پاور بانک یا شارژر همراه همه‌کاره
موبایل‌ها، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها، دوربین‌های عکاسی و دیگر ابزارهای دیجیتال شخصی و قابل حمل این روزها به جزئی جدا نشدنی از زندگی روزمره هر کدام از ما تبدیل شده‌اند. این ابزارها در حالی که انجام بسیاری از کارها و امور روزمره را راحت‌تر و سریع‌تر کرده‌اند، اما اغلب ما را هم به خودشان وابسته کرده‌اند. درست به دلیل همین وابستگی هم هست که در طول سفر یا مسیر هر روزه‌مان دستکم یکی از این ابزار را در دست داریم و با آن خودمان را سرگرم می‌کنیم تا اینکه با اخطار به پایان رسیدن شارژ مواجه می‌شویم. در این شرایط که دسترسی به منبع برقی وجود ندارد، کمبود یک شارژر همراه یا پاور بانک کاملا احساس می‌شود. پاور بانک‌ها محصولات جالب و کاربردی هستند که اخیرا در سبد خریدهای دیجیتالی قرار گرفته‌اند. این دستگاه‌ها که به‌عنوان شارژر همراه یا باتری اکسترنال هم شناخته می‌شوند، در واقع وظیفه ذخیره برق و انتقال آن در مواقع ضروری و لازم به گجت‌های مختلف را به عهده دارند. به‌طور کلی پاور بانک‌ها شامل یک مدار کنترل‌کننده باتری و شارژی و البته یک باتری قابل شارژ با ظرفیتی مشخص هستند. این دستگاه‌ها در مدل‌ها و ظرفیت‌های مختلف عرضه می‌شوند و درست به همین دلیل هم هست که انتخاب و خرید در بازار این محصولات کار نسبتا مشکلی خواهد بود. با این اوصاف بهتر است با مشخصات و امکانات مختلف انواع پاور بانک‌ها بیشتر آشنا شوید تا بتوانید انتخاب و خرید بهتری داشته باشید

ظرفیت و سازگاری با گجت‌های مختلف
شاید بعضی از ما چندان اطلاعاتی در این مورد نداشته و اصلا به موضوع ظرفیت پاور بانک و سازگاری آن با دستگاه‌های دیجیتالی مختلف اهمیت چندانی هم ندهیم، اما بهتر است بدانید که این موضوع اهمیت زیادی دارد و می‌تواند روی عمر باتری گجت و دوام آن تاثیر زیادی داشته باشد. ظرفیت پاور بانک‌ها بر اساس میلی‌آمپر بر ساعت تعیین می‌شود و این رقم نشان‌دهنده آن است که پاور بانک در یک ساعت چقدر توان خروجی یا شارژدهی دارد. ظرفیت باتری در گجت‌ها و محصولات دیجیتال دیگر هم بر اساس همین واحد اندازه‌گیری می‌شود و به همین دلیل شما می‌توانید به راحتی و با کمی دقت پاور‌بانکی را انتخاب کنید که برای شارژ گجت‌های شما مناسب‌ترین باشد. به این ترتیب اگر ظرفیت باتری تبلت شما به‌عنوان مثال ۳۰۰۰ میلی‌آمپر باشد، یک پاور بانک با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی‌آمپری می‌تواند موبایل هوشمندتان را یک بار به‌طور کامل شارژ کند. در این میان اما بهتر است بعضی قواعد کلی را در نظر بگیرید؛ به‌عنوان نمونه احتمالا اغلب ما می‌دانیم که باتری تبلت‌ها در مقایسه با موبایل‌های هوشمند ظرفیت بیشتری داشته و همچنین باتری لپ‌تاپ‌ها در مقایسه با هر دو این گجت‌ها ظرفیت بالاتری دارند. بنابراین این موضوع را در هنگام خرید پاور بانک و انتخاب پاور بانکی با ظرفیت مناسب در نظر بگیرد. با این اوصاف بهتر است در هنگام خرید پاور بانک به این موضوع دقت کنید که از این پاور بانک برای شارژ کدام دستگاه‌های دیجیتالی‌تان می‌خواهید استفاده کنید. در نهایت این روزها پاور بانک‌هایی با ظرفیت حدود ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی طرفداران بیشتری در بازار دارند، چون احتمالا توانایی شارژ یک موبایل هوشمند و تبلت را دارد. بد نیست بدانید که بعضی از پاور بانک‌های جدید قابلیتی دارند که بعد از شارژدهی و شارژ کامل باتری دستگاه دیجیتال، به‌طور خودکار قطع شده و خاموش می‌شوند.
