حقوق دولتی، ابزار فشارنیست
یک بهره بردار جوان معدن در استان تهران معتقد است: جایگزینی بخشی از درآمدهای مالیاتی از منابع و مواد معدنی سرشار و غنی کشور و تلاش برای سه برابر شدن این درآمدها در کوتاه مدت، به شرطی امکان پذیر است که حمایت‌های لازم از معدن داران و سرمایه گذاری بخش خصوصی در معادن بدون اعمال زور و فشار صورت گیرد و مسئولان ذیربط در سلسله مراتب دستگاه متولی، با ایجاد بستر حمایتی و حذف ارگانهای موازی، شرایط را برای کار سخت در معادن و ارتقای درآمدهای معدنی فراهم نموده و توجه کنند که این درآمدها، فقط تامین حقوق دولتی با ابزار فشار نیست. محمد حیدری مدیرعامل شرکت "معدنکاران مهرمحمد پایتخت" و دانش آموخته رشته معدن ، دریافت کننده تندیس و نشان ویژه مدیریت واحد برتر معدنی از هشتمین جشنواره ملی تولیدکنندگان و مدیران جوان کشور است. وی با اشاره به اینکه این روزها از دیدگاه برخی‌ها و حتی مسئولان ، بهره برداران معادن زمین خوار تلقی می‌شوند، گفت: این طرز فکر غلط که در مقاطعی نقش سازنده و مثبت بهره برداران معادن را در جامعه به انحراف می‌کشاند، باید از طریق مقامات و مدیران ارشد پاسخ داده شود و همچنین در مورد اصلاح قوانین و کار رسانه ای با جدیت عمل گردد، زیرا سکوت در مورد این شایعات و حرف‌های غیر منطقی تنها سبب خواهد شد که در اطراف این معادن بخشی از افراد و ارگانها چهره معارض به خود گرفته و شرایط کار در معادن را دشوار و تا حدود غیرممکن سازند.
این بهره بردار جوان معدن که با ۳۴ سال سن تاکنون توانسته است در دو معدن بزرگ استان تهران یعنی معدن کوه بادام بومهن حدود ۸۰ درصد سنگ آهک کارخانه سیمان شمال را تامین نموده و در معدن شن و ماسه بورزن ۳ در منطقه پردیس، اقدام به تولید این مواد برای پروژه‌های مسکن مهر شهر جدید پردیس کند، تصریح کرد: طی دو سه سال گذشته این معادن حدود ۳۰۰ نفر پرسنل داشتند که عمده آنها از جوانان بومی‌منطقه بودند و علت جوانگرایی و جذب جوانان جویای کار در این معادن هم آن است که بنده خود جوان هستم و اعتقاد دارم که کارهای سخت را باید به جوانان باانگیزه سپرد.
حیدری در پاسخ به اینکه آیا جوانان نباید از تجربه بزرگترها در معادن استفاده کنند، یادآور شد: این حرف کاملا منطقی است اما در کار سخت، باتجربه‌ها و پیشکسوت‌ها، فقط باید مشاوره صحیح بدهند و ترس و مانع برای اجرای این کارها را ترویج نکنند. جوانان متعهد و خلاق ما تاکنون نشان داده‌اند در تمام عرصه‌های میدانی و دراجرای سیستم‌های کاری شجاع تر و جسورتر بوده و ملاحظه کاری ندارند.
از نگاه این بهره بردار جوان و شایسته تقدیر کشور، دولت تدبیر و امید و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان ارگان متولی بخش معدن کشور، تاکنون و به ویژه در یک سال گذشته با ارائه مشوق‌های لازم و توجه بیشتر به این بخش ، حامی‌جوانان بهره بردار معادن بوده است. وی امیدوار است زیر مجموعه‌های این وزارتخانه در استانها نیز توجه و حمایت از جوانان را بیش از گذشته اعمال کنند.
حیدری ادامه داد: در بحث عملکرد ارگانهای موازی در بخش معادن که می‌بایست طبق قانون، شرایط کار در معادن را تقویت کند، مشکلات واقعا جدی است و به قولی ساز آنها با وزارت صنعت، معدن و تجارت کوک نیست که امیدواریم این عدم هماهنگی، درجهت مصالح کشور و تامین درآمدهای جدید معدنی به سرعت مرتفع شود.
مدیرعامل جوان معادن کوه بادام و بورزن ۳ در پایان با قدردانی از مسئولان برگزاری هشتمین جشنواره ملی تولیدکنندگان جوان تاکید کرد: حضور مسئولان ارشد از جمله استاندار تهران و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این جشنواره برای ما بهره برداران جوان معادن بسیار دلگرم کننده بود و امیدواریم سایر مدیران معدنی این سازمان نیز همگام با سیاست‌های حمایتی رییس سازمان جهت تقویت زحمتکشان جوان معادن استان گام بردارند.