تغییر سهم برندهای وارداتی

براساس آمار گمرک جمهوری‌اسلامی ایران در چهار ماهه نخست سال‌جاری تعداد ۲۶ هزار و ۶۰۸ دستگاه خودروی سواری به کشور وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۴۳ درصدی را نشان می‌دهد. براساس این آمار، ارزش دلاری خودروهای واردشده به کشور طی این مدت ۷۵۲ میلیون و ۵۵۲ هزار دلار بوده که در مقایسه با سال مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۳ درصدی را نشان می‌دهد.

واردات چهار ماهه خودرو در حالی روند صعودی داشته که دولت در اوایل دی‌‌ماه سال گذشته واردات خودرو از نمایندگی‌های واسطه‌ای و شرکت‌های متفرقه را ممنوع اعلام کرد. هرچند هدف دولت جلوگیری از خروج ارز از کشور بود اما این موضوع اثر معکوس بر واردات خودرو طی سال‌جاری به کشور داشته است. آن‌گونه که به نظر می‌رسد، اصلی‌ترین دلیل در روند رشد واردات خودرو طی این مدت ترخیص تمامی خودروهای ثبت‌سفارش‌ شده توسط شرکت‌های متفرقه بوده که از ماه‌های گذشته باقی‌مانده بود. اما آمار واردات خودرو در چهار ماه نخست سال‌جاری با تغییر و تحولات جدی مواجه شده است به‌طوری که رتبه واردات خودروها دچار تغییر و تحولات جدی شده است. در حالی که هیوندایی چندین سال به‌صورت پیاپی رتبه اول واردات خودرو به کشور را دارا بود اما این شرکت با سقوط یک رتبه‌ای جایگاه اولی را تقدیم رنو کرده و در مقام دوم جای گرفته است.

بنابر آمار یاد شده در مجموع ۵ هزار و ۹۸۱ دستگاه انواع خودروهای رنو به کشور وارد شده است که این موضوع از رشد ۴/ ۱۱۹ درصدی این برند در مقایسه با مدت مشابه سال‌جاری خبر می‌دهد. به این ترتیب، این برند توانسته به‌تنهایی سهم ۴/ ۲۲ درصدی از کل واردات خودرو به کشور را به خود اختصاص دهد. در میان مدل‌های مختلف رنو، کپچر با یک هزار و ۸۱۷ دستگاهی سهم ۸/ ۶ درصدی از بازار خودروهای وارداتی را از آن خود کرده است. پس از این خودرو، داستر با واردات یک‌هزار و ۳۲۱ دستگاهی در رتبه دوم و بعد از آن سیمبل با یک هزار و ۲۷۴ دستگاهی در رتبه سوم قرار دارد. دومین رتبه واردات خودرو متعلق به هیوندایی است؛ این شرکت در مجموع ۵ هزار و ۴۳۱ دستگاه انواع خودروهای هیوندایی وارد کرده است که این موضوع نشان از افت ۴۳/ ۰ درصدی این برند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد. باوجود این، هیوندایی توانسته سهم ۴/ ۲۰ درصدی از واردات خودرو به کشور را ثبت کند. در میان مدل‌های مختلف این برند سوناتا با واردات یک هزار و ۵۱۹ دستگاهی توانسته سهم ۷/ ۵ درصد بازار را از آن خود کند. پس از آن سانتافه با یک‌هزار و ۴۹۵ دستگاه و IX۳۵ با واردات یک هزار و ۴۷۸ دستگاه در رتبه دوم و سوم قرار دارند.

