دنیا سهرابی پارک چیتگر، بزرگ‌ترین پارک‌ جنگلی استان تهران و یکی از متنوع‌ترین آنها برای گذران یک روز تعطیل است. این پارک با مساحت تقریبی ۹۵۰ هکتار از دیرباز مرکز جذب جمعیت تهران و شهرک‌های اطراف جهت گذراندن اوقات فراغت بوده است. این پارک از حیث جغرافیایی در غرب تهران و در مسیر کرج و مجموعه شهرک‌های اقماری پیرامون قرار گرفته. پارک از جنوب به اتوبان و خط متروی تهران ـ کرج، از شمال به اتوبان رسالت و از غرب به پیکان شهر و باغ گیاه‌شناسی محدود است.این پارک علاوه‌بر پیست دوچرخه سواری حرفه‌ای و آماتور، فضای جنگلی و دریاچه مصنوعی، دارای چند راس قوچ و میش از نوع لارستان است که برای شباهت بیشتر این مجموعه به جنگل به آن اضافه شده‌اند. برای رسیدن به پارک چیتگر می‌توانید از خط پنج متروی تهران استفاده کنید و در ایستگاه پارک چیتگر یا در ایستگاه ایران خودرو پیاده شوید. از ایستگاه مترو تا ورودی پارک حدود 10 دقیقه پیاده‌روی در مسیری بسیار زیبا و سرسبز است.
pic۱
pic2



دریاچه شهدای خلیج‌فارس
دریاچه شهدای خلیج‌فارس بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی شهر تهران با مساحت ۱۲۰ هکتار است که در سال ۹۲ رسما گشایش یافت. در مجاورت این دریاچه ساحلی وسیع به شکل خلیج‌فارس ساخته شده که یک مجموعه تفریحی را در دل خود جای داده است. این دریاچه زیبا دارای جزایر تفریحی، جزیره حیات وحش، جزیره آموزشی، اسکله قایقرانی، پارک آبی، باشگاه ورزش‌های آبی، اسکله تفریحی، شهربازی و امکانات رفاهی است. اکثر آب این دریاچه از آب رودخانه کن و مابقی آن از روان آب‌های حوزه میانی و سطحی منطقه تامین می‌شود. گذران یک روز در جوار این دریاچه و استفاده از امکانات رفاهی آن توصیه جدی ما به شما است.
pic3



سوارکاری در پیست چیتگر
سوارکاری، یکی از کهن‌ترین ورزش‌ها در جهان است و امروزه نه‌تنها به عنوان رقابت ورزشی، که به‌عنوان تفریحی برای وقت گذرانی در طبیعت شناخته می‌شود. پیست سوارکاری چیتگر، یکی دیگر از امکانات این پارک است که تفریح جذابی برای روز تعطیل به شمار می‌رود. برای سوارکاری در این سایت نیازی نیست که سوارکاری بلد باشید، چراکه می‌توانید به همراه یک مربی سوارکاری کنید. اگر با اعضای خانواده خود باشید می‌توانید چند اسب کرایه کرده و به‌طور همزمان سوارکاری کنید.
pic4




پارک بانوان چیتگر
بوستان بانوان چیتگر قسمتی از این پارک جنگلی بزرگ است که از سال 92 به استفاده بانوان تهرانی اختصاص یافته است. در این قسمت از پارک بانوان می‌توانند به راحتی به انجام ورزش‌های دلخواه خود بپردازند. این پارک نیز دارای پیست اسکیت و پیست دوچرخه‌سواری مبتدی است و بانوان می‌توانند با کرایه دوچرخه از سایت مخصوص روزی را به این ورزش پرهیجان اختصاص دهند. این بوستان علاوه‌بر قسمت‌های ورزشی و تفریحی دارای بازارچه خود اشتغالی و فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی نیز هست.
pic۵


تفریحات بیشتر در پارک چیتگر
پارک چیتگر علاوه‌بر پیست‌های اسکیت و دوچرخه سواری و سایت سوارکاری دارای امکانات تفریحی بسیاری است. چیتگر همچنین محوطه‌ای برای اسکی روی چمن، زمین اسکواش و موزه آثار سبز است. فضای سبز این پارک جنگلی نیز دارای گونه‌های بسیار زیادی از درختان پهن برگ و برگ سوزنی است و یک باغ رز، باغ ژاپنی و باغ پرندگان این فضاهای سبز را تکمیل کرده‌اند. چیتگر علاوه‌بر این دارای سالن اجتماعاتی برای سمینارهای بین‌المللی است که در مرکز این فضای جنگلی قرار گرفته است و طراحی بسیار زیبایی نیز دارد. این پارک روزانه میزبان بیش از ده هزار نفر، و ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در روزهای تعطیل است. تخمین زده می‌شود که پارک چیتگر در روز ۱۳ فروردین ماه به‌طور متوسط ۷۰۰ هزار نفر از ساکنان تهران را در خود جای می‌دهد.
pic6



ورزش و تفریح در جنگل
یکی از مهم‌ترین تفریحات پارک چیتگر پیست دوچرخه سواری تخصصی آن است. این پارک دارای دو پیست مجزا برای دوچرخه سواران حرفه‌ای و دوچرخه سواران آماتور است. خوشبختانه برای لذت بردن از پیست این پارک نیازی به همراه داشتن دوچرخه نیست، چراکه چند سایت برای اجاره دوچرخه در این پارک وجود دارد و تنها با گرو گذاشتن یک عدد کارت ملی می‌توان برای چند ساعت دوچرخه کرایه کرد. در این سایت‌ها دوچرخه برای تمام گروه‌های سنی وجود دارد بنابراین تمام خانواده به‌طور همزمان می‌توانند از دوچرخه سواری در پارک لذت ببرند.
از دیگر امکانات این پارک می‌توان به پیست اسکیت سواری آن اشاره کرد. البته برای استفاده از این پیست هم نیازی به همراه داشتن وسایل اسکیت نیست و سایتی هم برای اجاره این وسایل وجود دارد.