 5 شهر مختلف را فراهم نموده است . الجزایر ، مراکش و مصر ، کنیا ، اتیوپی همچنین بازارهای مناسب نمایشگاهی در آفریقا هستند .
سه کشور امارات متحده عربی ، آفریقای جنوبی و جمهوری اسلامی ایران تقریبا حدود ۴۰ درصد از فضای داخلی نمایشگاهی مستند و ثبت شده را در خاور میانه و آفریقا تشکیل می دهند .
این سه کشور میزبان تقریبا 46 درصد از نمایشگاه های تجاری منطقه را به عهده داشته و ایران یکی از کشورهای موفق در بازار منطقه است که از پتانسیل قوی مشتری مداری برخوردار است .
آفریقای جنوبی یکی از ستون های اقتصادی نوظهوردر جهان است و همچنین راه رسیدن به بازارهای آفریقایی محسوب می شود . امارات متحده عربی وابسته به خدمات بازار پیشرفته تجاری ، صنعت توریسم و سیاست درهای باز تبدیل به قطب منطقه شده است. از طرف دیگر تونس ، الجزایر ، مراکش ، مصر ، عربستان سعودی ، کنیا ، کویت و قطر بازارهای نوظهور مهمی با پتانسیل های منحصر به فرد در صنعت نمایشگاهی در آینده شاهد رشد خواهند بود.