شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان(سهامی خاص)با هدف افزایش ارزش داراییهای جامعه محترم فرهنگیان،درسال 1371تاسیس شد. این شرکت استراتژی خودرا سرمایه گذاری درصنایع دارای مزیت نسبی ومطلق دراقتصاد ایران قرارداده ودر همین راستا توانسته است طی سالیان اخیر بازدهی مناسبی نصیب سهامداران خود نماید.
موضوع فعالیت شرکت طبق ماده ۳ اساسنامه آن عبارت است از:
الف- سرمایه گذاری، اخذ موافقت اصولی، مشارکت، خرید ،اداره، توسعه وتکمیل،فروش، واگذاری واجاره انواع کارخانجات و واحدهای تولیدی دربخشهای مختلف اقتصادی ازجمله معدن،صنعت،کشاورزی،خدمات وانجام هرگونه اموری که به نحوی به موارد فوق مربوط باشد.
ب- انجام خدمات مهندسی،مشاوره،آموزش،مدیریت وبازاریابی سهام
ج- انجام معاملات سهام واوراق بهادار شامل انواع سهام شرکتهای تولیدی،صنعتی،تجاری وخدماتی ازطریق بورس اوراق بهادارویاطرق دیگر
د- اداره ونگهداری سهام شرکتهای تولیدی وخریدوفروش آن طبق مقررات قانون تجارت
ه- ارائه خدمات کارگزاری بورس اوراق بهادار وارزیابی وخرید وفروش سهام برای مشتریان وسایر خدمات مورد نیاز آنان
و- سرمایه گذاری درپروژه های آموزشی وتحقیقاتی واداره مؤسسات ذی ربط
ز- تشویق وتسهیل سرمایه گذاری برای وزارتخانه‌ها،سازمانها ونهادها وکلیه اشخاص حقیقی وحقوقی ازطریق عرضه خدمات مشاوره ومدیریت
ح- انجام هرگونه فعالیت بازرگانی

ترکیب سهامداران شرکت
به شرح جدول ذیل می باشد:

pic1

خلاصه ای از عملکرد شرکت طی سالهای 93-1389
داراییهای شرکت طی یک دوره پنج ساله با رشد ۳۴۵ درصدی، از ۶,۴۰۴ میلیارد ریال در سال ۱۳۸۹ به ۲۲,۱۴۵ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۳ بالغ شده است.

pic۲

همچنین سود خالص شرکت در دوره پنج ساله منتهی به ۳۱/ ۶/ ۱۳۹۳ از ۱,۰۷۲ میلیارد ریال به ۵,۳۲۲ میلیارد ریال رسیده و رشدی بالغ بر ۴۹۶ درصد داشته است. این در حالیست که کل داراییهای شرکت در دوره مشابه ۳۴۵ درصد رشد داشته است.
نکته قابل توجه دیگر حفظ روند سودآوری شرکت در سال 93 علیرغم وضعیت نامناسب بورس در این سال است که نشان از تدبیر مناسب اندیشیده شده در این شرکت دارد.

pic3

معرفی اجمالی ترکیب سرمایه گذاریها
شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان در ترکیب سرمایه‌گذاری‌های خود شرکت‌های ارزشمندی دارد که از این میان می‌توان به شرکت ماشین‌سازی اراک اشاره نمود که یکی از قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی و اجرای پروژه‌های مختلف است. این شرکت اجرا کننده بخشی از فاز ۱۴ پارس جنوبی و نیز پروژه‌های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین سازنده تجهیزات پیشرفته در حوزه های مختلف است. با توجه به چشم‌انداز گسترش روابط ایران با کشورهای مختلف ونیز پتانسیل رشد وتوسعه کشور، به نظر می‌رسد این شرکت می‌تواند زمینه ارتباطی شرکت‌های صاحب‌نام دارای دانش فنی و سازنده تجهیزات در کشور باشد.
شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان در ترکیب سرمایه‌گذاری‌های خود همچنین بانک سرمایه، ملی، صنایع مس ایران، ذوب‌آهن اصفهان، آلوپن، بازرسی مهندسی و صنعتی ایران، پلور سبز و ... را دارا می‌باشد که هر کدام به نوبه خود چشم‌انداز روشنی را برای سودآوری فرهنگیان عزیز ترسیم نموده‌اند.
به طور کلی حوزه‌های فعالیت این شرکت را می‌توان در موارد ذیل خلاصه نمود:
پول و بانکداری
ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی
فناوری اطلاعات
کارگزاری بورس اوراق بهادار و کالا
فنی و مهندسی
حمل و نقل ریلی
ساخت فلزات اساسی
ساختمان
همچنین نمودار زیر ارزش روز سرمایه گذاریهای شرکت را به تفکیک صنعت نشان می دهد:

pic4