تبصره ۲۲
جوزف هلر متولد ۱ مه ‌۱۹۲۳ بود که در۱۲ دسامبر ۱۹۹۹ درگذشت. این نویسنده طنزپرداز و رمان نویس آمریکایی است که داستان‌های کوتاه زیادی از او برجای مانده است.

او در کانی آیلند در بروکلین نیویورک در خانواده‌ای فقیر چشم به جهان گشود و پدرش ایزاک دونالد هلر و مادرش لنا اهل روسیه بودند. جوزف حتی در دوران کودکی نیز علاقه‌ای به نوشتن داشت و در نوجوانی، رمانی را برای مجله نیویورک دیلی نیوز فرستاد که مورد قبول آنان واقع نشد. زمانی که در سال ۱۹۴۱ از مدرسه آبراهام لینکلن فارغ تحصیل شد برای یک سال به آهنگری مشغول شد تا سرانجام در سال ۱۹۴۲ به نیروی هوایی آمریکا پیوست و بعد از دو سال به جبهه ایتالیا فرستاده شد.اخیرا یکی از مهم‌ترین کتاب‌های این نویسنده با عنوان «تبصره ۲۲» با ترجمه احسان نوروزی راهی بازار کتاب شده است. نویسنده این اثر، خود تجربه خلبانی هواپیماهای بمب افکن را در سال‌های جنگ جهانی داشته و بر فراز فرانسه پرواز داشته است. جوزف هلر در سال ۱۹۴۲ یعنی زمانی که ۱۹ سال داشت، به ارتش آمریکا پیوسته و طی سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم، به‌عنوان خلبان بمب افکن بی ۲۵ در ۶۰ ماموریت حضور داشت.

هلر بعد از جنگ در رشته ادبیات انگلیسی تحصیل کرد و پس از مدتی به تدریس رو آورد. او بعد از تدریس برای کار در یک شرکت تبلیغاتی مشغول به کار شد. در مدت کار در شرکت تبلیغاتی بود که هلر نوشتن رمان «تبصره ۲۲» را آغاز کرد و این کتاب را طی ۸ سال نوشت. اولین چاپ این کتاب در سال ۱۹۶۱ منتشر شد. طی ۵۵ سالی که از انتشار این رمان می‌گذرد، بیش از ۱۰ میلیون نسخه از آن به فروش رفته است. ماجرای انتخاب نام «تبصره ۲۲» برای این کتاب هم کش‌وقوس‌های زیادی داشته است. انتخاب اصلی هلر برای کتاب، «تبصره ۱۸» بود. وقتی در سال ۱۹۵۵ قسمتی از این اثر در مجله‌ای ادبی به چاپ رسید، با همین نام چاپ شد. اما در سال ۱۹۶۱ و کمی پیش از انتشار این رمان، یک رمان دیگر با مضمون جنگ جهانی دوم با عنوان Mila۱۸ نوشته لئون یوریس به چاپ رسید که باعث شد ناشر از هلر بخواهد نام کتابش را تغییر بدهد.

به همین دلیل هلر نام تبصره ۱۱ را در نظر گرفت؛ ولی این نام‌گذاری هم با اکران فیلم یازده یار اوشن همراه شد. بعد از آن بود که اعداد ۱۷ و ۱۴ بین نویسنده و ناشر این کتاب رد و بدل شدند و در نهایت دو طرف روی نام «تبصره ۲۲» به توافق رسیدند. او در یک روز صبح در سال ۱۹۵۳ در‌حالی‌که در خانه نشسته بود طرح کلی رمانی به ذهنش رسید و شروع به نوشتن طرح اصلی آن کرد و ظرف یک هفته، بخش اول این کتاب را به پایان رساند و آن را برای مدیر نشریات خود ارسال کرد. او در ابتدا قصد نداشت که این داستان را بیش از یک رمان کوچک بنویسد؛ اما کار او مورد استقبال ناشران قرار گرفت و مجبور شد ادامه‌اش بدهد. این کتاب با ۵۱۸ صفحه، شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۸۰ هزار ریال منتشر شده است.