روزی فرا می‌رسد که دوچرخه‌هایی که دنده آنها به‌طور خودکار عوض نشود، مانند خودروهای دنده‌ای، مدل‌های قدیمی محسوب خواهند شد و حتی شاید از رده خارج شوند. به زودی دوچرخه‌سواری بدون آنکه دوچرخه شما مجهز به چراغ تعبیه شده در داخل بدنه آن باشد، مانند این خواهد بود که خودروی بدون چراغی را می‌رانید.چنین آینده‌ای خیلی نزدیک‌تر از آن است که تصورش را می‌کنید. باتری‌هایی که برق این قطعات پیشرفته را تامین می‌کنند، کوچک‌تر، سبک‌تر و بادوام‌تر شده‌اند. این موضوع دوچرخه‌سازان را قادر خواهد ساخت تا مدل‌های جدید دوچرخه‌های تولید خود را به ویژگی‌های خودروها مجهز کنند. این هم شامل ارتقای امنیت دوچرخه‌ها می‌شود و هم کارآیی آنها. هدف این نیست که فقط علاقه‌مندان به دوچرخه غافلگیر شوند، بلکه هدف این است که افرادی که علاقه‌ای به دوچرخه‌سواری در خیابان‌های شلوغ ندارند هم جذب شوند. برای نیل به این هدف، سه مدل جدید تولید شده‌اند که مرز بین دوچرخه و خودرو را شکسته‌اند:

1) استورمر اس تی تو، یک هیبرید با کارآیی بالا
pic۱
شاید بتوان گفت در حال حاضر شبیه‌ترین دوچرخه به خودرو، مدل اس‌تی‌تو است که قیمت آن 6990 دلار تعیین شده است. این مدل الکتریکی ساخت سوئیس یک نوآوری در دنیای حمل‌و‌نقل دوچرخه‌ای است. این مدل دارای یک «حالت جلوبرنده» است که به راننده کمک می‌کند تا با توان بیشتری به جلو براند (با پتانسیل سرعت 30 مایل در ساعت) و یک سیستم که هنگام ترمز گرفتن یا طی مسافت سرازیری از تپه‌های بلند، شارژ باتری را تجدید می‌کند، درست مانند یک خودروی هیبریدی.
یک صفحه لمسی روی این مدل تعبیه شده است که کارآیی وسیله نقلیه را تنظیم می‌کند و برای جلوگیری از دزدی، چرخ عقب آن را به حالت قفل در می‌آورد. اگر وسیله شما دزدیده شود، می‌توانید آن را از طریق سیستم جی‌پی‌اس تعبیه شده در داخل بدنه آن ردیابی کنید. به دلیل آنکه سیستم استورمر اس تی تو به‌وسیله شبکه (و بلوتوث) قابل دسترسی است، همه این عملکردها را می‌توانید به‌وسیله تلفن همراهتان از راه دور کنترل کنید: وسیله نقلیه خود را از هر فاصله‌ای قفل کنید یا قفل آن را باز کنید، حتی تکنیسین‌ها می‌توانند از راه دور هنگامی که شما بر آن سوار هستید، نقص فنی آن را برطرف کنند.
کریستین مولر، مدیر شرکت استورمر می‌گوید بیخود نیست که ویژگی‌های جدیدی بر دوچرخه‌ها افزوده می‌شود. او می‌گوید: «افرادی هستند که خودروهای خود را عوض می‌کنند و به جای آنها از دوچرخه استفاده می‌کنند. این پدیده در ایالات متحده در شرف وقوع است و در اروپا دست کم پنج سال است که مشاهده شده است.»

2) ترک لینک ، سواری برای همه
آنچه از این مدل در نگاه نخست به چشم می‌خورد، چراغ‌های ال‌ای‌دی جلو و عقب است که در قاب آلومینیومی سبکی تعبیه شده است. گذشته از اینها شما می‌توانید با خرید چراغ‌های مخصوص فرمان و زین، آن هم به قیمت فقط ۵۰ دلار آن را مجهزتر کنید؛ اما چنین هزینه‌ای کنید فقط برای تزئین است، چون نور این چراغ‌های فرمان و زین که فقط ۵۰ لومن (واحد تابش نور) نور دارند در برابر چراغ‌های جلو و عقب که ۵۵۰ لومن نور ساطع می‌کنند، چیزی نیست. اگر فقط بخواهید چراغ‌های جلو و عقب این مدل را در بازار بخرید قیمت آنها بیش از ۲۰۰ دلار است.
ظاهر این مدل هم بسیار شیک است. چراغ‌ها هم تراز با سطح دوچرخه تعبیه شده‌اند و سیم‌ها به جعبه باتری‌ای که اندازه‌اش در حدود یک گوشی آی‌فون یا شاید کوچکتر از آن است، متصل هستند. این جعبه باتری حاوی یک باتری قابل شارژ توسط یواس‌بی است و جنس آن از لیتیوم- آهن است. کل جعبه باتری هم داخل بدنه نصب شده است طوری که در ظاهر مدل دیده نمی‌شود. یک دستگاه کنترل دو دگمه‌ای هم به زیبایی در گلگیر جلو تعبیه شده است. باتری‌های این مدل مانند باتری لپ‌تاپ‌ها است که ظریف‌تر، پرنورتر و ارزان‌تر ساخته شده‌اند. قیمت این وسیله که سرعت آن در 9 درجه قابل تنظیم است، 990 دلار است. قیمت مدل‌ دیگر این دوچرخه که امکان تنظیم 27 درجه سرعت را دارا است، 1320 دلار است.pic2


۳) فوجی دنی، دوچرخه- ماشین نسل آینده
شرکت فوجی قصد دارد در سال آینده محصولی را به بازار عرضه کند که کاملا جای خودرو را خواهد گرفت: مدل دنی. این دوچرخه که طراحی منحصربه‌فردی دارد، برنده جایزه پروژه طراحی دوچرخه اورگون شد، رقابتی که هدفش تولید «دوچرخه‌های کاملا مجهز» است، دوچرخه‌هایی که دارای ویژگی‌های خودروسان هستند، ویژگی‌هایی چون سیستم ضد سرقت، ظرفیت بالای تولید نور و حمل بار.pic3
این مدل علاوه بر ویژگی‌های پیشرفته‌ای چون چراغ‌های گردش به راست و چپ، چراغ ترمز و موتور الکتریکی برای کمک به راننده در مواقعی که رکاب زدن برایش دشوار است، از یک قابلیت انتقال خودکار نیروی محرکه نیز برخوردار است: قابلیت خودکار این مدل که با باتری کار می‌کند، حسگری دارد که حس می‌کند شما در چه زمان کندتر از آنچه که دوست دارید در حال رکاب زدن هستید و در چه زمان سریع‌تر، آنگاه با موتور خود سرعت وسیله را باب میل شما تنظیم می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این مدل پیشرفته، پرزهایی‌است که در آن به‌کار گرفته شده است تا هنگامی که وسیله بر سطح خیسی در حرکت است، آب لاستیک‌ها را خشک ‌کند و سنگ‌ریزه و خاک را از لاستیک بزداید تا به سوار پاشیده نشوند. چالش فعلی شرکت فوجی نحوه تولید انبوه این محصول است طوری که بتواند با توجه به نیاز صنعت آن را در سرتاسر جهان به خریدارانی که دغدغه قیمت دارند، بفروشد.