عزم جدی برای نجات کشف‌رود
دنیای اقتصاد- رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست در نشست خبری با خبرنگاران در پایان روز نخست حضور خود در مشهد، با اشاره به بررسی طرح احیای کشف‌رود با تلاش همه دستگاه‌های مرتبط با این موضوع، گفت:
هم‌اکنون آزادسازی بخش‌های عمده‌ای از رودخانه از تصرفات صورت گرفته و آزادسازی کل حریم و بستر کشف‌رود ظرف دو ماه آینده انجام خواهد شد که کار بسیار مهمی است.
ابتکار بابیان اینکه مطالعات حوزه کشف‌رود با برنامه‌ای جامع تکمیل خواهد شد، تصریح کرد: دفع پسماند و آلایندگی‌ها از حوزه این رودخانه در دستور کار قرار دارد و درباره اعتبارات موردنیاز این موضوع پیگیری‌های لازم را خواهیم داشت و معتقدیم برنامه آزادسازی و پاکسازی کشف‌رود باید ادامه یابد. وی افزود: دولت یازدهم احیای رودخانه‌ها و منابع آب را در دستور کار خود قرار داده است و در کنار گام‌های مهمی که برای احیای کشف‌رود برداشته شده، باید به منشاء آلودگی در این رودخانه نیز رسیدگی شود و نباید اجازه بدهیم کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی، پساب صنعتی خود را در کشف‌رود رها کنند.

معاون رئیس جمهور درباره نجات دریاچه بزنگان خراسان رضوی از خشکسالی نیز گفت: متاسفانه به دلیل خشکسالی‌های پیاپی در استان و کاهش آبدهی چشمه‌ها، این دریاچه روبه‌خشکسالی رفته است اما مردم منطقه به داد محیط‌زیست رسیده‌اند و کشاورزان، مازاد آب مصرفی را به این دریاچه اضافه می‌کنند و راهکارهای برون‌رفت از این مشکل به فرماندار شهرستان سرخس ارائه شده است که یکی از این راهکارها اضافه کردن قسمتی از آب سد دوستی به دریاچه بزنگان است.
ابتکار با اشاره به راه‌اندازی دوباره صندوق ملی محیط‌زیست اظهار کرد: این صندوق که حدود ۸ تا ۱۰ سال دچار رکود بود دوباره دایر شد و از ظرفیت خوبی برای جذب کمک‌های ملی و بین‌المللی برخوردار است و می‌تواند کمک‌هایی برای رفع نیازهای بخش‌های صنعت، تولید و تجارت تصفیه‌خانه، فیلتراسیون و کاهندگی آلودگی ارائه کند.

خراسان رضوی در طرح حفاظت از یوزپلنگ ایرانی قرار می‌گیرد
رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور همچنین با اشاره به اهمیت موضوع جلوگیری از انقراض یوزپلنگ ایرانی گفت: یوزپلنگ یکی از نمادهای ملی و گونه‌های در معرض تهدید کشور است که خوشبختانه برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای حفاظت از این گونه انجام داده‌ایم و این برنامه با وجود تهدیدات و آسیب‌های موجود در زیستگاه‌های یوز ایرانی، تاکنون به خوبی پیش رفته است. ما به دنبال این هستیم که موضوع حفاظت از یوزپلنگ به عنوان طرحی ملی در دستور کار باشد و به طور قطع استان خراسان رضوی نیز مشمول این طرح خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: طرح‌های کنونی ما برای حمایت از این گونه در معرض انقراض مثل طرح بیمه دام‌های مراتع اطراف زیستگاه‌ها مربوط به زیستگاه خاصی نیست و تمام کشور را شامل می‌شود.

ابتکار همچنین درباره اظهارات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر فعالیت‌های سیاسی سازمان محیط‌زیست کشور، اظهار کرد: اگر افتتاح دبیرستان‌های محیط‌زیستی، ایجاد تشکل‌های محیط‌زیستی، تشکیل کارگروه‌های مختلف برای رفع آلودگی هوا و احیای رودخانه‌ها و نیز جلسه با فعالان صنعتی و بخش خصوصی در خراسان رضوی در این سفر کاری، فعالیت سیاسی محسوب می‌شود، باید بگویم نظر دلواپسان صحیح است!

رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور با اشاره به اقدامات دولت برای توسعه فضای سبز شهری، اظهار کرد: مصوبه‌ای با عنوان سند آسیب‌شناسی فضای سبز شهری در دستور کار قرار دارد که لزوم استفاده از گونه‌های منطبق با هر شهر و مناسب با اقلیم آن، استفاده از کمربند سبز شهری و ... از طرح‌های این مصوبه است.

ابتکار ادامه داد: نحوه ورود ما در بحث محیط‌زیست شهری، کارگاه مقابله با آلودگی هواست که در تمام شهرها این کارگاه فعال بوده و هماهنگی اجرای پروژه‌ها و برنامه‌ها با سازمان محیط‌زیست است، دولت به‌طور جدی در موضوع محیط‌زیست شهری از سال ۹۲ ورود کرده و لایحه هوای پاک را تصویب کرده و آیین‌نامه‌های اجرایی و سیاست‌گذاری‌های بسیار خوبی داشته است.