شرایط قابل پیش‌بینی نیست
عسگری مارانی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری ملی ایران در خصوص پیش‌بینی از شرایط سال 94 و چشم‌انداز بازار سرمایه در سال آینده باید بگویم واقعیت این است که ما نمی‌دانیم! کارشناسان براساس قوانین، مقررات و ضوابط برنامه‌ریزی می‌کنند و ارزیابی و برآورد خود را از شرایط آینده اعلام می‌کنند. اما در حال حاضر ما نمی‌دانیم دولت قرار است چگونه عمل کند و برنامه‌‌هایش در بخش‌های مختلف چیست. در واقع شرایط به گونه‌ای است که ما حتی می‌توانیم شرایط اقتصاد جهانی را برآورد کنیم اما ریسک سیستماتیک ما در دولت و مجلس از اقتصاد جهانی به مراتب بیشتر شده است. به نظر می‌رسد دولت اعتقادی به واگذاری‌ها ندارد و اگر قرار باشد به سمت دولتی‌شدن در بازار سرمایه حرکت کنیم، عقبگرد سنگینی خواهیم داشت. بنابراین تا زمانی که ندانیم عملکرد دولتمردان بر چه مواضعی است و چه اقداماتی را دنبال می‌کند، نمی‌توانیم پیش‌بینی دقیقی از چشم‌انداز بازار در سال 94 را داشته باشیم.
در صحبت‌های مختلف می‌شنویم که دولت می‌خواهد از بازار سرمایه حمایت کند؛ این امر در شرایطی است که نرخ بالای سود بانکی معاف از مالیات است و این موضوعات از جذابیت‌ بازار سرمایه خواهد کاست. برای فعال کردن بازار سرمایه به عنوان یک بازار پرریسک باید به آن توجه کرد، برنامه تعریف کرد و راهکار داشته باشیم. باید بدانیم مسلما برنامه‌های ارائه شده در بازارهای مختلف متفاوت است؛ بازده مناسب باید در جایی باشد که ریسک وجود دارد. از سوی دیگر معافیت مالیاتی هم باید یکی دیگر از جذابیت‌های بازار پرریسک باشد نه اینکه به بازار پول اختصاص یابد.
این موضوعات باید به عنوان برنامه‌های اصلی دولت در جهت حمایت از بازار سرمایه عملیاتی شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند دوباره نشانه‌های بازگشت رونق را با تشویق خریداران شاهد باشند. در حال حاضر ارزش بازار ما به شدت کاهش پیدا کرده و این امر زیان دهی بازار را نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. برای تحلیل چشم‌انداز بازار باید ریسک‌های مختلف داخلی و خارجی را پشت سر بگذاریم و امیدواریم عملکرد دولت و شفاف‌سازی ابهام‌ها به این امر کمک کند.