مهدی اسفنانی - سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس و عضو ناظر مجلس در کمیته فیلترینگ

هنگامی که تنها راه پالایش و سالم‌سازی فضایی فیلترینگ باشد، چاره‌ای جز این کار نیست اما تا زمانی که راه‌های دیگری برای مقابله با نشر و گسترش برخی مفاهیم وجود دارد، می‌توان از فیلترینگ چشم‌پوشی کرد چراکه این راهکار قطعی نیست.


طبیعتا در دنیای امروز که هر ساعت باید در انتظار پیدایش یک ابزار ارتباطی جدید باشیم نمی‌توان به راحتی درباره راهکارهای مقابله با نشر مفاهیم غیراخلاقی تصمیم‌گیری کرد. در واقع باید گفت که اشکال اصلی از ابزارهای ارتباطی چون تلگرام نیست؛ این امر پیش از آنکه به هر موضوعی نسبت داده شود به مسوولان ما باز می‌گردد که ابتدا شرایط فنی و نیز بخش زیادی از پهنای باند را ار شبکه‌ای چون تلگرام اشغال کند و در مرحله بعد برای چگونه کنترل کردن آن در تکاپو می‌افتند. با وجود همه محاسن موجود در این ابزار ارتباطی و با وجود آنکه نمی‌توان از فیلترینگ به‌عنوان راهکار قطعا مناسب یاد کرد اما در برهه‌ای از زمان چاره‌ای جز آخرین راه یعنی فیلترینگ نیست.


این شبکه‌ها قابلیت آن را دارد که یکی از وسیع‌ترین راه‌ها برای دفاع از کیان فرهنگی و مذهبی خودمان و اشاعه آن باشد. این در حالی است که نمی‌توان خطرات آن را نیز نادیده گرفت. از سوی دیگر آموزش نحوه استفاده از رسانه و کارکردهای آن می‌تواند در اولویت قرار گیرد تا از هزینه‌های مادی و معنوی که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند با انتشار اطلاعات مبتذل بر افراد تحمیل کنند، بکاهیم.