ولتاژ، جریان و سرعت شارژ
این نکات هم برای خرید یک پاور بانک اهمیت زیادی دارند. در واقع باید پاور بانکی را انتخاب کنید و بخرید که با ولتاژ و جریان مورد نیاز گجت‌های شما هماهنگ باشد. بد نیست بدانید که اغلب موبایل‌های هوشمند شارژرهایی با ولتاژ ۵ ولت و جریان یک آمپر دارند. این در حالی است که اغلب تبلت‌ها با جریانی بیش از یک آمپر شارژ می‌شوند؛ مثلا جریان مورد نیاز برای شارژ یک آی‌پد به ۱/۲ آمپر می‌رسد. با این اوصاف است که اغلب کاربران ترجیح می‌دهند پاور بانک‌هایی با جریان خروجی دست‌کم ۱/۲ آمپری بخرند که بتواند برای دستگاه‌های دیجیتال مختلف آنها قابل استفاده باشد. در این میان یک قاعده کلی را فراموش نکنید؛ سرعت شارژ یک دستگاه به جریان شارژ آن بستگی دارد. به این ترتیب هر چه میزان جریان ورودی بیشتر باشد، سرعت شارژ دستگاه هم بیشتر خواهد بود. در واقع به همین دلیل هم هست که با وجود آنکه جریان مورد نیاز برای شارژ اغلب موبایل‌های هوشمند یک آمپر است، اما بعضی شرکت‌های تولیدکننده شارژرهایی با جریان ۵/۱ آمپر را همراه با گوشی خودشان عرضه می‌کنند تا سرعت شارژ آنها بالاتر رود. با این حال فراموش نکنید که شارژ با آمپر بالا در طول زمان می‌تواند آسیب‌های مختلفی به باتری گجت وارد کند. بنابراین بهتر است پاور بانکی با دو یا چند پورت خروجی با آمپرهای مختلف را انتخاب کنید. در پاور بانک‌ها چرخه شارژ هم عامل مهمی در طول عمر این دستگاه محسوب می‌شود. در واقع این چرخه که با ارقامی معمولا از ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ نشان داده می‌شود، مشخص می‌کند که باتری هر پاور بانک امکان شارژ و خالی شدن تا چند دفعه را دارد. بنابراین هر چه باتری تعبیه شده در پاور بانک کیفیت بهتری داشته باشد این چرخه شارژ رقم بالاتری خواهد شد.
انواع پورت‌ها
معمولا اغلب پاور بانک‌های موجود در بازار دو پورت USB خروجی دارند که هر دو ولتاژ ۵ ولتی دارند، در حالی که یکی جریان یک آمپری و دیگری جریان ۵/۱ یا ۱/۲ آمپری دارد. طبیعتا خروجی یک آمپری برای موبایل‌های هوشمند و خروجی ۵/۱ یا ۱/۲ آمپری برای تبلت‌ها یا دستگاه‌های بزرگ‌تر تعبیه شده‌اند. این در حالی است که بعضی پاور بانک‌های جدید مجهز به پورت هوشمند هستند. این پورت هوشمند در هنگام اتصال گجت به آن، جریان مورد نیاز آن گجت را شناسایی کرده و به این ترتیب آن دستگاه دیجیتال را با ولتاژ و جریان سازگار با آن شارژ می‌کند. بعضی از شارژرهای همراه هم از پورت وای فای بهره می‌برند که می‌تواند با دستگاه‌هایی که از شارژ وای فای پشتیبانی می‌کنند، هماهنگ شده و آنها را به‌صورت وای فای شارژ کند. این در حالی است که کاربران محصولات دیجیتال اپل هم می‌توانند پاور بانک‌های مجهز به پورت مخصوص این دستگاه‌ها را در بازار پیدا کنند. البته چنین پاور بانک‌هایی به خاطر دریافت گواهینامه از شرکت اپل کمی گران‌تر هستند. با این همه اما از آنجا که کابل شارژ دستگاه‌های دیجیتال اپل دارای پورت USB است، می‌توان آنها را با استفاده از پاور بانک‌های معمولی و سازگار هم شارژ کرد. به‌طور کلی پاور بانک‌ها بر اساس نوع پورت‌ها، ظرفیت، ولتاژ و جریان خروجی‌شان برای شارژ لپ‌تاپ‌ها، پرینترها، گوشی موبایل، تبلت و گجت‌های دیگر برای استفاده‌های روزانه یا سفری انتخاب می‌شوند. بر‌اساس هر کدام از این عوامل هم هست که قیمت این پاور بانک‌ها تغییر می‌کند. به‌طور معمول هر چه تعداد پورت‌های خروجی و ظرفیت یک پاور بانک بیشتر باشد، قیمت آن هم بالاتر خواهد بود.