شبکه‌هایی مثل تلگرام نسل سوم انقلاب بشری‌اند

پیروز حناچی- دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور

۱- تلگرام به‌عنوان عضوی از شبکه‌ مجازی و ابزارهای نوین اطلاع‌رسانی، همانند خیلی از امکانات در اختیار، کاربرد دو لبه دارد؛ یک لبه آن به نفع جامعه است و لبه دیگر به ضرر.


اما در دنیای امروز نمی‌شود به خاطر کارکرد نادرستی که ممکن است از جانب کاربر دنبال شود، اصل این ابزار را از اساس «اشتباه» توصیف کرد بلکه باید برای استفاده درست آن، برنامه‌ریزی صحیح انجام داد. یک زمان، داشتن رادیو در منزل، ابزار ممنوعه تلقی می‌شد اما امروز تصور چنین ممنوعیتی باور کردنی نیست. به نظر من راه مقابله با کارکردهای مغایر ابزارها و وسیله‌های اطلاع‌رسانی از جمله تلگرام، مقابله نیست. نسل بعدی اینترنت می‌تواند اتصال مستقیم تلفن‌های همراه به شبکه جهانی اطلاع‌رسانی بدون نیاز به داشتن خط اینترنتی باشد، در این صورت راه اعمال محدودیت‌های فرضی، سخت‌تر خواهد شد.


۲- تلگرام و کل شبکه‌های مجازی را می‌توان نسل سوم انقلاب بشری توصیف کرد. نسل اول اختراع چرخ بود، نسل دوم اختراع سیستم چاپ و نسل سوم نیز رخدادهایی است که در حوزه اینترنت و انفجار اطلاعات به وقوع پیوسته است. این ابزارها، کوتاه‌ترین مسیر ممکن برای انتقال اطلاعات و در جریان گرفتن افراد از وقایع روز در همه بخش‌های مختلف را فراهم کرده‌اند.