رتبه سوم واردات خودرو به کشور متعلق به تویوتا شده است به‌طوری که در چهار ماه نخست سال‌جاری ۲ هزار و ۹۵۲ دستگاه از این برند به کشور وارد شده است که این موضوع از افت ۵/ ۹ درصدی واردات این برند به کشور خبر می‌دهد. تویوتا با این میزان واردات توانسته سهم ۱۱ درصدی از واردات خودرو به کشور را به خود اختصاص دهد. از خانواده تویوتا، رافور با واردات یک‌هزار و ۴۸۹ دستگاهی در مقام اول جای دارد، بعد از آن پریوس با واردات یک‌هزار و ۸۶ دستگاهی در رتبه دوم و تویوتا C_HR در رتبه سوم قرار دارند. بعد از این شرکت ژاپنی، دیگر برند کره‌ای یعنی کیا در رتبه چهارم واردات خودرو به کشور جای گرفته است. این برند با واردات ۲ هزار و ۸۰۶ دستگاهی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت ۱۳/ ۹ درصدی را به خود دیده است. از خانواده کیا، مدل سورنتو با واردات یک هزار و ۱۸۴ دستگاه، اپتیما با واردات ۸۰۳ دستگاه و مدل سدان سراتو با واردات ۷۰۳ دستگاه در رتبه سوم ایستاده‌اند و ریو و پیکانتو جایگاه‌های بعدی را در اختیار دارند.

اما در میان برندهای لوکس واردشده به کشور، لکسوس با مجموع واردات ۲ هزار و ۱۴۱ دستگاه خودرو طی چهار ماه نخست سال‌جاری بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌ است. بر این اساس این برند توانسته در مقایسه با سال گذشته رشد بیش از ۱۰۳ درصدی را تجربه کند. از سوی دیگر این برند سهم ۸ درصدی از واردات را به خود اختصاص داده است. در این میان مدل NX۳۰۰ توانسته با واردات یک‌هزار و ۴۵۷ دستگاهی در رتبه اول قرار بگیرد و پس از آن به ترتیب، NX۲۰۰T با واردات ۶۴۱ دستگاهی و RX۲۰۰ با واردات ۲۵ دستگاهی بیشترین میزان واردات محصولات این برند را داشته‌اند. رتبه دوم برترین برندهای لوکس از آن ب‌ام‌و است؛ به‌طوری‌که این برند در مجموع یک‌هزار و ۷۴۶ دستگاه در چهار ماه نخست امسال به کشور وارد کرده است. براین اساس واردات این خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد بیش از ۸۷ درصدی داشته است. همچنین این برند سهم ۵/ ۶ درصدی از واردات خودرو به کشور را از آن خود کرده است.

بیشترین سهم در میان خودروهای وارد‌شده از این شرکت به ب‌ام‌و ۷۳۰ با واردات ۶۸۹ دستگاهی اختصاص دارد. بعد از آن X۴ توانسته با واردات ۶۸۶ دستگاهی و X۳ با واردات ۱۸۸ دستگاهی بیشترین سهم را به خود اختصاص دهند. بعد از این X۱ و ب‌ام‌و ۲۲۰ و ۵۳۰ در رتبه‌های بعدی قرار دارند. پس از ب‌ام‌و، برند پورشه با ۳۷۰ دستگاه رتبه سوم برندهای لوکس وارداتی را به خود اختصاص داده است. از آنجا که در چهار ماه نخست سال گذشته پورشه هیچ‌گونه وارداتی به کشور نداشته است، بنابراین این خودرو رشد ۱۰۰ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته است. این برند طی این مدت دو محصول یعنی پورشه ماکان با واردات ۳۵۷ دستگاهی و پورشه باکستر با واردات ۱۳ دستگاهی را به کشور وارد کرده است.بعد از پورشه، دی‌اس برند لوکس شرکت پژو با واردات ۷۰ دستگاهی در رتبه چهارم واردات برندهای لوکس جای گرفته است. بیشترین خودروهای این برند شامل DS۳، DS۵ و DS۶ بیشترین میزان واردات از این برند را به کشور داشته‌اند. طی مدت چهار ماه نخست امسال همچنین ۲۸ دستگاه مرسدس بنز به کشور وارد شده که نشان از افت واردات بیش از ۸۲ درصدی این برند به کشور دارد.